چهاردهمین «هدهد سفید» برای نوجوانان


چهاردهمین جلد از کتاب «هدهد سفید» با هدف آشنایی بیشتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد.
این شماره کتاب هدهد سفید با «یحیی که می‌نوشت»، مطلبی از ابراهیم قربان‌پور شروع شده که نویسنده آن را به همه جانباختگان زلزله شهر بم در دی ماه سال 1382 تقدیم کرده است. صفحات بعدی یادآور چند روز شمارتقویمی مهم کشورمان همچون روزدانشجو و روز پرستارهستند که در بین آن اتفاقات تاریخی همچون سالروز قتل امیرکبیر هم دیده می‌شود.
از آنجایی که دی ماه به سالروز شهادت سردار سلیمانی گره خورده، قسمتی از زندگینامه خودنوشت وی هم آمده، این دو، سه صفحه به نوعی معرفی کتاب مذکور نیز هست؛ کتابی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم». کیارش وفایی «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» را در گرامیداشت هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی کشور نوشته است. گاهی اوقات برای آشنایی بیشتر نوجوانان با خادمان کتابخانه‌های عمومی در بخش‌های مختلف می‌توان سری به داستان زندگی حرفه‌ای افراد زد، همچون نوشته طاهری نمرودی در صفحات بعدی این نشریه که با عنوان «داستان کتابداری که به رونق کتابخانه‌های شهرش کمک کرد» منتشر شده است.
در نشریات اینچنینی معرفی کتاب از جایگاه مهمی برخوردار است، کتاب «تنها گریه کن» در همین رابطه و برای این مخاطبان کم سن و سال معرفی شده، کتابی که روایت زندگی«اشرف السادات منتظری» مادر شهید محمد معماریان را به قلم اکرم اسلامی شامل می‌شود. از نکات قابل توجه کتاب«هدهد سفید» همراهی جمعی از نویسندگان و نوجوانان در تألیف این نشریه تخصصی است؛ در این شماره مطلبی خواندنی و داستانی از زهرا شاهی، نویسنده کودک و نوجوان درباره نوجوانی هم آمده است. نوشته‌هایی از «صمد رهبریار» مسئول کتابخانه سیار قاصدک رشت، «داستان باورنکردنی پرنده‌ای که سیر نمی‌شود». از محمود‌ پور وهاب، چند شعر از شاهین رهنما، «101 درس محرمانه برای نویسنده شدن» به قلم فریدون عموزاده خلیلی هم از دیگر عنوان‌های این شماره هستند. روایتی داستان گونه از ماجرای علی لندی، نوجوانی که برای نجات جان مادر و خواهر یک شهید از جان خود گذشت هم به کوشش مکرمه شوشتری و با تصاویری از هادی حیدری پیش روی خوانندگان قرار گرفته است. برای علاقه‌مندان تئاتر نیز نمایشنامه تک پرده‌ای با عنوان «حرف روز» درباره امیر کبیر، کاری از ابراهیم قربان‌پور آمده که آماده اجراست.
مسائلی درباره کرونا، انجمن کتابداران سرگردان و چند داستان کوتاه خواندنی از دیگر مطالب این شماره برای مخاطبان نوجوان است. چهاردهمین شماره کتاب «هدهد سفید» به تازگی از سوی نهادکتابخانه‌های عمومی کشور و زیر نظر فریدون عموزاده خلیلی منتشر شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7813/28/595985/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها