16 شرط برای ادامه فعالیت بازار گل محلاتی


گروه حوادث/ با گذشت 10 روز از آتش‌سوزی گسترده و مرگبار در بازار گل محلاتی تهران، بازپرس جنایی پایتخت در جلسه مشترکی که با اعضای شورای این بازار و سازمان‌های مربوطه برگزار کرد برای ادامه فعالیت ایمن  این بازار 16 شرط تعیین کرد.

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، پنجشنبه دوم دی وقوع آتش‌سوزی در بازار گل شهید محلاتی به امدادگران آتش‌نشانی اعلام شد. پس از تلاش چندساعته سرانجام آتش مهار اما در نخستین بررسی‌ها مشخص شد دو نفر در این حادثه جان باخته‌اند. کارشناسان در ادامه دریافتند علت آتش‌سوزی انفجار کپسول‌های گاز مخصوص پرکردن بادکنک بوده است. با شروع تحقیقات قضایی در این حادثه صبح روز چهارشنبه گذشته بازپرس محمد‌حسن زارعی به همراه هیأت شورای بازار گل محلاتی، رئیس آتش‌نشانی منطقه، مدیر منطقه ۸ آتش‌نشانی، کارشناسان دادگستری، معاون حقوقی شهرداری تهران، سرپرست اداره حقوقی منطقه ۱۴، جانشین امور شهری و مدیر ستاد مدیریت بحران، جلسه‌ای در بازار گل محلاتی برگزار کردند.
در این جلسه 16 بند به‌عنوان شروط نهایی برای ادامه فعالیت  این مکان تعیین و هیأت شورای بازار گل محلاتی ملزم شدند تا آنها را رعایت کنند در غیر این صورت بازاری که حدود 700 غرفه در آن وجود دارد تعطیل خواهد شد.
از مهم‌ترین شروط ذکر شده در این قرارداد تعبیه دو در دیگر برای ورود و خروج مراجعه‌کنندگان در قسمت شرقی و غربی بازار گل بوده تا در صورت ازدحام و حادثه احتمالی، امکان خروج میسر شود. همچنین ورود هرگونه سیلندر گاز به این مکان ممنوع خواهد بود. از نگهبان‌هایی باید در این محل استفاده شود که تحت کنترل شرکت‌های زیرمجموعه ناجا باشند.
از موارد دیگر اینکه غرفه‌داران نباید از وسایل گرمایشی نظیر گاز پیک‌نیک استفاده کنند و از بخاری‌های گازی استاندارد با رعایت فاصله ایمنی استفاده کنند. ایمن‌سازی سیستم برق غرفه‌ها و بازار گل، یکی دیگر از مواردی است که باید در نظر گرفته شود.
رعایت نحوه چیدمان وسایل در غرفه‌ها و داشتن سیستم اعلام حریق و همچنین داشتن کپسول آتش‌نشانی در هر غرفه و آموزش‌های لازم از سوی آتش‌نشانی برای استفاده از کپسول‌ها از دیگر موارد ضروری است که در این قرارداد آمده است. جمع‌آوری وسایل و اقلام از روی بام‌ها و سایه‌بان‌های پلاستیکی که آتش‌زا هستند. رعایت اصول انبارداری و ایمنی انبارداری، مسدود نشدن معابر بازار گل از سوی دستفروشان یا غرفه‌داران برای تردد آسان امدادگران در صورت بروز حادثه نیز یکی دیگر از شروط این قرارداد است.
در صورت اجرای این ۱۶ بند که برای حفظ ایمنی و جلوگیری از حادثه و انفجار و تأمین امنیت غرفه‌داران و مشتری‌ها مقرر شده اجازه فعالیت موقت داده خواهد شد.
اما طبق قانون ۱۱۴ آیین دادرسی کیفری، چنانچه فعالیتی باعث برهم زدن امنیت جانی شهروندان شود، دادسرا می‌تواند به شکل دائمی مانع از فعالیت بازار گل شود.
اما یکی از مواردی که در این پرونده مطرح است اینکه غرفه‌دارانی که در این حادثه دچار خسارت شده‌اند در حالی در انتظار شروع ساخت و تعمیرات اساسی غرفه‌هایشان هستند که به‌دلیل مشخص نبودن مالکیت این غرفه‌ها نمی‌توانند تعمیرات را آغاز کنند چرا که از یک سو وزارت راه و شهرسازی مدعی مالکیت این بازار است و از سوی دیگر ستاد اجرایی فرمان امام(ره) مدعی است که مالک بازار گل است، بنابراین غرفه‌داران نمی‌توانند برای ساخت و بازسازی غرفه‌ها اقدام کنند. بدین ترتیب قرار است جلسه‌ای درخصوص اجاره یا فروش غرفه‌ها، با مالکان برگزار شود. چنانچه مالک اصلی بازار گل مشخص نشود، غرفه‌داران نیز نمی‌توانند به ساخت و بازسازی بپردارند.
از سویی با توجه به اینکه علت حادثه آتش‌سوزی در بازار گل انفجار کپسول هیدروژن اعلام شده است و این کپسول‌ها فقط با مجوز باید در اختیار افراد و بیمارستان‌ها قرار گیرد بازپرس جنایی دستور داد تا مشخص شود غرفه‌دارانی که این کپسول‌ها را در اختیار داشتند مجوز استفاده از این کپسول‌ها را داشته‌اند یا غیرقانونی با آن کار می‌کردند.
همچنین بازپرس پرونده با بیان اینکه هویت دو قربانی این حادثه و 5 مصدوم دیگر مشخص شده اما هنوز هیچ یک از آنها و خانواده قربانیان برای شکایت به دادسرا یا اداره پلیس مراجعه نکرده‌اند از آنها خواست برای پیگیری پرونده به شعبه اول بازپرسی دادسرای امور جنایی تهران مراجعه کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7814/30/596090/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها