امیدی تازه برای 97 هزار سهامدار گلستانی

تعیین تکلیف پروژه 16 ساله پتروشیمی گلستان تا دوماه دیگر


ایران زمین - حضور میدانی مسئولان دولت سیزدهم و همچنین رئیس قوه قضائیه در استان گلستان و تأکید بر تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام، حدود 100 هزار سهامدار گلستانی را به تعیین تکلیف پروژه‌ای امیدوار کرده است که 16 سال سرمایه‌های آنان را قفل کرده است. سال ۸۴ که موضوع ساخت مجتمع پتروشیمی در استان مطرح شد بارقه‌های امید در دل مردم گلستان زنده شد تا شاید زمینه اشتغال فرزندان بیکارشان که اغلب هم تحصیل کرده بودند در این طرح فراهم شود.
بسیاری از مردم استان گلستان دارایی خود از ملک و زمین گرفته تا ماشین و طلا را فروختند تا در این پروژه سهمی داشته باشند، اما 16 سال از آن مقطع گذشته و سرمایه این مردم همچنان بلاتکلیف است.
آبان ماه سال ۸۵ کلنگ نخستین طرح صنعتی بزرگ در استان گلستان با حضور وزیر وقت نفت به زمین زده شد، قرار بود این پروژه در ۵ سال به بهره‌برداری برسد و با تولید ۶۷۷ هزار تن آمونیاک و یکهزار و ۷۳ تن کود اوره، بیش از ۵ هزار میلیارد ریال درآمدزایی برای استان به همراه داشته باشد.
با شروع پذیره‌نویسی بیش از 97 هزار نفر از گلستان و سایر شهر‌های کشور در این پروژه، سهم اکنون از پتروشیمی گلستان فقط قطعه‌ای زمین (که آن هم متعلق به دولت بوده) و یک سوله وجود دارد.
در دولت یازدهم و دوازدهم هم اتفاقی برای این پروژه رخ نداد و با اینکه نمایندگان پیگیر آن بودند، گره‌های کور آن روز به روز بیشتر شد.
استاندار پیشین گلستان گفته بود: علت اصلی عدم موفقیت پتروشیمی ذینفعان آن هستند. هیأت مدیره پروژه اختلافاتی با هم دارند و همین موضوع سبب وضعیت امروز این پروژه شده است.
اردیبهشت ماه امسال دستگاه قضایی هم به‌صورت جدی‌تری وارد میدان شد و خبر از بازداشت رئیس هیأت مدیره پتروشیمی استان داد. بلاتکلیف رهاشدن پروژه با وجود دریافت تسهیلات ارزی و ریالی و دفاع از حقوق بیش از 97 هزار سهامدار در استان گلستان، علت اصلی بازداشت (الف. ک) رئیس هیأت مدیره پتروشیمی گلستان اعلام شد.
تلاش برای خروج پتروشیمی گلستان از رکود تا ۲ماه آینده
سفر رئیس قوه قضائیه در اواخر آذر ماه امسال و از سویی تأکید رئیس دولت سیزدهم بر تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام امیدی تازه برای به سرانجام رساندن پروژه پتروشیمی گلستان برانگیخته است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مشکلات حقوقی پتروشیمی گلستان با دستور رئیس قوه قضائیه و حضور میدانی رئیس کل دادگستری گلستان و دادستان مرکز استان بررسی شد.
حیدر آسیابی، رئیس کل دادگستری گلستان در این بازدید از ابلاغ دستورات جامع رئیس قوه قضائیه برای پیگیری پرونده پتروشیمی خبر داد.
آسیابی گفت: یکی از دستورات و پیگیری‌های حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در سفر به استان و پس از آن، پیگیری ویژه پرونده پتروشیمی گلستان بوده و است.
وی ادامــــــه داد: در ابلاغیـــــــه حجت‌الاســــــــــلام والمســـــــلمین محسنی‌اژه‌ای مأموریت‌های ویژه به رئیس کل دادگستری گلستان و دادستان مرکز استان داده شده است.
رئیس کل دادگستری گلستان افزود: در این ابلاغیه تأکید شده است که هدف باید راه‌اندازی این طرح و همه اقدامات باید در این راستا باشد.
آسیابی خاطرنشان کرد: براساس برآورد کارشناسان، این طرح تاکنون ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای راه‌اندازی مرحله نخست آن دست‌کم ۴۰۰میلیارد تومان نیاز است.
وی ادامه داد: در جلسه‌های کارشناسی در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی و با دعوت از مسئولان شرکت پتروشیمی ایران و سایر متولیان امر، وضعیت طرح، اعتبارات و سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای راه‌اندازی این طرح بررسی خواهد شد.
آسیابی تأکید کرد: همزمان با رفع موانع حقوقی، تلاش ما بر خروج طرح از رکود طی ۲ماه آینده و از سر گرفتن کار‌های عمرانی است تا در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی مرحله نخست این طرح باشیم و پس از آن با سرمایه‌گذاری لازم این طرح به چرخه کامل تولید برسد.
راه‌اندازی طرح پتروشیمی، یکی از درخواست‌های اصلی مردم استان در سفر رئیس قوه قضائیه به گلستان بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود در سفر آینده رئیس‌جمهور به استان گلستان که بزودی انجام می‌شود، تصمیم‌های مهمی درباره این پروژه گرفته شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7813/10/595918/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها