معرفی کتاب


ابعادی  پنهان درباره ژنرال محبوب

کمی بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی کتاب «متولد مارس» روانه بازار نشر شد، کتابی که دربردارنده خاطراتی است که بعضی از آنها هرگز در خلال هیچ مصاحبه یا یادداشتی منتشر نشده بودند. این کتاب به همت «علی اکبری مزد آبادی» نوشته شده، نویسنده‌ای که در صفحات فرهنگی امروز درباره یکی دیگر از نوشته‌های او نوشته‌ایم. مزدآبادی پیش از این کتاب، «حاج قاسم» و «ذوالفقار» را درباره سردار سلیمانی نوشته بود، کتاب‌هایی که همگی دربردارنده خاطراتی به نقل از خود حاج قاسم، در زمان حیاتش هستند. او در این کتاب به سراغ دوستان، همرزمان و نزدیکان سردار شهیر ایرانی رفته، خاطراتی که طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های وی را شامل می‌شوند، از ماجراهایی درباره تحولات سوریه، عراق تا زمان شهادت وی. با این حال کتاب مذکور ویژگی قابل تأمل دیگری هم دارند این که می‌توان نکاتی درباره خصوصیات اخلاقی شهید سلیمانی در خلال مصاحبه‌هایی که نگارنده انجام داده خواند. اغلب مطالب این کتاب از نظر سیر تاریخی، سال‌های اخیر را شامل می‌شوند. همان‌طور که نویسنده کتاب هم پیش‌تر گفته «متولد مارس» ابعاد پنهانی شهید سلیمانی را در مواجهه با مردم عادی و غیرنظامی بیان می‌کند؛ مردی که 40سال تمام لباس رزم پوشید و مجال این را نیافت که به گفته خودش «به زراعت و صناعت میراث پدری برگردد.» جنگید و بذر صلح را در اقصی نقاط جهان کاشت. (خبرگزاری لیزنا). این کتاب در سه فصل نوشته شده، نویسنده در بخشی از کتاب به گردآوری خاطراتی از شخصیت‌های شاخص و برجسته همچون سیدحسن نصرالله، حسین امیرعبداللهیان، امیر اسداللهی، عبدالله عراقی پرداخته و از این طریق وجوه مختلفی از شخصیت شهید سلیمانی ارائه کرده است. در قسمت دیگری او روایت‌هایی دست اول را منتشر کرده که در خلال دیدارهای خاص شکل گرفته‌اند. نویسنده درباره چرایی انتخاب نام کتاب نوشته: «مارس را هم «روح جنگ» دانسته‌اند و هم «محافظ صلح». مارس نماینده همه باورهای آدمیانِ کهن بود درباره «جنگ و صلح». محبوب‌ترین و نام‌آورترین نظامیان تاریخ، آنانی بوده‌اند که برای «صلح» شمشیر می‌زدند و حاج قاسم سلیمانی، در ماه «مارس» متولد شد.»
کتاب: متولد مارس
نویسنده: علی ‌اکبری مزدآبادی
انتشارات یازهرا

شباهت‌های دو سردار شهیر اسلام

«مالک زمان» کتابی است که به همت جمعی از نویسندگان و از سوی انتشارات شهید ابراهیم هادی در اختیارات علاقه‌مندان قرار گرفته است. این کتاب با روایتی داستانی و خواندنی نوشته شده و دربردارنده بیش از 50 داستان درباره زندگی و مجاهدت‌های سردار سلیمانی و همچنین داستان‌هایی از مالک اشتر است. نویسنده در خلال روایت این داستان‌ها دست به تطبیق زندگی این دو شخصیت برجسته اسلام زده است. راویان این داستان‌ها همه از همرزمان و نزدیکان حاج قاسم بوده‌اند و دست به ارائه روایت‌هایی مستند و عینی زده‌اند. افزون بر انتشار نسخه چاپی کتاب، مؤسسه کتاب گویا (ایران صدا) نسخه صوتی این کتاب با صدای «یاسر دعاگو» منتشر کرده است. به قول ناشر صوتی کتاب: «چه شباهتی است بین این دو مالک، یکی در زمان مولا علی و دیگری در انقلاب علوی و حرکت مهدوی.» گروه نویسندگان کتاب درباره چرایی روایت همزمان زندگی این دو سردار شهید اسلام نوشته‌اند: «سخنان مولا در فراق مالک را تاریخ به خاطر دارد. آنچنان مالک را توصیف می‌کرد که گویی هیچ سرداری با این پیر میدان‌دیده مقایسه نمی‌شود. این کتاب روایت‌هایی است از مالک اشتر و شهید قاسم سلیمانی که نقشش برای رهبری و نظام مانند مالک بود.»
کتاب: مالک زمان
نویسنده: جمعی از نویسندگان
انتشارات شهید ابراهیم هادی

فرمانده‌ای فراتر از شعار

هنوز زمان چندانی از شهادت سردار سلیمانی نگذشته، اتفاقی که اندوهی بر دل دوستدارانش گذاشت، آن هم افرادی که به طیف خاصی محدود نمی‌شوند. در میان افرادی که رهسپار مراسم تشییع ژنرال محبوب شدند شرکت کنندگانی با همه شکل و ظاهری دیده می‌شود. شاید آن روزها برای خیلی‌ها این سؤال مطرح بود که چرا حاج قاسم تا این اندازه محبوب شده. این سؤالی است که بخشی از کتاب «من قاسم سلیمانی هستم؛ سرباز ولایت» در پاسخ به آن منتشر شده است. ناصر کاوه در پاسخ به این سؤال نوشته: «او کارش را بخوبی انجام می‌داد. قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران بود. وظیفه سپاه قدس حراست از ایران و مقابله با دسیسه‌های خارجی علیه کشور است. مردم در این سال‌ها فقط شعار دیده بودند، اما سلیمانی بخوبی نشان داد که چگونه می‌شود حرف‌ها را به عمل تبدیل کرد. داستان داعش نمونه خوبی از این ماجراست. داعش آمده بود تا ریشه ایران و شیعه را بزند. اما سردار ایرانی بخوبی جلوی آن‌ها ایستاد و اجازه این اقدام را به آنها نداد.» این کتاب دربردانده عناوینی همچون «توصیف رهبری از شهید سلیمانی»، «چرا مردم قاسم سلیمانی را دوست داشتند»، «مروری بر زندگانی شهید سلیمانی»، «یک خون و این همه برکت»، «شجاع و بی‌ادعا»، «مقاومت حکیمانه»، «قسمتی از جنایات هولناک داعش»، «نشانه‌های تولد خاورمیانه جدید»، «شهید قاسم سلیمانی برای آینده چه ساخت» و همچنین متن کامل وصیتنامه شهید حاج قاسم سلیمانی را دربرگرفته است. مخاطبان در این نوشته با مختصری از زندگی‌نامه سردار سلیمانی نیز روبه‌رو می‌شوند.
کتاب: من قاسم سلیمانی هستم؛ سرباز ولایت
نویسنده: ناصر کاوه
انتشارات نوآوران سینا

سعی کنیم مثل او باشیم

درباره شخصیت‌های اثرگذاری همچون سردار سلیمانی آثار مختلفی نوشته شده و می‌شود، در این بین عمده توجه نویسندگان به مخاطبان بزرگسال است. در صورتی که نمی‌توان از مخاطبان کودک و نوجوان نیز صرف‌نظر کرد، بویژه که آینده سرزمین‌مان در گرو آموزش همین طیف سنی است. از میان کتاب‌های مختلفی که درباره حاج قاسم نوشته شده‌اند، کتاب « عمو قاسم» دربردارنده بیست داستان برای کودکان و نوجوانان است؛ داستان‌هایی که با هدف آشنایی این مخاطبان کم سن و سال با زوایای مختلف شخصیت حاج قاسم نوشته شده اند. در بخشی از گزیده کتاب آمده:« وقتی سردار سلیمانی شهید شد. همه از دست امریکا عصبانی شدند. بزرگترها گفتند: ما همه قاسم سلیمانی هستیم. کوچک‌ترها هم آرزو کردند که روزی سردار سلیمانی بشوند. اما یک سؤال: سردار سلیمانی شدن یعنی چه؟ به نظرتان اگر همه بخواهند مثل حاج قاسم، افسر نظامی بشوند و بروند با دشمن بجنگند تکلیف زندگی‌مان چه می‌شود؟ چه کسی باید به دانش‌آموزان درس بدهد؟ چه کسی باید بیماران را درمان کند؟ چه کسی باید کشاورزی کند؟ چه کسی باید برایمان خانه بسازد؟ چه کسی باید راننده  تاکسی شود؟ برای سردار سلیمانی شدن نیازی نیست حتماً نظامی شویم. برای اینکه مثل قاسم سلیمانی بشویم، باید اخلاق‌ها و رفتارهای او را یاد بگیریم و سعی کنیم همیشه مثل او رفتار کنیم.» نکته‌ای که درباره این کتاب نمی‌توان آن را نادیده گرفت این است که نویسنده برای نهادینه کردن پیام هر داستان در ذهن مخاطبان مورد نظر خود، بعد از اتمام هر ماجرا تمرینی را طراحی کرده تا در خلال آن کودکان و نوجوان را به تفکر بیشتری وادار  سازد.
کتاب: عمو قاسم
نویسنده: محمدعلی جابری
تصویرگر: میکائیل براتی
انتشارات کتابک

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7814/19/596086/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها