معرفی کتاب


ناگفته‌هایی از زندگی سردار

«از چیزی نمی‌ترسیدم» زندگینامه خودنوشت حاج قاسم سلیمانی است، مطالعه این کتاب راه خوبی است برای شناخت هرچه بیشتر این سردار شهید. همان‌طور که در مقدمه کتاب هم آمده، این نوشته حاصل گردآوری دستنوشته‌های سردار سلیمانی است. نوشته‌هایی که از نظر تاریخی زمان قابل توجهی را شامل می‌شود؛ از ماجراهایی درباره سال‌های مختلف زندگی وی، از وقتی به همراه خانواده ساکن روستای قنات ملک کرمان بوده تا بحبوحه وقوع انقلاب اسلامی در سال 57 که در زمره مبارزان علیه رژیم شاهنشاهی بوده است. نکته قابل توجه اینکه کتاب مذکور با یادداشتی از رهبر معظم انقلاب هم همراه شده، نوشته‌ای که خیال علاقه‌مندان را آسوده می‌سازد که با کتابی خواندنی و خوب درباره سردار سلیمانی روبه‌رو هستند. عنوان کتاب برگرفته از شخصیت خود سردار سلیمانی است، شهرت وی به‌عنوان مردی که از هیچ چیزی نمی‌ترسیده و این گفته‌ای است که مصداق‌های آن را می‌توان به نقل از همه آنهایی شنید که او را می‌شناسند. در معرفی‌هایی که درباره این کتاب آمده، نقل قول زینب سلیمانی، دخترش هم خواندنی است:«از چیزی نمی‌ترسیدم زندگینامه‌ای است که حاج قاسم با دست مجروحش نوشته است. شرح زندگی مردی از دل روستای دورافتاده در کرمان که چند دوره از زندگی ساده و گیرای خودش را برایتان روایت کرده است. این داستان شکل‌گیری زندگی شخصیت مردی است که از چوپانی به جایگاهی به بلندای وسعت آسمان‌ها رسید.» اگر تصمیم به مطالعه این کتاب گرفته‌اید خوب است بدانید که با قلمی شیوا و همراه با لحنی خودمانی و به دور از هر تکلفی نوشته شده، آنچنان که جایی حتی راجع به چوپانی کردن خودش نوشته. این کتاب دربردارنده نکات جالب دیگری هم هست، مطالبی که مطالعه آنها حتی به شناخت سبک زندگی این شهید می‌انجامد، از جمله اینکه برخلاف چیزی که شاید به ذهن برخی خطور کرده باشد اصلاً سطح مالی آنچنانی نداشته و زندگی مرفهی در کار نبوده است؛ آنچنان که گاهی برای رفع بعضی نیازهای مالی خود و خانواده‌اش با مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کرده‌اند.
کتاب: از چیزی نمی‌ترسیدم
نویسنده: قاسم سلیمانی
انتشارات مکتب حاج قاسم

نسخه صوتی خاطراتی شنیدنی

در کنار آثار متعددی که درباره سردار سلیمانی روانه کتابفروشی‌ها شده‌اند، قالب‌های مختلف نشر کتاب دیده می‌شود؛ از نسخه چاپی گرفته تا نسخه‌صوتی. «حاج قاسم»جستاری در خاطرات حاج قاسم سلیمانی است که به قلم علی اکبری مزدآبادی نوشته شده و از سوی انتشارات یازهرا در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. گویندگی نسخه صوتی کتاب را هم «علی همت مومیوند» به عهده داشته است. این کتاب هم مانند زندگینامه خودنوشت سردار، فرصتی برای مطالعه خاطرات وی فراهم کرده است. در این کتاب مقاله‌ای خارجی هم درباره شهید سلیمانی آمده که پیش‌تر در یکی از پژوهشکده‌های سیاسی امریکا منتشر شده و ترجمه آن پیش روی علاقه‌مندان قرار گرفته است. این کتاب به همت انتشارات کتاب گویای ایران صدا به نسخه صوتی تبدیل شده، دربردارنده خاطرات و نکته‌هایی از زبان حاج قاسم درباره جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان است که سند آنها در اختیار گردآورنده کتاب بوده است. آن‌طور که در مقدمه هم آمده، خواننده در ابتدای کتاب با یک زندگینامه خودنوشت از سردار شهید سلیمانی روبه‌رو می‌شود که در آن بخشی از فعالیت وی در سال‌های ابتدایی دفاع مقدس آمده است. در بخش‌های دیگری از کتاب، گزیده‌هایی از سخنرانی‌ها و خاطرات مرتبط با چند عملیات مهم از جمله والفجر 8، کربلای 4 و کربلای 5 آمده، در خلال مطالعه این سخنرانی تا اندازه‌ای می‌توان به شخصیت شهید سلیمانی پی برد. نسخه چاپی این کتاب هم پیش‌تر منتشر شده که دربردارنده تصاویر متعددی است. «عملیات کربلای 5»، «از خدا پایان عمرم را خواستم»، «هیچ‌کس نمانده بود»، «به من ظلم کردی»، «زمان جنگ حاجی نبود» و «کربلاها را ادامه خواهیم داد» عنوان برخی بخش‌های این کتاب هستند. در بخشی از کتاب آمده:«در روزهای اول ورود به جبهه، دشمن را قادر به انجام هر کاری می‌دانستم، اما در اولین حمله‌ای که انجام دادیم، موفق شدیم نیروهای دشمن را از کنار جاده سوسنگرد تا حمیدیه به عقب برانیم و تلفاتی نیز بر آنها وارد کنیم. این امر باعث شد تصور غلطی که از دشمن در ذهن داشتم، از بین برود...»
کتاب: حاج قاسم
گوینده: علی همت مومیوند
انتشارات کتاب گویای ایران صدا

روایتی از یک زندگی جهادی

«این مرد پایان ندارد» درباره زندگی جهادی شهید قاسم سلیمانی است که به قلم «سیدعلی بنی لوحی» و از سوی نشر راه بهشت روانه کتابفروشی‌ها شده. این کتاب نیز همراه با تصاویر متعدد رنگی است، تصاویری که برخی از آنها برای نخستین مرتبه پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد. این کتاب هم دربردارنده خاطرات متعددی است اما نکته‌ای که «این مرد پایان ندارد» را از دیگر کتاب‌های مشابه جدا می‌کند این است که تعدادی از این خاطرات برای نخستین مرتبه در این کتاب منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند. سید علی بنی لوحی در روند تألیف نوشته‌اش کوشیده چینش مطالب را به گونه‌ای تنظیم کند که مخاطب تا اندازه‌ای با مکتب شهید سردار سلیمانی آشنا شود. در بخشی از کتاب به نقل از سردار اصغر صبوری می‌خوانید:«در آزاد‌سازی تکریت به‌خاطر اینکه سقوط آن موصل را به‌خطر می‌انداخت امریکایی‌ها ماشین حاج قاسم را مورد حمله قرار دادند برای همین هم بود که در بیشتر صحنه‌ها ایشان تلاش می‌کرد از ماشین و تجمع بچه‌ها دور شود و تنهایی جابه‌جا شود تا خطر از دیگران هم دفع شود.امریکایی‌ها با زدن ماشین فرماندهی عملیات می‌خواستند به ما بفهمانند که نباید جلوتر بروید ولی حاج قاسم گوشش بدهکار نبود و کار خودش را می‌کرد تا تکریت را تصرف کردیم. در سوریه و در نزدیکی تنف که مقر امریکایی‌ها بود و هنوز هم آنجا هستند زمانی که ما به سمت این جبهه حرکت کردیم تا عملیات را شروع کنیم هواپیماهای امریکایی به ما حمله کردند که چند تانک و نفربر و یک بولدوزر منهدم شد و شهید هم دادیم ولی حاج قاسم با تغییر موضع سریع سالم ماند. امریکایی‌ها برای آنکه در آن منطقه داعش از موقعیت ما مطلع شود فیلم آن را برای داعش ارسال کردند، ما ظهر نماز خواندیم و حاج قاسم امام جماعت شد. چند ساعت بعد داعش یک ماشین انتحاری فرستاد برای به شهادت رساندن حاجی ولی ما تغییر مکان داده بودیم و عده‌ای از رزمندگان شهید شدند. امریکایی‌ها سال‌ها تلاش می‌کردند حاج قاسم را شهید کنند چون تمام برنامه‌های آنها را با شکست رو به رو کرده بود.» درباره نویسنده کتاب هم خوب است که بدانید، «سید علی بنی لوحی» خود را خادم یاران حضرت روح‌الله در لشکر امام حسین(ع) معرفی کرده است.بنی لوحی بعد از دفاع مقدس مدتی رئیس ستاد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و اکنون به فعالیت‌های فرهنگی مشغول است که در نتیجه‌ این فعالیت ها بیش از 20 جلد کتاب در حیطه دفاع مقدس و انقلاب روانه کتابفروشی‌ها شده است.
کتاب: این مرد پایان ندارد
نویسنده: سیدعلی بنی لوحی
انتشارات راه بهشت


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7814/18/596082/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها