نمایش ویژه «فرزند صبح» پس از 11 سال


فرهنگی/ اگر قرار باشد فهرستی از ترین‌های سینمای ایران داشته باشیم «فرزند صبح» در چند دسته در صدر این لیست قرار می‌گیرد. اثری که از یکسو عنوان مهم‌ترین فیلم سینمای ایران که به‌طور مستقیم به زندگی حضرت امام(ره) پرداخته را دارد و در عین حال پربحث‌ترین فیلم کارنامه کاری بهروز افخمی محسوب می‌شود و در دسته رکوردداران زمان تولید هم قرار می‌گیرد. فیلمی که سال 83 جلوی دوربین رفت، پس از یک دوره، فیلمبرداری آن متوقف و دوباره از سال 85 تولید آن از سرگرفته شد و تا 86 ادامه پیدا کرد و در نهایت وارد مرحله پس از تولید طولانی شد.
پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت بهمن سال 89 از «فرزند صبح» در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد اما نکته جالب اینکه ماحصل این پروسه 6ساله علاوه بر منتقدان و تماشاگران جدی سینما، صدای اعتراض فیلمساز را هم بلند کرد. افخمی اصرار داشت که نسخه به نمایش درآمده متعلق به او نیست و برای قضاوت درباره این اثر باید در انتظار نسخه نهایی تدوین ماند.
ماجرای اعتراض‌ها از داستان اختلاف نظر میان افخمی و محمدرضا شرف‌الدین نشأت می‌گرفت. شرف‌الدین که در مقام تهیه‌کننده از طولانی شدن روند تولید کلافه شده بود نسخه‌ای از فیلم را تدوین و به جشنواره فرستاده بود که نام سیف‌الله داد به‌عنوان تدوینگر و نام افخمی به‌عنوان کارگردان دیده می‌شد اما افخمی در نشست خبری این فیلم اعتراض کرد که نسخه به نمایش در آمده فیلم او نیست. او حتی در ایام برگزاری پانزدهمین جشن خانه سینما در نامه‌ای درخواست خود را برای انصراف از داوری این فیلم، نوشت و اعلام کرد تهیه‌کنندگان از نام او و مرحوم سیف‌اله داد با عنوان کارگردان و تدوینگر سوءاستفاده کرده‌اند.
مردادماه سال 98 بهروز افخمی در حاشیه برگزاری یکی از کارگاه‌های بازیگری خود در حوزه هنری بالاخره از نسخه مورد تأییدش از «فرزند صبح» رونمایی کرد. آنهایی که در آن نشست نسخه تازه فیلم را دیده بودند از تفاوت آشکار این فیلم با نسخه به نمایش در آمده در سال 89 و بر طرف شدن تمام نواقصی نوشتند که به‌عنوان مؤلفه تکرار شونده در اعتراض‌های نشست خبری این فیلم شنیده می‌شد.
حالا بعد از گذشت 11 سال قرار است این فیلم در دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به نمایش در بیاید. آن طور که روابط عمومی این جشنواره خبر داده این فیلم در مراسم افتتاحیه به‌صورت ویژه اکران خواهد شد. افتتاحیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شنبه ۱۸ دی ماه ساعت ۱۸ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود. «فرزند صبح» به زندگی امام خمینی(ره) در دوران کودکی تا هفت ‌سالگی و بخشی از آن نیز به دستگیری او در پانزده خرداد می‌پردازد. در این فیلم عبدالرضا اکبری نقش امام خمینی در میانسالی، محمدرضا شریفی‌نیا نقش سیداحمد خمینی و هدیه تهرانی نقش دایه امام خمینی را ایفا می‌کنند و بازیگران دیگری همچون محمدعلی کشاورز، آتیلا پسیانی، سحر دولتشاهی، الیکا عبدالرزاقی و فرهاد قائمیان نقش‌های دیگر را بازی می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7817/15/596522/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها