سیزدهمین سفر استانی کابینه سیزدهم پنجشنبه وجمعه گذشته در استان قم جریان داشت

رئیس جمهور میهمان خاستگاه انقلاب اسلامی


گــــروه سیاســی/ رئیـــس‌جمــــهور در سیزدهمین سفر استانی خود به استان قم سفر کرد، اما برخلاف اغلب سفرهای گذشته، سفر به استان قم دو روزه بود. روز نخست در دیدار اقشار مختلف مردم، طلاب، نخبگان و خانواد‌ه‌های شهدا و شهدای مدافع حرم گذشت و روز دوم نیز در دیدار با مراجع عظام تقلید و حضور در نماز جمعه قم.
9 دی روز میثاق با ولایت
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پنجشنبه گذشته در بدو ورود به قم، با گرامیداشت روز ۹ دی گفت: امروز روز بصیرت و میثاق با ولایت است. قم نماد بصیرت است و حوزه علمیه این شهر و طلاب آن در قبل از انقلاب و سال‌های پس‌از آن همواره در مبارزه با ستم و ظلم و حمایت از انقلاب پیشتاز بوده‌اند.
 رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه قبل از سفر به استان، تیمی از دولت با حضور در قم مشکلات را بررسی و از دیدگاه مراجع، علماً و مسئولان استانی بهره بردند، افزود: مشکلاتی مثل فرودگاه قم در این شهر وجود دارد که با برنامه طراحی شده باید به سامان و نتیجه قطعی برسد. قم با ۱۷ استان در ارتباط است و باید به این استان توجه خاص شود.
آیت‌الله رئیسی سپس با حضور در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) دقایقی به زیارت و اقامه نماز پرداخت و نیز با حضور بر سر مزار علمای مدفون در نزدیکی این مضجع شریف، فاتحه‌ای قرائت کرد. رئیس‌جمهور همچنین در گلزار شهدای علی‌ابن جعفر(ع) شهر مقدس قم حضور یافت و برای شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس علو درجات مسألت کرد.
اجرای عدالت؛ محوریت مأموریت دولت
رئیس‌جمهور در نخستین دیدار عمومی خود در این سفر، با فعالان فرهنگی و اجتماعی این استان دیدار کرد. آیت‌الله رئیسی مأموریت دولت را ایجاد تحول با محوریت اجرای عدالت در جامعه دانست و با اشاره به اینکه کار سلیقه‌ای دوام ندارد، اظهارکرد: برای عبور از کار سلیقه‌ای باید توجه جدی به نقش حوزه‌های علمیه بخصوص حوزه علمیه قم شود؛ زیرا نگاه حوزه‌های علمیه به مسائل، نگاه واقعی و جهانی است و نگاه عالمان و فقیهان حوزه علمیه می‌تواند نسخه‌های ارزشمندی برای دولت ایجاد کند.
آیت‌الله رئیسی، مسائل زنان و خانواده را جزو اولویت‌های دولت دانست و گفت: آسیب‌های اجتماعی دغدغه‌ای است که باید با کمک حوزه‌های علمیه راهکارهایی برای حل آنها ارائه شود، زیرا فقه ما غنی است و برای مسائل روز پاسخ دارد و ما دفتر دولت در حوزه علمیه قم را فعال خواهیم کرد.
رئیس‌جمهور همچنین درباره هماهنگی تیم اقتصادی دولت هم گفت: ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما تیم اقتصادی دولت در عمل و اجرای تصمیمات اقتصادی، هماهنگ عمل می‌کند.
وی با اشاره به هجمه‌های صورت گرفته به دولت سیزدهم گفت: متأسفانه نقاط قوت این دولت را با عملیات روانی، نقاط ضعف جلوه می‌دهند و برای مثال در حالی که این دولت به دور از فامیل‌بازی تشکیل شده اما تلاش می‌کنند طور دیگری آن را به مردم معرفی ‌کنند. یا در موضوع کاهش نرخ رشد تورم که در آمار ماه‌های اخیر دیده می‌شود، سعی می‌کنند این نقطه قوت را در اذهان، نقطه منفی معرفی کنند.
فقه می‌تواند پاسخگوی نیازهای بشری باشد
رئیس‌جمهور در نشست دیگری با استادان، طلاب و فرهیختگان حوزوی نیز با اشاره به نقش و برکات علمای بزرگ حوزه علمیه قم اظهارکرد: معتقدیم فقه ما از غنایی برخوردار است که می‌تواند پاسخگوی نیازهای بشری باشد و امروز برای دنیا روشن شده است که دین حقیقی می‌تواند پاسخگوی نیازهای همه شئون بشر باشد.
آیت‌الله رئیسی افزود: محدودیتی برای کسب دانش و تجربه از هیچ کجای دنیا وجود ندارد، اما در نسخه‌پیچی برای حل مشکلات کشور باید با احتیاط حرکت کنیم زیرا نسخه‌ها باید بومی‌سازی شود و برای پیشرفت باشد، نه وابستگی کشور.
وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با اتکا به ظرفیت‌های نسل جوان هرگز متوقف نمی‌شود، با نهی همگان از ایجاد یأس در جامعه و با بیان اینکه هر چه امور پیش می‌رود گشایش هم بیشتر می‌شود، اضافه کرد: همه تحریم‌ها برای متوقف کردن و کند کردن پیشرفت در کشور است، اما باید با امید و حرکت، عقب ماندگی‌ها را جبران کرد.
 تضمین اصل و سود سرمایه‌گذاران
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از قشرهای مردم قم ضمن تأکید بر پیگیری حل مشکلات استان قم، به مسأله تولید در این استان اشاره کرد و گفت: باید با ثبات در بازار، تولیدکنندگان احساس امنیت و آرامش کنند زیرا اگر بازار برای تولیدکننده قابل پیش‌بینی نباشد، تولید آسیب جدی می‌بیند.
وی با تأکید بر ضرورت منضبط بودن بانک‌ها، اهمیت پرداخت تسهیلات و افزایش مهلت بازپرداخت به تولیدکنندگان تصریح کرد: دریافت سود بیش از آنچه در شورای پول و اعتبار مقرر شده مجاز نیست و هر بانکی سود بیشتر دریافت کرده حتماً باید به مردم بازگرداند. رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به درخواست‌ها برای ایجاد پارک علم و فناوری در استان قم، از استاندار خواست هر چه سریع‌تر چنین پارکی در قم ایجاد شود.
آیت‌‌الله رئیسی با اشاره به کثرت طرح‌های نیمه‌تمام در کشور و اولویت دولت به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام از سرمایه‌گذاران اقتصادی خواست با تضمین اصل و سود سرمایه، پروژه‌های نیمه‌تمام را به سرانجام برسانند.
حزب‌الله و جریان مقاومت دست برتر را دارند
دیگر برنامه رئیس‌جمهور در نخستین روز سفر به قم، دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم بود. آیت‌الله رئیسی در این دیدار، با اشاره به اخراج امریکایی‌ها از سوریه، افغانستان و عراق گفت: امروز امریکایی‌ها از همیشه ضعیف‌تر هستند. در منطقه هم دست برتر و ابتکار عمل با نیروهای حزب‌الله و مجاهدین و از جمله فلسطینیان است. اینها پیروزی‌های بزرگی است که در منطقه به وجود آمده است.
وی تصریح کرد: شهدا، امنیت منطقه را تضمین کردند و راحتی ما به برکت خون شهداست اما دشمنان دست‌بردار نیستند و داعش را از سوریه به افغانستان منتقل کردند. آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: قدر کار حاج قاسم و مدافعان حرم و بچه‌هایی که در مقابل صدامیان ایستادند روز به روز روشن‌تر می‌شود. آن روزی که خیلی‌ها خوابشان برده بود آنها مردانه ایستادند و کار ماندگاری انجام دادند.
ضرورت گزارش دهی مسئولان به مردم
آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای اداری استان قم نیز با بیان اینکه روش دولت در سفرهای استانی این است که کارها ضمانت اجرا داشته باشند، اظهارکرد: گزارش اقدامات باید به مردم اعلام شود. مسئولان باید نسبت به کارها گزارش دهند اگر به نتیجه رسید که خوب است، اما اگر به نتیجه نرسید علل آن را باید ناظرین، مجریان و مردم بدانند.
رئیس‌جمهور افزود: کاری که به‌دنبال آن هستیم یک کار جهادی است و باید به نتیجه برسد. جواب‌های اداری به درد کاری که می‌کنیم نمی‌خورد و نتیجه کارها باید مشخص شود و در این کارها نه نداریم.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه باید شاهد یک فعالیت مضاعف توسط مدیران باشیم، اظهارکرد: همه مدیران باید خود را در چهار ساحت پاسخگو بدانند؛ اولاً در محضر خداوند متعال، ثانیاً به مردم و شهروندان، ثالثاً ارباب رجوع و در آخر پاسخگو بودن به سلسله مراتب و ناظران اداری.
وی همچنین با تأکید بر جایگاه آیت‌الله مصباح یزدی در حوزه اندیشه‌ورزی و شهید حاج قاسم سلیمانی در میدانداری جهاد و شهادت و تبعیت از ولایت گفت: اینکه عده‌ای می‌خواهند در حوزه‌های فکری و فرهنگی قم ایجاد انحراف کنند، به همین دلیل بزرگان و مسئولان قم موظف به صیانت هستند و مسائل فرهنگی اولین مسأله‌ قم است.
آیت‌الله رئیسی راه حل بیکاری در قم را فعالسازی مراکز تولیدی دانست و با اشاره به دو پروژه فرودگاه قم و مونوریل این شهر گفت: زمانی که در قوه قضائیه بودم قرار شد با رفع مشکل مجری طرح فرودگاه قم، پروژه نهایی شود. استاندار باید پیگیری کند تا زودتر این پروژه‌ها به نتیجه برسند.
وی همچنین از وزیر صمت خواست با کمک بانک مرکزی، صندوق توسعه و استانداری قم کارگروهی برای رفع مشکلات صنایع استان ایجاد کند. آیت‌الله رئیسی در ادامه افزود: گفته می‌شود که برخی مؤسسات چندین هکتار زمین را در اختیار دارند. اینکه زمینی را برای آینده حبس کنند کار درستی نیست؛ توسعه همه مؤسسات و پژوهشگاه‌ها لازم است اما اینکه مؤسسه‌ای این زمین‌ها را برای آینده حبس کند قابل قبول نیست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7813/2/596001/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها