دولت سیزدهم از بازار سرمایه بیشتر استفاده کند


ادامه از صفحه 5
 در حال حاضر بازار سرمایه به‌دلیل حضور نزدیک به 50میلیون سهامدار که بخش عمده‌ای از آنها سهامداران سهام عدالت هستند در تمام خانه‌های ایرانیان حضور دارد هر چند اشتباهات سال گذشته دولت دوازدهم و نقطه نظرات عجیب یک کاندیدای ریاست جمهوری که نقش مؤثری در تحولات اقتصادی سال گذشته داشت موجب ریزش بازار و ناخرسندی سرمایه‌گذاران شده است اما جایگاه بازار سرمایه سال 98 و 99 نشان داد که می‌تواند میلیون‌ها نفر را برای مشارکت در توسعه اقتصادی بسیج کرده و در قالب عرضه‌های اولیه و همچنین پذیره‌نویسی شرکت‌های جدید بویژه در زمینه‌های مناسبی از جمله شرکت پروژه سرمایه‌ها را تجهیز کند. پروژه‌هایی که می‌تواند برای جبران کمبودهای موجود در حوزه خدمات عمومی از جمله آب، برق، گاز و همچنین ایجاد اشتغال نقش مؤثری را ایفا کند.
بازار سرمایه نشان داده است با مشارکت دهی همه مردم و توزیع سود و مزیت اقتصادی بنگاه‌ها میان کلیه اقشار جامعه، بهترین ابزار برای ایجاد نشاط اقتصادی و کاهش فقر و اختلاف درآمدی است.
تجربه موفق سهام عدالت با همه کاستی‌ها و بی‌توجهی‌ها نشان داده است که مشارکت دهی مردم در بنگاه‌های اقتصادی تا چه حد می‌تواند به کاهش فاصله طبقاتی و جلوگیری از تمرکز ثروت در یک گروه کوچک از جامعه مؤثر باشد.
در این شرایط دولت می‌تواند برای ایجاد نمود و تصویر واقعی در مورد تلاش‌های شبانه روزی مجموعه خود و در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور گام‌های کوچکی برای بهبود شرایط بازار سرمایه برداشته و ضمن ایجاد انگیزه اقتصادی در میان مردم، مانع از هدایت سرمایه‌ها به سمت بازارهای مخربی نظیر ارز و ارزاق عمومی که زمینه ساز تورم هستند گردد. در حال حاضر مهم‌ترین مشکل بازار سرمایه برای بازگشت به دوره اوج در سه حوزه قیمت‌گذاری دستوری، نرخ ارز ناعادلانه(نرخ نیما) و تبعات فروش دستوری اوراق قرضه بر روی افزایش نرخ بهره است که دولت برای حل این سه مشکل بازار سرمایه می‌تواند از بازار سرمایه به‌عنوان یک مسیر نیل به موفقیت دولت استفاده کند.
در همین حال برنامه اخیر دولت برای ایجاد صندوق‌های توسعه استانی نیز در قالب بهینه‌سازی ساختار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و خارج‌سازی سهام عدالت از بن‌بست کنونی قابل انجام است.
اهتمام دولت در لحاظ حساسیت‌های بازار سرمایه در لایحه بودجه سال آینده نیز می‌تواند راهگشای نگرانی‌های موجود در بازاری باشد که می‌تواند پیشقراول نوید موفقیت‌های اقتصادی دولت باشد. قطعاً شاخص بورس یکی از پرچم‌ها و نشانه‌های موفقیت دولت و مایه ایجاد دلگرمی در میان مردم است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7817/7/596491/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها