کتاب هایی که هنوز برایم جذابیت دارد


ابوالفضل جلیلی
کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تدوینگر
شما کتاب را در اوراق چاپ شده می‌خوانید، من در متن جاری جامعه زیاد کتاب نمی‌خوانم؛ یعنی می‌خوانم اما نه به طور کلاسیک و مرسوم. شما کتاب را در اوراق چاپ شده می‌خوانید، من در متن جاری جامعه. هر دو یک معنی را جست‌وجو می‌کنیم؛ اما هر کدام به طریقی. سال‌ها پیش دو کتاب از میان کتاب‌های چاپی‌ای که شاید شما هم خوانده باشید ذهن مرا مشغول کرد. به طوری که هنوز هم برایم جذابیت دارد.
اول، کتاب «درخت پرتغالی زیبای من» نوشته ژوزه مائورو ده واسکونسلوس نویسنده دورگه سرخپوست-پرتغالی است و ترجمه قاسم صنعوی. نمی‌دانم کتاب موجود، هنوز هم همانی است که من خوانده‌ام یا به مرور دچار دستکاری شده و احتمالاً بخش‌هایی از آن حذف شده باشد. چون عکس روی جلد کتابی که من خوانده‌ام با آنچه اکنون موجود است خیلی متفاوت است.
اما اگر همانی باشد که منظور من است لحظه به لحظه‌اش تصویر ناب است و حال و کشف دنیای زیبای کودکانه‌ کودکی که قهرمان قصه است.
و دومین کتاب، «از کوچه رندان» نوشته استاد دکتر غلامحسین زرین کوب است. این کتاب درخصوص حافظ شیرازی و رمز و رازهای اشعار و افکار و نگاه‌های متفاوت به این شاعر بزرگ تحریر شده است. «از کوچه رندان» کتابی بود که مرا کاملاً با حافظ آشنا کرد و مرید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7814/32/596187/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها