بارش‌های سیل‌آسا در جنوب سیستان و بلوچستان

چابهار سومین شهر پر بارش جهان شد


شیما جهانبخش
خبرنگار
بارش باران در پنجشنبه و جمعه هفته گذشته در سیستان و بلوچستان سیل به راه انداخت و چابهار را از کم‌بارش‌ترین شهر‌های کشور به یکباره به جایگاه سومین شهر پربارش جهان رساند. البته این بارش‌های سیل‌آسا خسارت‌هایی هم در 2 شهر کنارک و چابهار به همراه داشته و آنطور که مسئولان اعلام کرده‌اند تمام معابر و خانه‌های کنارک دچار آبگرفتگی شده‌اند و خسارت‌های زیادی به تأسیسات و زیرساخت‌ها وارد شده است. سازمان هواشناسی اعلام کرده از روز دوشنبه این سامانه بارشی در کل کشور فعال شده و باعث بارندگی در تمام مناطق بجز شمال غرب می‌شود.

از فردا باز هم باران داریم
«محسن حیدری»، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در این زمینه در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: شدت بارش‌ها طی این مدت به حدی بوده است که پنجشنبه هفته گذشته چابهار سومین شهر پربارش جهان شد. البته در ادامه تا صبح جمعه مقدار بارش در «کنارک» به ۱۷۴.۵میلیمتر رسید که رکورد چابهار با ۱۳۴.۲ میلیمتر را شکست و پرباران‌ترین نقطه کشور شد.  وی با بیان اینکه «تیس» با ۱۴۰ میلیمتر بارش مقام دوم بارش‌ها را در استان به خود اختصاص داده است، افزود: هر چند سامانه قبلی امروز جمعه از استان خارج می‌شود اما از روز یکشنبه با ورود سامانه بارشی جدید بارش‌ها از سر گرفته می‌شود. بر این اساس این بارش‌ها در نواحی جنوبی، مرکزی استان به شکل رگبار و رعد و برق خواهد بود و احتمال بارش تگرگ و برف در ارتفاعات تفتان وجود خواهد داشت.
این کارشناس هواشناسی با تأکید بر ادامه بارش‌ها در هفته جاری گفت: بارش باران، در برخی نقاط رگبار و رعد و برق، وزش تندبادهای لحظه‌ای، احتمال بارش تگرگ و در ارتفاعات تفتان و بارش برف، وزش باد شدید و احتمال خیزش گرد و خاک در زاهدان و سایر مناطق مرکزی، نوار غربی و جنوب شرق استان از جمله پدیده‌های غالب این سامانه جدید است که فعالیت آن تا پایان روز سه‌شنبه ۱۴ دی ماه نیز ادامه خواهد داشت.
حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آبگرفتگی معابرعمومی، کاهش دید و لغزنده شدن جاده‌ها، احتمال جاری شدن سیلاب در حوضه آبریز رودخانه هیرمند وجود دارد. از این‌رو از همشهریان می‌خواهیم از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کرده و از مسافرت‌های غیرضروری و فعالیت‌های کوهنوردی بپرهیزند. کشاورزان نیز برای حفاظت از محصولات کشاورزی خود و برداشت و انبار محصولات اهتمام ورزند.

آب همه خانه‌های کنارک را فرا گرفت
«علیرضا شهرکی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری نیز در این باره به «ایران» گفت: در پی ورود سامانه بارشی به استان از چهارشنبه گذشته، شاهد بیشترین میزان بارش‌ها در چابهار و کنارک بوده‌ایم و همین بارش‌ها سبب بروز خساراتی شده است. وی با اشاره به خسارت‌های ناشی از بارش‌ها، افزود: در پی این بارندگی‌ها تمام معابر و خانه‌های کنارک دچار آبگرفتگی شده‌اند. هر چند این بارش‌ها هیچ خسارت جانی نداشته است اما خسارت‌های زیادی به تأسیسات و زیرساخت‌ها وارد کرده است. البته تا زمانی که آب فروکش نکند نمی‌توان میزان خسارت‌ها را برآورد کرد. شهرکی با تأکید بر اینکه هیچ مشکلی در‌خصوص تردد‌های جاده‌ای گزارش نشده است، اظهار داشت: تاکنون هیچ گزارشی از تخریب صددرصدی منازل نداشته‌ایم و بجز شهر کنارک که بیشترین سطح آبگرفتگی را داشته در دیگر نقاط مشکل خاصی مشاهده نشده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اعلام اینکه این سامانه بارشی امشب از استان خارج خواهد شد، گفت: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سامانه جدیدی از یکشنبه وارد استان خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7813/10/595919/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها