اخبار


معاون وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات :
آماده مقررات گذاری برای منظومه های ماهواره ای هستیم

معاون وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات ،برنامه این وزارتخانه را برای «مقررات‌گذاری برای کاربری منظومه‌های ماهواره‌ای»  توضیح داد و گفت: آماده تدوین مقررات جامع در صورت ابلاغ شورای عالی فضای مجازی هستیم.
به گزارش مهر، صادق عباسی شاهکوه افزود: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سال ۹۹ با هدف رعایت الزامات مقرراتی از سوی دارندگان شبکه‌های ماهواره‌ای، «مقررات حاکم بر حقوق سرزمینی ارائه خدمات ماهواره‌ای در ایران» را تصویب کرد. در این مصوبه، به شرایط خدماتی که اپراتورهای ماهواره‌ای ارائه می‌دهند، نیز اشاره شده است.
وی در ادامه گفت: در راستای تکلیفی که از سوی شورای عالی فضای مجازی برای تنظیم مقررات کاربری منظومه‌های ماهواره‌ای در کشور به وزارت ارتباطات سپرده شده است، ما آمادگی داریم که این مقررات‌گذاری را انجام دهیم.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه هنوز مصوبه شورای عالی فضای مجازی در این زمینه به ما ابلاغ نشده است، افزود: در صورت ابلاغ این تکلیف و تعیین شرایط برای مدل مقررات‌گذاری، تدوین این سند در دستور کار این سازمان قرار می‌گیرد.
عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه کشورهای مختلف نیز در این زمینه مقررات‌گذاری دارند و ما می‌توانیم از الگوی کشورهای دیگر الهام بگیریم تا آنچه را که مدنظرمان است  تدوین کنیم، گفت: در این زمینه می‌توان مصوبه سال ۹۹ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درخصوص الزامات برای دارندگان شبکه‌های ماهواره‌ای را، مطابق با آنچه مد نظر شورای عالی فضای مجازی است، بازنگری کرد و یک سند راهبردی مشخص و جامع در این زمینه ارائه داد.
به گزارش مهر، شورای عالی فضای مجازی در آخرین جلسه خود در ۳۰ آذرماه امسال «طرح الزامات و اقدامات مرتبط با کاربری منظومه‌های ماهواره‌ای در فضای مجازی» را بررسی کرد. در این جلسه مقرر شد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به تنظیم مقررات فعالیت ارائه‌کنندگان خدمات مزبور در کشور اقدام کرده و مقررات حاکم بر حقوق سرزمینی در ارائه خدمات ارتباطی ماهواره‌ای را تدوین، تصویب و به ارائه‌کنندگان بین‌المللی این خدمات و سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط، اعلام کند.

دولتی ها از شکایت علیه کسب و کارهای نوپا منع شدند

معاونت حقوقی ریاست جمهوری در بخشنامه‌ای اعلام کرد که هیچ یک از نهادهای اجرایی دولتی حق پایش (فیلترینگ) یا شکایت از کسب‌ و کارهای نوپا را ندارند.
به گزارش «ایران»، براساس این بخشنامه و پیرو دستور رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت مورخ 23 آبان ماه سال‌ جاری مبنی بر بررسی تخلفات کسب‌ و کارهای نوپا (استارتاپ‌ها) و مسائل مربوط به آنها در کارگروهی با مسئولیت معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و در اجرای تصویب‌نامه هیأت‌وزیران مورخ سوم بهمن ماه سال 96 با هدف «کاهش موانع کسب‌ و کارهای نوپا مبتنی بر فضای مجازی در کشور» لازم است دستگاه‌های دولتی از هرگونه اقدام حقوقی علیه صاحبان کسب‌وکارهای نوپا در فضای مجازی بدون رعایت سازوکار مندرج در مصوبه مذکور و شیوه‌نامه مربوط به بخشنامه مورخ 26 خردادماه سال‌ جاری این معاونت اجتناب کنند.گفتنی است ،این بخشنامه پیش از این نیز با ادبیاتی متفاوت طرح شده بود و با ایرادهایی که سال 96 دیوان عدالت اداری نسبت به آن بیان کرده بود، تقریباً به فراموشی سپرده شده بود و حالا به نظر می‌رسد دوباره بر آن تأکید شده است.

برای رسیدگی به اختلاف‌ های شرکت های دانش‌بنیان‌‌
 قوه قضائیه مکلف به تشکیل  شعب  تخصصی شد

نمایندگان مجلس در جلسه‌ علنی خود در روز دوشنبه 14 دی ماه، قوه قضائیه را مکلف به تشکیل شعب مخصوص رسیدگی به اختلاف‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در شوراهای حل اختلاف کردند.
به گزارش خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی خود، در جریان بررسی طرح جهش تولید دانش‌بنیان با ماده ۹ این طرح موافقت کردند. این ماده ۱۷۱ رأی موافق، ۷۶ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده‌‌ حاضر در صحن را به دست آورد. طبق این مصوبه، ‌قوه قضائیه مکلف شده برای رسیدگی به تمام اختلاف‌ها در زمینه‌های علمی و فناوری مابین اشخاص، شامل حقیقی و حقوقی، با اشخاص حقیقی و حقوقی دانش‌بنیان، فناور و نخبگان، شعبه یا شعب تخصصی در شوراهای حل اختلاف و دادگاه‌ها، تشکیل دهد.
از سوی دیگر شعب تخصصی موضوع این ماده می‌توانند بین طرفین سازش ایجاد کنند یا در صورت توافق طرفین، پرونده را برای رسیدگی به داوری ارجاع دهند. دستورالعمل نحوه‌ تشکیل شعب یادشده، ظرف حداکثر 6 ماه پس از ابلاغ این قانون، از سوی رئیس قوه قضائیه باید ابلاغ شود.

 تغییر نتیجه انتخابات در استرالیا به علت نقص سیستم

مقامات ایالت نیوساوت ولز استرالیا می‌گویند نقص‌های سیستم رأی‌گیری الکترونیک این ایالت موسوم به‌ «آی وت »موجب شده نتایج انتخابات در برخی استان‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد.
به گزارش مهر، برخی افراد نتوانسته‌اند در تعدادی از ایالت‌های این کشور در انتخابات محلی شرکت کنند، زیرا سیستم آی وت اعتبار امنیتی آنها را به علت نقص فنی تأیید نکرده ،بنابراین آنها در روز رأی‌گیری حق رأی دادن نداشته‌اند.به گفته کمیسیونر محلی انتخابات ایالت نیوساوت ولز استرالیا این مشکل در ماه گذشته روی نتیجه انتخابات در مناطقی مانند کمپسی، سینگلتون و شهر شلهاربور تأثیر گذاشته است.
در طول انتخابات ماه گذشته، تعداد نامعلومی از رأی‌دهندگان نتوانستند رأی بدهند، زیرا سیستم رأی‌گیری آنلاین iVote ایالتی در بخشی از دوره رأی‌گیری دچار مشکل شده بود. بلافاصله پس از آن، کمیسیون انتخابات نیوساوت ولز نقص سیستم رأی‌گیری آنلاین آی‌وت را ناشی از فشار زیاد وارد به آن دانست، زیرا حدود ۶۵۰ هزار نفر از این سیستم در طول انتخابات محلی ماه گذشته استفاده کردند. این رقم نسبت به انتخابات قبل از آن سه برابر شده است.نتیجه تحقیقات دولتی در مورد خرابی سیستم مذکور این بوده که اگر همه افرادی که برای استفاده از iVote در روز انتخابات ثبت‌ نام کرده‌اند، می‌توانستند رأی دهند، ممکن بود نتیجه متفاوتی رخ دهد. در عین حال، برگزاری این انتخابات دو بار به‌ دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ به تعویق افتاده و ممکن است عملاً برگزاری انتخابات جدید تا اواسط سال ۲۰۲۲ غیرممکن باشد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7817/11/596510/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها