رزمایش نیروهای مشترک سپاه روز گذشته پایان یافت

صیانت از امنیت ملی


گروه سیاسی / رزمایش پیامبر اعظم(ص)17 در راستای افزایش سطح آمادگی‌های رزمی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بر اساس شبیه‌سازی یکی از پیشرفته‌ترین طرح‌های تهاجمی در جنگ‌های ترکیبی و در هم‌تنیدگی جنگ‌های سخت و نیمه سخت و نرم به مدت پنج روز برگزار شد. در این رزمایش نیروهای زمینی، دریایی و هوافضای سپاه به همراه سازمان سایبر الکترونیک در منطقه سواحل استان هرمزگان، بوشهر و بخشی از خوزستان به اجرای عملیات تهاجمی و نفوذ در سطح استراتژیک برای انهدام مبادی آفندی دشمن فرضی پرداختند. مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۷ روز گذشته با شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک برد بلند، میان‌برد و کوتاه‌برد نیروی هوافضای سپاه به سمت اهداف از پیش تعیین شده انجام پذیرفت. در این مرحله از رزمایش موشک‌های عماد، قدر، سجیل، زلزال، دزفول و ذوالفقار مواضع حساس شبیه‌سازی‌شده دشمن را با دقت ۱۰۰ درصدی مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند. به گفته سخنگوی رزمایش، پیام این رزمایش دفاع و صیانت از امنیت ملی و برای همسایگان ما صلح و دوستی و آسایش بر اساس منطق دفاعی کشور -امنیت، اقتدار و بازدارندگی فعال و هوشمند در منطقه خلیج فارس- است.
آمادگی ما از هر زمان دیگری بیشتر است
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: این رزمایش از قبل طراحی شده بود، اما تهدیدهای فراوان ولی تو خالی سران رژیم صهیونیستی باعث شد که این رزمایش در این زمان مقرر انجام شود و بحمدالله جزو موفق‌ترین رزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران تاکنون بود. وی افزود: در این رزمایش انواع موشک‌ها از مسیرهای متفاوت اما روی یک هدف مشخص به طور هم زمان و با دقت تمام اصابت کردند و هدف طراحی شده را در مسافت بسیار دور کاملاً منهدم کردند.
سرلشکر باقری این رزمایش را تنها بخشی از توان موشکی جمهوری اسلامی ایران توصیف و تصریح کرد: زمانی که ۱۶ موشک به یک هدف برخورد کرد بخش کوچکی از صدها موشکی است که می‌تواند به طور همزمان  به هر هدفی که آن کشور قصد مخاصمه و تهاجم به جمهوری اسلامی را داشته باشد اصابت کند و انهدام کامل ایجاد کند. وی در ادامه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران این تهدید‌ها را نمی‌پذیرد و هم اکنون در حال مذاکره با کشورها برای پیشبرد اهداف کشور است و این گونه تهدیدها را تحمل نخواهد کرد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه تأکید کرد: این رزمایش در کنار رزمایش زمینی، دریایی و هوافضای سپاه در تنگه هرمز و منطقه جنوب نشانگر این است که تمامی نیروهای مسلح از جمله سپاه و ارتش آماده هستند چنانچه تهدیدی علیه کشور وجود داشته باشد بلافاصله و با دقت و قاطعیت تمام به تهدید پاسخ بدهند و دشمنان را سر جای خودشان بنشانند.
وی با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اوج آمادگی هستند، گفت: هر چند ما تهدیدها را جدی نمی‌بینیم اما تهدید را ۱۰۰ درصد فرض می‌کنیم؛ امروز آمادگی ما از هر زمان دیگری بیشتر است.
شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک بالستیک
جمعه، پنجمین و آخرین روز رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ سپاه برگزار شد که در این مرحله از رزمایش، ۱۶ فروند موشک بالستیک در کلاس‌های مختلف به طور همزمان شلیک شدند و اهداف از پیش تعیین شده را منهدم کردند.
به‌گزارش سپاه نیوز، مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک بردبلند، میان برد و کوتاه برد نیروی هوافضای سپاه به‌ سمت اهداف از پیش تعیین شده انجام پذیرفت. در این مرحله از رزمایش، موشک‌های عماد، قدر، سجیل، زلزال دزفول و ذوالفقار مواضع حساس شبیه‌سازی شده دشمن را با دقت صد درصدی مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند. همزمان با شلیک موشک‌ها، ۱۰ فروند پهپاد هجومی نیروی هوافضای سپاه به‌طور همزمان از مبدأ حرکت و اهداف از پیش تعیین شده را منهدم کردند. اجرای قابلیت مانورپذیری موشک‌های سوخت جامد برای عبور از سپرهای دشمن، شلیک همزمان و اصابت همزمان و ارتقای آمادگی‌های رزمی از ویژگی‌های بخش نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۷سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.
انهدام تمامی اهداف از سوی موشک‌های پرتاب شده
فرمانده کل سپاه در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه، فاصله بین عملیات واقعی و رزمایش موشکی سپاه را تنها در تغییر زوایای پرتاب موشک دانست و گفت: دشمنان باید مراقب حرف‌ها و صحبت‌هایشان باشند. سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی برگزاری این رزمایش بویژه در بخش موشکی را دارای پیام‌های بسیار واضح و آشکار توصیف کرد و گفت: پیام این رزمایش هشدار جدی، واقعی و‌ میدانی به تهدیدهای مقام‌های رژیم صهیونیستی است که مراقب اشتباهات و خطاهای خود باشند و اگر دست از پا خطا کنند، دستانشان را قطع خواهیم کرد. وی در ادامه آزمایش سامانه‌های موشکی دقیق و به روزتر شده نیروی هوا فضای سپاه و پرتاب‌های هم زمان از نقاط متعدد به سوی یک هدف واقعی شبیه‌سازی شده را از اهداف این رزمایش برشمرد و گفت: این رزمایش ترکیبی از حرکت پهپادهای تهاجمی و موشک‌های بالستیک نقطه زنی بود که توانست اهداف نزدیک به واقعیت ما را به شکل صد درصد محقق کند. فرمانده کل سپاه در پایان انطباق عملیات تمرینی و واقعی را از محاسن رزمایش موشکی برشمرد و گفت: همگان مشاهده کردند، اهداف توسط تمام موشک‌های پرتاب شده در آن واحد مورد هدف قرار گرفتند و منهدم شدند، این شرایط دقیقاً شرایط واقعی است.
استفاده همزمان از 3 فروند پهپاد منحصر به‌فرد
چهارمین روز رزمایش مشترک پیامبراعظم(ص) ۱۷ هم که روز پنجشنبه برگزار شد، با شلیک موشک‌های نقطه زن کروز دریایی با برد متوسط و عملیات هوایی پهپادهای نیروی دریایی سپاه انجام پذیرفت. شلیک موشک‌های نقطه زن کروز دریایی از سکوهای شناوری و ساحلی و اصابت همزمان به هدف مشخص در دریا با حضور دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از فرماندهان عالی رتبه قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) با موفقیت به انجام رسید. همچنین در بخش دیگر برنامه‌های روز چهارم این رزمایش، عملیات هوایی پهپادهای نیروی دریایی سپاه یک پهپاد همزمان دو هدف را مورد اصابت قرار داد که با رصد و اشراف اطلاعاتی مواضع دشمن، کنترل و پایش منطقه عمومی تنگه هرمز و شرق آن و شلیک به مواضع دشمن فرضی صورت گرفت.
در این عملیات‌ها به‌طور همزمان از 3 فروند پهپاد با قابلیت‌های متفاوت رزمی، شناسایی، اپتیکی، سیگنالی، رله مخابراتی و چند منظوره استفاده شد که در نوع خود منحصر به‌فرد هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7807/14/595227/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها