آنچه در جشن‌های سال نو میلادی در هند می‌گذرد

شعله‌های خشم علیه اقلیت‌ها


سومیت گانگولی / ستون‌نویس فارین پالیسی
مترجم: وصال روحانی
هفته پیش همزمان با کریسمس دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند کمک‌های نقدی خارجی را که هر ماه به حساب بنیاد مذهبی «میسیونرهای خیریه» واریز می‌شود، مسدود کرد. این بنیاد که اصل و ریشه آن به «انجمن مادر ترزا» مربوط می‌شود، از جمله نهادهای مذهبی به حساب می‌آید که دولت هند و وزیر کشور، آنها را صاحب مناسبات خطرناک می‌انگارند. شکی نیست که محدودسازی این میسیون مذهبی با افزایش اخیر حملات به سازمان‌های مسیحی در سطح هند بی‌ارتباط نیست.
در «اگرا»ی هند که تاج‌محل در آن واقع است، اعضای گروه موسوم به «باجرنگ دال» که از حزب حاکم باهاراتیا جاناتا (BJP) دستور می‌گیرد، نمادهای بابانوئل را به آتش کشیدند و در توجیه این اقدام گفتند که مسیحیان به بهانه کریسمس و جشن‌های سال نو میلادی می‌خواهند ملت هند را به سمت مسیحیت سوق بدهند. حتی اگر این اظهارات در کار نبود، تردیدی وجود نداشت که دولت مودی در فزونی بخشیدن به احساسات ضدمسیحی در سطح هند نقش زیادی دارد. چند روز پس از کریسمس، تیجاسوی سوریا یکی از اعضای ارشد و حقوقدان «BJP» در اظهاراتی به صراحت از لزوم رجعت مسیحیان به کشورهای ابا و اجدادی‌شان سخن گفت ولی وقتی انتقادهای عمومی از وی زیاد شد، حرف‌هایش را پس گرفت و ادعا کرد از صحبت‌های او سوء برداشت شده است. با این حال قبل از این واقعه نیز شعله‌های خشم علیه اقلیت‌های مذهبی هند را فراگرفته بود و یکی از نمونه‌های آن جمع شدن سران تندرو هندو و برخی فعالان دیگر ضدمسیحی در شهر‌ هاریدوار بود که به صراحت عنوان «مجمع اعلام نفرت» به این گردهمایی اطلاق شده بود. در نگاهی وسیع‌تر باید متذکر شد که در طول سال پایان یافته 2021 تهاجم‌ها به اقلیت‌های نژادی و مذهبی دائماً رو به افزایش داشت و در هشت ماه اول سال حدود 300 حمله سازماندهی شده به اقلیت‌ها از جمله مسلمانان شکل گرفت. در عمل هیچ اقدام تنبیهی از سوی دولت و مقام‌های نظامی در قبال  حمله کنندگان صورت نپذیرفت و به تبع آن نه بازداشتی انجام شد و نه حجم حملات کاهش یافت. دولت مودی هم این روزها که سخنرانی‌های ضداقلیت‌ها در هند دائماً برقرار است، هیچ اقدامی در راه محدودسازی آن انجام نداده و حتی یک اطلاعیه خشک و ظاهری هم در محکوم‌سازی آن صادر نکرده است. البته مودی در شب کریسمس، تولد حضرت عیسی مسیح(ع) را به مسیحیان کشور تبریک گفت اما این فقط یک عبارت فرمایشی بود و باری بر آن مترتب نبود و فردای همان روز درخت‌های آذین بسته شده کریسمس در سطح چند شهر از جمله دهلی نو قطع و سرنگون شد.
اصولاً برخورد دولت مودی با مسیحیان هند طی دوران زمامداری وی نه برخوردی از سر عطوفت و بر پایه رویکردهای مذهبی بلکه با دربر داشتن مؤلفه‌های آشکار سیاسی و به‌صورت یک دستورالعمل بوده است. حتی در زمان‌هایی که مودی از این خط فکری خارج شده و قدری ملاطفت را چاشنی موضعگیری‌هایش در قبال مسیحیان کرده، فقط در زمان‌هایی بوده که انتخابات پارلمانی در راه بوده و حزب وی برای تثبیت خود به آرای مساعد مسیحیان هم نیاز داشته است.
منبع: Foreign Policy

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7814/4/596141/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها