نیویورکر در گزارشی اعلام کرد

تغییر توازن قدرت در خلیج فارس با موشک‌ کروز ایران


هفته‌نامه امریکایی «نیویورکر» در گزارشی به توانمندی نظامی و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران اعتراف کرد و نوشت که ایران بیش از هر زمان دیگری در تاریخ مدرن، ازنفوذ بهتر و بیشتری برخوردار است. به‌گزارش فارس هفته‌نامه «نیویورکر» در یادداشتی به قلم «رابین رایت» تأکید کرد که هیچ‌یک از رؤسای جمهور ایالات متحده نتوانسته‌اند نفوذ سیاسی و اهرم نظامی ایران در منطقه غرب آسیا را مهار کنند و تهدیدات نظامی مداوم «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا و پیشینیان وی علیه جمهوری اسلامی دیگر یک «گزینه بلند مدت جذاب یا مؤثر» نیست.
«رایت» سپس در این مقاله به اظهارات «فرانک مک‌کنزی» فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده (فرماندهی تروریستی سنتکام) اشاره کرد که پیش از این در تحلیلی تقابل نظامی احتمالی با ایران را تشریح کرده بود. «مک‌کنزی» در ارتباط با درگیری احتمالی با ایران گفت: «اگر آنها ناگهانی حمله کنند، جنگ خونینی رخ می‌دهد. ما بشدت آسیب می‌بینیم». فرمانده تروریست‌های سنتکام ادامه داد: «ما بشدت آسیب می‌بینیم. ما در طولانی مدت پیروز می‌شویم اما یک سال زمان می‌برد».
نیویورکر در ادامه همچنین با اشاره به درس‌هایی که ایالات متحده در افغانستان و عراق آموخته است، گزارش کرد که یک کمپین نظامی تمام عیار ایالات متحده تقریباً قطعاً به یک جنگ منطقه‌ای در چندین جبهه منجر خواهد شد.
نویسنده مقاله نیویورکر سپس با اعتراف به توانمندی نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران نوشت: «ایران بهتر از هر زمانی در تاریخ مدرن خود، مسلح است. ایران صدها موشک کروز در اختیار دارد که از زمین یا کشتی قابل شلیک است و توانمندی پرواز در ارتفاع پایین را دارد و از چندین جهت قابلیت حمله دارد و شناسایی این موشک‌ها برای رادارها و ماهواره‌ها دشوارتر است زیرا موتورهای آنها بر خلاف موشک‌های بالستیک هنگام اشتعال نور روشن تولید نمی‌کند. موشک‌های کروز توازن قدرت را در سراسر خلیج فارس تغییر داده است».
در این مقاله همچنین به «دیوار بلند بی‌اعتمادی» میان تهران و واشنگتن اشاره شده و با اشاره به مذاکرات در جریان «وین» برای رفع تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران و احیای برجام نوشته شده است: «اگر بتوان دیوار بی‌اعتمادی را کاهش داد آن وقت ممکن است نقاط مشترکی وجود داشته باشد اما این دیوار بسیار بلند است. وقتی از دسترسی به پول‌های خود برای تهیه واکسن‌های حیاتی، محروم هستیم، آیا می‌توان حتی ذره‌ای از رد اعتماد بین‌ دو کشور وجود داشته باشد؟»
ایران و کشورهای 1+4 شامل روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان از روز ششم دی ماه، هشتمین دور مذاکرات را برای رفع تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه تهران پس از خروج یکجانبه واشنگتن از توافق در «وین» آغاز کرده‌اند و ایالات متحده بواسطه خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام، اجازه حضور مستقیم در مذاکرات را ندارد.
افزایش شمار جنگنده‌های اف-14 عملیاتی نیروی هوایی ایران
همچنین نشریه امریکایی «نشنال اینترست» هم با پرداختن به موضوع پرواز جنگنده‌های «اف-۱۴ تامکت» نیروی هوایی ایران و سابقه موفق این جنگنده‌های رهگیری و برتری هوایی در نبرد با رژیم بعث عراق نوشت: برتری جنگنده‌های اف-۱۴ تامکت بسرعت آشکار شد و طبق گزارش‌ها، دست‌کم ۵۰ برتری هوایی در ۶ ماه اول جنگ ایران و عراق به دست آورد و در عوض تنها یکی از آنها آسیب دید. این نشریه در گزارشی با اشاره به نحوه دستیابی ایران به این جنگنده‌ها به موفقیت آنها برابر نیروی هوایی عراق پرداخت و نوشت، به‌دنبال این سلسله موفقیت‌های خیره ‌کننده، خلبانان عراقی تاکتیک‌های خود را در تقابل با تامکت‌های ایران تغییر دادند و به‌طور کلی از درگیری با آنها خودداری کردند.
«نشنال اینترست» با اشاره به موفقیت مهندسان بخش بازآماد ایران نوشت، با وجود محدودیت‌هایی که برای جنگنده‌های اف-۱۴ اعمال شده بود، مهندسان ایرانی نیز اقدام‌هایی در تامکت انجام دادند، از جمله اضافه کردن محفظه بمب برای تبدیل آنها از جنگنده‌های برتری هوایی به جنگنده‌هایی با قابلیت تهاجم به اهداف زمینی.
چندی قبل نیز اندیشکده امریکایی «واشنگتن» در زمینه موفقیت بخش بازآماد ایران در نگهداری جنگنده‌های روسی سوخو-۲۲ نوشته بود که بین ۱۶ تا ۲۲ فروند از این هواپیمای ایران عملیاتی می‌شوند.
این جنگنده می‌تواند با حمل بمب ۲۰۰۰ کیلوگرمی و تا مسافت ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری در مأموریت‌های ارتفاع پایین به اهداف سطحی حمله کند. فیتر‌های مسلح، با پرواز خارج از فضای پایگاه اصلی خود قادرند به ریاض نیز برسند، مسافتی که تمامی مناطق گشتزنی و پایگاه‌های نیروی دریایی امریکا را در خلیج فارس شامل می‌شود.
اندیشکده واشنگتن با اشاره به سخنان مقام‌های ایران درباره توسعه موشک‌های کروز هوا پایه با برد نزدیک به ۱۵۰۰ کیلومتر برای استفاده آینده در جنگنده‌های فیتر نوشت، در صورت تحقق این امر، جنگنده‌های ایرانی می‌توانند از پایگاه هوایی بندرعباس اهداف دور دست در سینا، باب المندب و حتی دیگر نقاط را زیر حملات دقیق خود قرار دهند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7814/3/596135/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها