پایان سالی که قیمت نفت دو برابر و صادرات نفت ایران 3 برابر شد

2022 با نفت 77 دلاری آمد


گروه اقتصادی- سال 2022 میلادی با نفت خام بشکه‌ای 77 دلار و 78 سنت آغاز شد. اگرچه هنوز به خاطر شیوع ویروس کرونا از نوع Omicron نگرانی‌هایی در خصوص میزان تقاضا برای نفت وجود دارد اما قیمت‌های آغازین سال 2022 حدود 50 درصد بالاتر از قیمت نفت خام در سال 2021 میلادی است. سال گذشته در چنین روزهایی قیمت هر بشکه نفت خام کمتر از 50 دلار بود و بالاترین قیمتی هم که نفت خام در سال 2021 لمس کرد، 83 دلار بود.
در همین حال صادرات نفت خام ایران نیز در این سال یک جهش را تجربه کرد و از حدود 500 هزار بشکه به یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسید. به این ترتیب، ترمیم تأثیرات اقتصادی بحران کرونا در جهان، خروج اقتصادها از رکود و قرنطینه، هم روی قیمت جهانی نفت خام اثر مثبت داشت و هم میزان تقاضا برای نفت را بالا برد. این افزایش تقاضا برای ایران نیز فرصتی را فراهم کرد تا بازارش را حتی با وجود فشارهای امریکا گسترش دهد.
در سال 2021، یک اتفاق مهم نیز رقم خورد. در این سال برای اولین بار گاز طبیعی تعیین کننده قیمت نفت خام شد و رابطه میان این دو سوخت تغییر کرد. حالا، برای سال جدید میلادی، یعنی 2022، پیش‌بینی می‌شود که در ابتدا قیمت‌ها اندکی کاهش داشته باشند؛ اما به مرور دوباره روند افزایشی قیمت آغاز خواهد شد. تا جایی که پیش‌بینی می‌شود، هر بشکه نفت خام قیمت‌های بالاتر از 100 دلار را نیز بار دیگر تجربه کند.
قیمت‌ها در ابتدای سال کاهش می‌یابد، زیرا عدم اطمینان زیادی ناشی از نوع ویروس Omicron وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود بازار شاهد افزایش عرضه نفت خام از سوی تولیدکنندگان بزرگ باشد و نگرانی‌هایی درباره میزان تقاضا وجود دارد. اما با وجود این اقتصادهای جهان بسرعت بهبود می‌یابند و همان طور که آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک انتظار دارند مصرف جهانی نفت خام در پایان 2022 از مرز 100 میلیون بشکه در روز فراتر می‌رود و این مسأله قیمت‌ها را به سمت ارقام بالاتر سوق خواهد داد. برای ایران نیز‌ افزایش تقاضا در بازار جهانی نفت خام و قیمت‌های بالای نفت در 2022 می‌تواند زمینه‌ای برای گسترش بیشتر بازار شود.
رویترز به نقل از جان کیلداف تحلیلگر مؤسسه مدیریت دارایی اگین کپیتال درباره وضعیت بازار نفت می‌نویسد: «سال 2021 شاهد ترمیم بازار فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و سوخت جت بودیم... قیمت‌ها در بازار نفت نسبت به هرگونه اخبار مرتبط با کرونا حساس بود و هنوز هم این حساسیت وجود دارد. هنوز به طور کامل از بحران کرونا رها نشده‌ایم اما به سطح تقاضای قبل از کرونا نزدیک شده‌ایم.»
کریگ جیمز اقتصاددان مؤسسه کامسک نیز می‌گوید: «محدود شدن عرضه در رشد قیمت‌ها طی سال 2021 مؤثر بود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7814/7/596034/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها