تعیین تکلیف یک پروژه نیمه تمام قم پس از سفر استانی رئیس جمهور

مونوریل قم بخشی از خط مترو می‌شود


ایران زمین - پروژه بلاتکلیف و نیمه تمام 12ساله مونوریل قم با سفر رئیس جمهور به این استان با راه حل تازه‌ای تعیین تکلیف شد. وزیر کشور پس از جلسه با مدیریت شهری قم از تعیین تکلیف مونوریل قم برای ادامه مسیر تا پردیسان خبر داد و گفت: مونوریل جایگزین خط B مترو این استان می‌شود.
به‌ گزارش خبرگزاری فارس، احمد وحیدی در حاشیه سفر هیأت دولت به قم و با حضور در جلسه بررسی وضعیت پروژه‌های قطار شهری قم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه در رابطه با دو موضوع مترو و مونوریل به‌طور مفصل صحبت شد.
وی با اشاره به اینکه در بحث مترو یک نیاز فوری برای تست گرم در قم وجود دارد، گفت: در این جلسه برای تأمین واگن چند گزینه مطرح شد که این گزینه‌ها با دو هدف تأمین واگن برای تست گرم و حمل‌ونقل مسافر بیان گردید.
 وزیر کشور به پنج گزینه مطرح شده برای تأمین واگن متروی قم اشاره کرد و افزود: برخی گزینه‌ها سهل الوصول‌تر و برخی دیگر پایدارتر هستند.
 وی ادامه داد: پس از مطرح شدن این ۵ گزینه، قرار شد طی دو سه هفته آینده مسائل آنها را بررسی کنیم و در نهایت به نتیجه برسانیم.
وحیدی با اشاره به بحث‌های صورت گرفته در این جلسه در رابطه با سرنوشت پروژه مونوریل گفت: مونوریل می‌تواند جایگزین خط B متروی قم شود. وی با اشاره به بررسی گزینه‌های احتمالی برای ادامه مسیر مونوریل اضافه کرد: درباره نحوه ادامه این پروژه صحبت‌هایی صورت گرفت. به‌عنوان مثال ممکن است ادامه پروژه روی سطح زمین اتفاق بیفتد.
وزیر کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی‌توان برای تعیین تکلیف مونوریل قم زمان خاصی اعلام کرد، افزود: مهم این است که به راه‌حل‌هایی رسیده‌ایم و باید این راه حل‌ها را پیش ببریم.
عملیات اجرایی ساخت خط A متروی شهر قم در نیمه دوم سال ۸۸ با اعتباری بالغ‌ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آغاز شد، راه‌اندازی خط متروی قم به ۲ مرحله تقسیم‌بندی شده‌ که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان شهید مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران راه‌اندازی می‌شود.
 ضرغامی: پروژه فراملی مونوریل نباید اینگونه رها شود
همزمان با سفر رئیس‌جمهور به قم و هیأت همراه، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از پروژه نیمه تمام مونوریل قم بازدید و در جریان روند این طرح قرار گرفت.
وی در این بازدید پروژه مونوریل قم را از پروژه‌های مهم دانست که سال‌ها متوقف شده است. ضرغامی با بیان اینکه تعیین تکلیف این پروژه برای دولت بسیار مهم است، ادامه داد: این پروژه از سرمایه‌های ملی و حتی فراملی است و نباید اینگونه رها شود.
وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه تمام زیرساخت‌های این پروژه آماده است، افزود: متوقف شدن چنین پروژه‌هایی برای کشور خوب نیست و یکی از بحث‌های جدی ما در سفر به قم جمع‌بندی نسبت به مونوریل و روشن شدن این پروژه است.
 اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی تا مصلای قدس است.
 در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و مصلا در نظر گرفته شده‌ است.
سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در قم مناسب نیست
 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه اقامتی در شهر قم شایسته نیست، گفت: اکنون حدود ۱۱ هزار تخت [اقامتی] در قم وجود دارد که باید دو برابر شود.
به گزارش مهر، عزت‌الله ضرغامی بیان کرد: استان قم به‌طور میانگین سالانه میزبان ۲۰ میلیون زائر است و قطب زیارتی کشور محسوب می‌شود، بنابراین جاذبه‌های گردشگری نیز در کنار جنبه‌های زیارتی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: متأسفانه هتل پنج‌ستاره در قم وجود ندارد در حالی که برخی از زائران این استان درخواست وجود چنین واحد اقامتی را دارند.
ضرغامی بیان کرد: وزارتخانه در حوزه ارائه تسهیلات در زمینه گردشگری برنامه گسترده‌ای دارد که برای متقاضیان در زمینه گردشگری و اقامتی ارائه می‌دهد.
وی گفت: قم به‌ لحاظ میراث فرهنگی دارای موقعیتی استثنایی و مناطقی همچون قمرود و قلی درویش است که تمدن عظیم انسانی را نشان می‌دهد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: حدود ۴ هزار حوزه تاریخی در قم شناسایی شده که ۳۷۷ مورد ابنیه تاریخی ثبت گردیده و مرمت و نگهداری آنها نیازمند اعتبار است. وی ادامه داد: بیش از ۵۰ اثر ثبت شده در حوزه میراث ناملموس و میراث منقول وجود دارد.
ضرغامی بیان کرد: قم در حوزه صنایع دستی در زمینه انگشتر برجسته است و دارای هنرمندان بزرگی در این زمینه می‌باشد و کارگاه‌های آموزشی بسیاری نیز در این حوزه وجود دارد.
وی با بیان اینکه قم به لحاظ معماری ناهمگون رشد کرده که باید در این حوزه اقدامات اصلاحی انجام بگیرد، افزود: بافت سنتی و تاریخی قم بسیار ارزشمند است. بنابراین در توسعه این شهر به این موارد باید بسیار توجه شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7813/10/595916/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها