گزارش «ایران» از طرح شهید سلیمانی در مهار ویروس کشنده کرونا

نجات دهنده جان‌ها حتی پس از شهادت


مهسا قوی قلب
خبرنگار
صبحگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی در حمله هلی‌کوپتری امریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. پس‌ از آن بود که جهان شاهد ارادت مردم به سرداری بود که بیشتر زندگی خود را در جبهه حق علیه باطل طی کرد. کمتر شخصی در طول تاریخ در کل دنیا وجود دارد که چنین کاریزمایی در بطن آحاد جامعه داشته باشد که روز تشییع پیکرش از پیر و جوان از اقصی نقاط  کشور، سیاه‌پوش از غم پرکشیدن ایشان به سوی معبود، در مراسم حاضر شدند و بر سر و سینه زدند، آن چنان غمی عظیم کل کشور را در بر گرفته بود که کمتر قابل قیاسی داشت. شهادت مظلومانه سردار بزرگ ایرانی، چنان داغی بر دل‌ها نهاد که تا سال‌ها غم آن از جان تک‌تک ما ایرانی‌ها بیرون نخواهد رفت. شهید حاج قاسم سلیمانی نماد بزرگ ایثار و از خودگذشتگی در را ه وطن بود که هر نفسش نشان ازعشق به تک‌تک هم‌میهنان داشت، پدری مهربان برای تک‌تک فرزندان شهدای مدافع حرم و سربازی جان بر کف بود که تا آخرین قطره خون در راه اسلام و میهن به دفاع از جان و ناموس، سال‌ها غم غربت را به جان خریده بود. تا حدی ایثار و فداکاری این شهید والا مقام زبانزد خاص و عام است که حتی در بزرگترین طرح‌های جهادی نام ایشان مردم را پروانه‌وار پای صحنه جهاد می‌کشاند. یکی از این طرح‌ها که با شروع و انتشار ویروس منحوس کرونا در کشور به‌صورت جهادی آغاز شد، طرحی مزین به نام شهید سلیمانی بود که همچنان هم با جدیت و شدت هرچه تمام در راه مهار و مقابله و پیشگیری از سویه‌های جدید بیماری در حال فعالیت است و تداوم دارد. در این طرح یکی از مجریان اصلی، جمعیت هلال احمر است که از همان روزهای آغازین فعالیت طرح شهید سلیمانی در اقصی نقاط کشور، از پایتخت گرفته تا روستاهای کوچک و دورافتاده، در امر واکسیناسیون و تمامی ابعاد پیشگیری و مقابله فعالیت داشته است.
دکتر محمد گل‌افشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و مسئول طرح شهید سلیمانی در حوزه جمعیت هلال احمر، با اشاره به این که با آمدن نام سردار شهید سلیمانی در هر طرحی مردم همدل‌تر و همراه‌تر می‌شوند، به «ایران» می‌گوید: در دو سال اخیر این همدلی و همراهی مردم مشهود است، نقش شهید سلیمانی در انسجام ملی و در بازآفرینی مکتب جهادی در حد بسیار قابل توجهی اتفاق افتاده است. در موضوع طرح شهید سلیمانی وقتی این طرح با نام مبارک شهید آغاز می‌شود، باعث می‌شود دست اندرکاران و فعالان این طرح هم با گرایش و تعلق بیشتری کار کنند. ما هم بدون اغراق آنچه از نیرو‌های جمعیت شرکت‌کننده در طرح دیدیم، نشان داد، موضوع برایشان هویت و جاذبه بهتر و بالاتری داشته است. در زمینه این سؤال که چقدر نام این طرح با موفقیت اجرای آن مرتبط است، می‌توان گفت که به‌هر حال وقتی از یک نماد مورد پذیرش و مقبول مردم استفاده می‌کنید، طبیعتاً این طرح در پذیرش عمومی و شرایط پیشبرد آن بسیار تأثیرگذار است، یعنی مردم می‌دیدند که به‌نام شهید سلیمانی که خودش مدافع امنیت مردم بود، عده‌ای جمع شدند و می‌خواهند مدافع سلامت مردم باشند. این امر قطعاً نسبت به افراد، احساس و نگرش مثبتی ایجاد می‌کند.
به‌گفته او، در طرح شهید سلیمانی که تقریباً با شروع شیوع ویروس کرونا آغاز شده است، به‌طور مشخص عمده اقداماتی که با استفاده از نیروهای مردمی در زمینه پیشگیری و کاهش شیوع بیماری انجام گرفت، واکسیناسیون بود. علاوه بر آن بنابر اقلیم و منطقه جغرافیایی و استانی کارها طرح‌ریزی می‌شد و حسب شرایط مورد نیاز، در زمینه تشویق مردم به واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  و فاصله‌گذاری اجتماعی هدف‌گذاری‌ها انجام گرفت، همچنین  برگزاری کلاس‌های آموزشی، توجیهی برای تبیین این موضوع، نقش اقدامات پیشگیرانه و پرهیز از شوخی گرفتن موضوع و اقدامات سرسری، بی‌توجهی نسبت به علائمی که بیماران داشتند و راهنمایی‌هایی در زمینه درمان، با فراگیری بالا صورت گرفت. بحث مناسب‌سازی اجتماعی برای بسیاری از مشاغلی که در ابتدا توجیه نبودند، مانند سوپرمارکت‌ها، آرایشگاه‌ها و اماکن دیگر توسط نیروهای داوطلب انجام می‌شد و شرایط ایمن می‌شد. یکی‌ دیگر از جدی‌ترین موضوعاتی که در دوران کرونا در طرح شهید سلیمانی توسط جمعیت هلال احمر انجام شد، هنگامی بود که رنگ‌بندی شهرها با ضوابط مختلف انجام شد، شرکت‌کنندگان طرح شهید سلیمانی می‌کوشیدند که کنترل و نظارت بر اماکن مختلف را بیشتر کنند تا زودتر بیماری کرونا ریشه کن شود. گل‌افشان در ادامه اضافه می‌کند: در طرح شهید سلیمانی به جز جمعیت هلال احمر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بسیج جامعه پزشکی، تولیت کار را بر عهده دارند و جمعیت هلال احمر هم در کنارشان در کلیه شهرها و روستاها کمک حال است. علاوه بر بحث واکسیناسیون و تشویق مردم به رعایت پروتکل‌ها از جمله زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، مبادی ورودی و مرزهای کشور نیز کنترل شد و کمک به امر تست‌گیری و نمونه‌گیری از مسافرانی که وارد کشور می‌شدند، نیز به‌طور همزمان انجام می‌شد.
رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در روستاها آموزش مردم در خصوص راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن برقرار شد، توضیح می‌دهد: راهکارهای مواجهه و زندگی با افرادی که بیمار هستند، اصول نگهداری بیمار در منزل هم از جمله فعالیت‌های ما در طرح شهید سلیمانی بود، در عین حال بر حسب نیاز در محل‌هایی که شبکه‌های بهداشت در برخی استان‌ها دچار کمبود جا بودند، جمعیت هلال احمر اماکنی را فراهم می‌کرد تا  مردم برای تزریق داروهایی نظیر «رمدسیور» با محوریت جمعیت هلال احمر مراجعه کنند و داروهای خود را تزریق کنند و به منازل خود بازگردند. در طرح شهید سلیمانی، جوان‌یاران ایران هر روز به‌صورت فعالانه در واکسیناسیون آحاد کشور فعالیت داشتند، ما مراکز تجمیعی زیادی داشتیم و نزدیک به 13 میلیون نفر تزریق در این طرح انجام شد. او با بیان این نکته که طرح شهید سلیمانی بعد از کرونا تمام نخواهد شد، توضیح می‌دهد: این طرح با رویکرد دیگری در موضوعات مربوط به تغییرات اقلیمی و اقدامات سلامت‌محور، تحت پوشش کاروان‌های نیکوکاری که در واقع اردوهای جهادی سازمان جوانان هستند، هم در زمینه حفظ محیط‌ زیست و هم در زمینه منابع طبیعی کشور و برنامه‌های مختلف در این زمینه‌ها دنبال خواهد شد.
 رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به این‌که یکی از عللی که سامرا به تصرف داعشی‌ها در نیامد و در امان باقی ماند، شهید سلیمانی بود، می‌گوید: باید بحث دفاع از حرم و رشادت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی بیشتر به نمایش گذاشته شود، از این‌رو امسال برای دومین سال پیاپی یادواره شهید سلیمانی اجرا می‌شود، در تاریخ شهادت امام هادی(ع) این یادواره افتتاح می‌شود و اختتامیه هم در تاریخ تیرماه سالروز میلاد امام هادی(ع) برگزار خواهد شد، با توجه به ساختار و اهداف جمعیت هلال احمر، محورهای مختلفی از جمله دل‌نوشته، قصه، شعر، انیمیشن و فیلم کوتاه در نظر گرفته شده است. در این یادواره تمامی گروه‌های سنی می‌توانند شرکت کنند و فقط مختص جوانان نیست، البته امیدواریم که اختتامیه با حضور رئیس‌ جمهور برگزار شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7816/1/596456/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها