اخبار


با حضور رئیس سازمان فضایی ایران
آزمایشگاه محموله‌های سنجشی فضایی به بهره برداری رسید

آزمایشگاه سیستمی تعیین، کنترل مدار و وضعیت ماهواره و محموله‌های سنجشی فضایی با حضور حسن سالاریه ،رئیس سازمان فضایی ایران در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره‌ای به بهره‌برداری رسید.
به‌گزارش مهر، در این بازدید گزارش کاملی از آخرین وضعیت پروژه‌های ماهواره «ناهید ۲»، نمونه دوم ماهواره «پارس»، ماهواره «GTO» (مدار ثابت) و پروژه‌های مطالعاتی و راهبردی ابلاغی سازمان فضایی ایران توسط متخصصان این پژوهشکده به رئیس سازمان فضایی ارائه شد و وی در جریان آخرین دستاوردها و چالش‌های پیش‌ روی این پروژه‌ها قرار گرفت.
 سالاریه در این دیدار با تأکید بر لزوم تمرکز بر اتمام به موقع پروژه‌های در دست انجام، تحقق این امر را مستلزم تعامل، هماهنگی و همگرایی حداکثری کارشناسان پژوهشگاه فضایی با سازمان فضایی ایران عنوان کرد.
حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران  نیز با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای اصلی پژوهشگاه فضایی ایران توسعه زیرساخت‌های فضایی کشور است، در خصوص هدف از راه‌اندازی این آزمایشگاه گفت: با توجه به گسترش فعالیت‌های زیرسیستمی و سیستمی پژوهشکده سامانه‌های ماهواره، ساخت و تجهیز این آزمایشگاه در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفت و این آزمایشگاه با هدف انجام فعالیت‌ بخش‌های تعیین موقعیت، تعیین وضعیت و محموله‌های سنجشی تأسیس و راه‌اندازی شده است.
وی افزود: این آزمایشگاه سیستمی دارای تجهیزات و بستر تست سخت‌افزار در حلقه زیرسیستم تعیین و کنترل وضعیت شامل میز سه درجه آزادی، شبیه‌ساز خورشید، سیم پیچ هلمهولتز (Helmholtz) و شبیه‌ساز GPS است. همچنین امکان انجام تست‌های عملکردی المان‌های سخت‌افزاری زیرسیستم نیز در این آزمایشگاه فراهم شده است.
گفتنی است این آزمایشگاه به یاد دانشمند جوان پرتلاش فضایی، شادروان دکتر محمد ندافی‌پور میبدی مزین شد.

امکان سلب امتیاز سیم‌کارت با  <دولت همراه>

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری از اتصال سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم‌کارت به اپلیکیشن «دولت همراه» خبر داد.به گزارش «ایران»، سید محمد امامی گفت: مشترکان اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای مجازی تلفن همراه از این پس می‌توانند برای سلب مالکیت سیم‌کارت خود علاوه بر اپلیکیشن اپراتورها، به سامانه تحت وب دولت همراه به نشانی mob.gov.ir  مراجعه کنند. مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری عنوان کرد: مشترکان برای اطلاع از سیم‌کارت‌هایی که به‌ نام آنها ثبت شده است، می‌توانند با مراجعه به پرتال رگولاتوری به آدرس اینترنتی www.cra.ir در قسمت حقوق کاربران وارد بخش استعلام سرویس‌های مشترکان شده و از سیم‌کارت‌های تحت مالکیت و اپراتورهای مربوط به آن مطلع شوند.
وی با اشاره به اینکه این سامانه در بهمن ماه سال ۹۹ با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش مراجعات حضوری مشترکان در سامانه مدیریت حساب مشترکان اپراتورها راه‌اندازی شد، عنوان کرد: همچنین مشترکان می‌توانند برای سلب مالکیت سیم‌کارت در اپراتورهای سیار به اپلیکیشن همراه من (my mci) در همراه اول، اپلیکیشن ایرانسل من (my irancell) در ایرانسل، اپلیکیشن رایتل من (my rightel) در رایتل و مدیریت حساب مشترکان اپراتورهای مجازی مراجعه کرده و وارد فرایند سلب امتیاز شوند.

همکاری شبکه بین‌المللی آزمایشگاهی ایران با ۷کشور

شبکه بین‌المللی آزمایشگاهی از مجموعه‌های توانمند برای تسهیل دسترسی پژوهشگران و صنایع به خدمات آزمایشگاهی در دامنه جهانی ایجاد شده است و تاکنون هفت کشور و ۲۱ آزمایشگاه در این طرح همکاری کرده‌اند.
به گزارش «ایران»، ایجاد شبکه بین‌المللی آزمایشگاهی به ایجاد کارگروه‌های تخصصی و تبادل دانش و تجربه میان کشورها منجر شده و توانمندی‌های آزمایشگاهی ایران را به دیگر کشورها معرفی کرده؛ به طوری که ۴۱۲ تجهیز آزمایشگاهی را به اشتراک گذاشته‌اند.
اهداف مدنظر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای شبکه بین‌المللی آزمایشگاهی، ایجاد شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های توانمند برای تسهیل دسترسی پژوهشگران و صنایع به خدمات آزمایشگاهی بین‌المللی، توسعه، تعمیر و نگهداری و کالیبراسیون تجهیزات، برگزاری کارگاه و برنامه‌های آموزش تخصصی حوزه آزمایشگاهی و ایجاد کارگروه‌های تخصصی برای تبادل تجربیات است.این شبکه تا امروز، برگزاری هفت کارگاه و برنامه آموزشی را در کارنامه خود ثبت کرده است و کشورهای ترکیه، پاکستان، هند، بنگلادش، اندونزی، مالزی و موزامبیک در این فعالیت‌های بین‌المللی با معاونت علمی و فناوری همکاری می‌کنند.این موضوع کمک می‌کند تا ایران بتواند از توانمندی کشورهای اسلامی بهره‌مند شود و در عین حال ظرفیت‌های علمی و تخصصی خود را نیز به آنها معرفی کند.یکی از راه‌های توسعه فعالیت‌های این حوزه، ارائه خدمات آزمایشگاهی و پیاده‌سازی استانداردهای لازم در مراکز عضو شبکه برای فعالیت‌های اعضای آن است تا دیگر کشورها از کیفیت این خدمات اطمینان و رضایت داشته باشند. توسعه فعالیت‌های بین‌المللی شبکه در قالب پایگاه اینترنتی intlabsnet.com راهکاری مؤثر در این حوزه است.

مقابله هند با اپل

کمیسیون رقابت هند از تحقیقات درباره رویه‌های تجاری اپل در این کشور خبر داده است. این شرکت متهم به نقض قوانین ضد انحصار در هندوستان است.
به گزارش مهر، بر اساس دستور کمیسیون رقابت هند، یک گروه غیرانتفاعی در هند اپل را به سوءاستفاده از موقعیت مسلطش در بازار اپلیکیشن‌های همراه متهم کرده است. زیرا اپل برنامه‌نویسان را مجبور به استفاده از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای خود می‌کند. بسیاری از اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه آنلاین اپل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برخی امکانات آنها با پرداخت پول در دسترس است. اپل برای ارائه این خدمات ۳۰ درصد از مبلغ پرداختی کاربران را به نفع خود ضبط کرده و برنامه‌نویسان ۷۰ درصد باقی را به دست می‌آورند که این رویه مدت‌هاست مورد اعتراض قرار گرفته است. در شکایت مربوط به گروه «ما با هم برای جامعه می‌جنگیم»، تصریح شده است که اصرار اپل بر دریافت ۳۰ درصد از درآمد هر پرداخت درون برنامه‌ای و برخی محدودیت‌های دیگر باعث افزایش هزینه‌ها برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان می‌شود و مانعی برای ورود نیروهای جدید و خلاق به بازار دیجیتال است. اپل پیش از این خواستار عدم رسیدگی به این موضوع توسط کمیسیون رقابت هند شده و تأکید کرده بود سهم این کشور از بازار اپلیکیشن‌های همراه هند از ۵ درصد فراتر نمی‌رود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7814/11/596053/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها