وقفه موقت مذاکرات به مناسبت سال نو میلادی

باقری: در موضوع راستی‌آزمایی با سه کشور اروپایی گفت‌وگو کردیم


روند مذاکرات چند روز اخیر میان مقام‌های ایران و کشورهای 1+4 از سوی رئیس هیأت دیپلماتیک کشورمان مثبت ارزیابی شد. دور هشتم مذاکرات با هدف رفع تحریم‌های ایران از ششم دی ماه در شهر وین آغاز شد و تا پنجشنبه گذشته ادامه یافت. این رایزنی‌ها  به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی از ظهر پنجشنبه به طور موقت متوقف شد و طبق اعلام «انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده نشست وین، از دوشنبه این هفته
(13 دی ماه) از سرگرفته می‌شود.
دور هشتم مذاکرات وین در حالی به طور موقت به پایان رسید که علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان، مذاکرات چند روز اخیر در وین را مثبت خواند و گفت در عرصه لغو تحریم‌ها مکاتباتی بین دو طرف انجام شد و‌ پیشرفت‌های به نسبت خوبی در این چند روز آغازین دور هشتم صورت گرفت. باقری با بیان اینکه  تمرکز اصلی مذاکرات در دور هشتم بر لغو تحریم‌ها بود، گفت: در چند عرصه گفت‌وگوها و تعاملات بین طرف ایرانی با طرف مقابل ادامه داشت؛ از جمله چند جلسه در موضوع راستی آزمایی هم با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و هم با طرف اروپایی برگزار شد. مذاکره‌کننده ارشد ایران خاطرنشان کرد: در موضوع راستی‌آزمایی نیز جلساتی بین طرف ایرانی با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و جلسه جداگانه‌ای نیز با سه کشور اروپایی برگزار شد. باقری ابراز امیدواری کرد که پس از بازگشت همکاران غربی و دیگران از تعطیلات سال نو میلادی به وین، کار جدی‌تر در موضوع لغو تحریم‌ها توسط طرف‌های مختلف مورد پیگیری قرار بگیرد. او مذاکرات چند روز اخیر (دور هشتم) را مثبت ارزیابی کرد.
باقری پیش از این در نشستی با حضور نمایندگان سه کشور اروپایی و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور یافته و به گفت‌وگو پرداخته بود. علاوه بر این، در چند روز اخیر گفت‌وگوهای دو و چندجانبه در سطح رؤسای هیأت‌ها و کارشناسان گروه 1+4 و اتحادیه اروپا با تمرکز بر موضوع رفع تحریم برگزار شد و کارگروه مرتبط با موضوعات هسته‌ای نیز تشکیل جلسه داد و گفت‌وگوها در سطوح مختلف ادامه یافت. همزمان اعضای برجام بدون حضور ایران چندین جلسه با هیأت امریکایی که ریاست آن را رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران برعهده دارد، برگزار کردند.
«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در وین هم بعد از پایان موقت رایزنی‌های هفته گذشته اعلام کرد که طرف‌های برجام از روند مثبت مذاکرات وین رضایت دارند. «اولیانوف» با بیان اینکه برای اولین بار از ماه ژوئن ارزیابی‌ها حاوی مولفه‌های مثبت محتاطانه درباره مذاکرات وین هستند، در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا مبنی بر «پیشرفت نسبی» در مذاکرات وین گفت: «به‌درستی، ما شاهد پیشرفت در دو مسیر هستیم:  بر سر میز مذاکره و در ارزیابی‌های عمومی از وضعیت مذاکرات وین.»
او همچنین از دیدار خود با «رابرت مالی»، نماینده امریکا در امور ایران در حاشیه مذاکرات وین خبر داد و تأکید کرد که گفت‌و‌گوهای فشرده و سازنده‌ای را در جریان مذاکرات وین درباره راه و روش عینی احیای برجام از سر گذرانده است. مذاکرات فشرده وین تا دوشنبه متوقف شد اما رایزنی‌های کارشناسی به صورت غیررسمی تا بازگشت هیأت‌ها ادامه دارد. مواضع مقام‌های شرکت کننده حکایت از آن دارد که روند گفت‌وگوها سمت و سوی مثبتی دارد و امیدها را برای رسیدن به تفاهم زنده نگه داشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7813/3/595882/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها