خاطره ای از سردار دل ها، دستمایه بازی «نبرد آمرلی»



سوسن صادقی
خبرنگار
بازی «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» به کارگردانی مهدی جعفری در ویژه برنامه‌ای با عنوان «مشق عاشقی» که روز یکشنبه (12 دی‌ماه) و با حضور مسلم معین، رئیس فضای مجازی سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، به‌صورت رسمی عرضه شد.
عبور از سرگرمی در صنعت بازی
مسلم معین رئیس فضای مجازی سازمان بسیج مستضعفین در این مراسم گفت: تولید بازی‌های رایانه‌ای یکی از عرصه‌هایی است که فضای مجازی بسیج در آن ورود کرده است به‌طوری‌که کار خود را با تولید سفیرعشق آغاز کرد و با تولید مختار به بلوغ رسید و با تولید بازی رایانه‌ای نبرد آمرلی خود را در بین باشگاه‌های تولید کنندگان بازی‌های رایانه‌ای در دنیا تثبیت کرد.معین با بیان اینکه بعد از این نیز این تیم با استفاده از نخبگان داخلی خود این مسیر را ادامه خواهد داد، افزود: صنعت بازی یکی از عرصه‌های مهم در دنیا است که از این صنعت درآمدزایی کلانی دارد بخصوص که از بازی‌های رایانه‌ای برای بخش جنگ هم استفاده می‌کند اما در کشور ما از این صنعت صرفاً برای سرگرمی استفاده می‌شود و ما نیز باید با نخبگان خود این صنعت را توسعه داده و از بخش سرگرمی عبور کنیم. وی در ادامه گفت: طبق گفته مقام معظم رهبری هم اکنون ما در محاصره فضای مجازی استعماری قرار داریم بنابراین رسالت ویژه ما این است که ظرفیت‌های خود را در فضای سایبری بخوبی بشناسیم و شبکه‌ای را تشکیل داده و با هم‌افزایی بتوانیم با تولید محتوای غنی از محاصره استعماری در فضای مجازی خارج شویم. رئیس فضای مجازی بسیج افزود: البته این اتفاق با تکیه و تمرکز بر توانمندی‌های داخلی میسر خواهد شد و می‌توان محصولات خوب تخصصی در داخل تولید کرده و به منطقه نیز صادر کرد. معین در ادامه گفت: امروز در حوزه فضای مجازی پلتفرم‌های بومی خوبی مانند تاکسی‌های اینترنتی، فروشگاه‌های اینترنتی و... روی بستر اینترنت و شبکه ملی اطلاعات در کشور شکل گرفته و این نشان می‌دهد ما خود می‌توانیم پلتفرم‌های کسب و کارهای مجازی را روی زیرساختی که در کشور موجود است، ارائه دهیم. رئیس فضای مجازی بسیج با بیان اینکه ما می‌توانیم شبکه‌های اجتماعی قوی و خوبی نیز در کشور داشته باشیم، افزود: وقتی ما پلتفرم‌هایی مانند تاکسی‌های اینترنتی و فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی را در کشور راه انداخته‌ایم یعنی کشور دارای زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری است بنابراین با داشتن چنین زیرساختی، می‌توانیم شبکه‌های اجتماعی داخلی و بومی خود را قوی کنیم تا مردم به جای شبکه‌های اجتماعی خارجی از آنها استفاده کنند. گفتنی است همچنین در این مراسم از دو نماهنگ با عناوین «رفیق» و «دشت مجنون» و مستند «حریف» نیز رونمایی شد. مستند «حریف» به کارگردانی مهدی جعفری پس از رونمایی در این مراسم، در شبکه نمایش خانگی و رسانه ملی پخش می‌شود.
تبلیغ دفاع از خاک
مهدی جعفری تهیه کننده و کارگردان بازی رایانه‌ای «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» در گفت‌و‌گوی اختصاصی با «ایران» درباره این بازی گفت: بازی فرمانده مقاومت نبرد آمرلی بازی ویژه پلتفرم رایانه شخصی است که در این مراسم به‌صورت رسمی عرضه شد و هم اکنون در سایت‌های ربیع، گیم آپ و هیولا قابل بارگذاری است. وی، خمیرمایه اصلی داستان بازی را خاطره‌ای از مقام معظم رهبری که بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، در نماز جمعه از ایشان تعریف کردند، عنوان کرد و افزود: آنگاه که آمرلی شهر شیعه نشین استان صلاح‌الدین با جمعیت ۱۸ هزار نفری ترکمانش که تنها ۱۰۰ کیلومتر با خاک کشورمان فاصله دارد، در محاصره سخت ۳۶۰ درجه‌ای گروه تکفیری داعش قرار می‌گیرد و در نهایت با سخت شدن شرایط محاصره از شهید سلیمانی درخواست کمک می‌کنند.جعفری در ادامه گفت: حاج قاسم سلیمانی نیز بلافاصله با بالگرد از حلقه محاصره عبور کرده و خود را به شهر می‌رساند. در نهایت با تلاش ارتش عراق و حشد الشعبی، این ناحیه پس از ۸۴ روز مقاومت در عملیاتی که شهید حاج قاسم سلیمانی آن را فرماندهی می‌کرد، از محاصره داعش خارج می‌‌شود.وی، درباره سبک این بازی نیز گفت: سبک بازی تیراندازی اول شخص است و با موتور گرافیکی قدرتمند آنریل انجین ۴ (موتور بازی سازی قدرتمند ) تولید شده است. بازی دارای 12 مرحله و 16 محیط منحصر به فرد شامل نیروگاه، روستاهای اطراف آمرلی، پایگاه تروریست‌های امریکایی، بیابان، ورزشگاه و فضای داخلی شهر آمرلی است.
تهیه کننده و کارگردان این بازی با اشاره به اینکه این بازی روی دفاع تأکید دارد که ما به‌دنبال جنگ نیستیم ولی اگر به خاک مان حمله شود، دفاع می‌کنیم، افزود: روایت بازی نیز در سه فصل زمستان، پاییز و بهار رخ می‌دهد برای هرچه طبیعی‌تر شدن حرکات شخصیت‌ها و باورپذیری بهتر در بازی، از بیش از هزار انیمیشن منحصر به فرد استفاده شده است. برای دستیابی به این منظور، بیش از 100 دقیقه انیمیشن در حرفه‌ای‌ترین استودیوهای موشن کپچر (ضبط حرکت) ایران از سوی متخصصان این حوزه ضبط شده تا به مناسب‌ترین حد کیفیت دست یابد. جعفری درباره ویژگی‌های بازی به موسیقی اختصاصی آن که کاملاً هماهنگ با فراز و فرودهای بازی است، اشاره کرد و گفت: استفاده از سیستم پیشرفته انیمیشن‌ها در راستای ساخته شدن ترکیب‌های پیچیده حرکات و سلاح‌های مختلف؛ سیستم هوش مصنوعی اختصاصی برای دشمنان متنوع استفاده شده به طوری که در این بازی هفت نوع سلاح مختلف اعم از آرپی‌جی‌ ۷، کلت کمری، شاتگان، کلاشینکف، ‌ام ۴، مسلسل و قناسه وجود دارد. به‌گفته کارگردان نبرد آمرلی، مدت زمان بازی ۷ ساعت است و قرار است تا ۲۰ ساعت نیز در دو مرحله تیمی و انفرادی ادامه پیدا کند. جعفری افزود: حضور شهید حاج قاسم سلیمانی نیز به یکی دو میان پرده بازی محدود می‌شود و ایشان در خود بازی حضور ندارند. صداگذاری ایشان نیز از سوی یکی از استادان بزرگ دوبله ایران صورت گرفته است. به‌گفته این کارگردان، این بازی از سوی ۴۷ نفر به‌طور مستقیم و ۲۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در مراحل دوبله و صداگذاری تولید شده و قرار است پس از انتشار بازی در داخل کشور، بازی به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی و اسپانیولی دوبله و سپس در منطقه مقاومت عرضه شود. البته قرار است نسخه موبایلی بازی نیز در سال آینده عرضه شود.جعفری بازی را یکی از مؤثر‌ترین ابزار رسانه‌ای برای رساندن پیام بدون واسطه و در مدت زمان زیاد به مخاطب دانست و افزود: بیش از 32 میلیون مخاطب در ایران مشغول رسانه بازی هستند و این رسانه با ایجاد فضای همزاد پنداری برای مخاطب در رساندن محتوای مورد نظر تولید کننده نقش بسیار مؤثری دارد، به طوری که می‌تواند یکی از شیواترین و مؤثر‌ترین رسانه اثر‌گذار خصوصاً برای مخاطب کودک و نوجوان برای معرفی شخصیت‌های بزرگ تاریخ ایران، انقلاب و دفاع مقدس و مدافعان حرم باشد. وی در ادامه به یک نکته جالب نیز اشاره کرد و گفت: سازندگان در پیروی از شهید حاج قاسم سلیمانی که در وصیتنامه خود قید کرده روی قبرش تنها کلمه سرباز حک شود، اسامی خود را در تیتراژ نخواهند آورد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7816/11/596352/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها