گفت‌وگوی «ایران» با محسن تختی بازیگر نقش جهان پهلوان در فیلم «غلامرضا تختی»

از هوش رفتم و فهمیدم تختی چه زجری می کشید


حامد جیرودی/  پس از اینکه ساخت فیلم «جهان پهلوان تختی» با درگذشت زنده‌یاد علی حاتمی نیمه‌کاره ماند و بهروز افخمی آن را به روایت خود ساخت، سال ۱۳۹۷ فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی ساخته شد که در آن به بخش‌هایی از زندگی جهان پهلوان پرداخته شد. فیلمی که یکی از نقش‌های آن را فردی به نام محسن تختی بازی کرده که ایفاگر نقش دوران جوانی اسطوره کشتی کشورمان است. او در آستانه پنجاه و چهارمین سالروز درگذشت تختی درباره نقش ویژه‌ای که آن را بازی کرد، به خبرنگار«ایران» گفت: «علاقه من به تختی به سال‌ها قبل از این فیلم برمی‌گردد. از سویی هم فامیلی‌ام مشابه ایشان است و هم نسبتاً شباهت ظاهری با آقاتختی دارم. اصلیت من اردبیلی است و تختی با اینکه خودش متولد تهران بوده ولی خانواده‌اش اصالتاً ترک همدان بوده‌اند. این شرایط باعث شد به کشتی علاقه‌مند شوم و راه ایشان را بروم. من کشتی را تا سطح قهرمانی استان پیگیری و از سال 79 تا 88 در رده نوجوانان و جوانان در وزن 66 کیلوگرم در کشتی آزاد فعالیت کردم. درباره فیلم هم باید بگویم ابتدا آقای امیر جدیدی برای این نقش انتخاب و 6 ماه هم با آقای منصور برزگر کشتی کار کرده بود ولی زمانی که به مرحله تصویربرداری کشتی‌ها رسیده بودند، تست گریم ایشان خوب ننشسته بود و عوامل فیلم دنبال بازیگر دیگری افتادند و از طریق اینستاگرام ارتباط گرفتند و بعد از آن تماس برقرار شد که همکاری کنیم. ضمن اینکه من در مسابقه فرمانده هم که در تلویزیون پخش شده بود شرکت کرده بودم و یکی از عوامل فیلم هم در آن مسابقه بود و همین موضوع باعث شد تا من بازیگر این نقش ویژه شوم.» او درباره اینکه چطور به این نقش نزدیک شد هم توضیح داد: «آقای خسرو ملکان که تهیه‌کننده و طراح گریم این کار بودند، خیلی کمک کردند تا من به این نقش نزدیک شوم. ضمن اینکه خودم هم مطالعاتی روی زندگی تختی داشتم و آقای بهرام توکلی هم صحبت‌های زیادی درباره شخصیت آقاتختی با من انجام داد و فیلم‌هایی را هم از ایشان دیدم و باعث شد با شخصیت‌شان بیشتر آشنا شوم.»
یکی از سکانس‌های جالب فیلم درباره لحظه‌ای است که چشم تختی پیش از فینال المپیک آسیب می‌بیند. محسن تختی دراین باره توضیح داد: «صحنه کشتی المپیک ملبورن یکی از سکانس‌های خوب فیلم بود که فیلمبرداری‌اش هم کار دشواری بود و باید خیلی واقعی از آب درمی‌آمد. برای همین وقتی از حریف زیرگیری کردم، پای او واقعاً محکم به صورتم خورد و تقریباً از هوش رفتم. آن موقع بود که فهمیدم تختی برای گرفتن مدال و خوشحال کردن مردم چه زجری کشیده است.»
یکی دیگر از سکانس‌های فیلم که بسیار در فضای مجازی وایرال شد، مربوط به دیالوگی است که تختی زمانی که در بیمارستان بستری است به یک پسر جوان می‌گوید: «مملکت آدم مثل ننه بابای آدم می‌مونه، نمیشه ولش کرد...» این بازیگر 31 ساله نقش جهان پهلوان در این باره هم صحبت کرد: «این سکانس برای من جزو تأثیرگذارترین و ناراحت کننده‌ترین لحظاتی بود که در فیلم بازی کردم چون مربوط به زمانی بوده که تختی اعلام کرده می‌خواهد کشتی را کنار بگذارد. قهرمانی مانند او فشارهای زیادی را تحمل کرده بود و از سویی خداحافظی برای یک ورزشکار حرفه‌ای بسیار سخت است و من آن موقع احساس تختی را درک کردم. نمی‌دانم آن دیالوگی که وایرال شد، حرف خود تختی بوده یا ذهن نویسنده ولی نشان‌دهنده علاقه زیاد و عرق ملی آقاتختی به وطن است.»
او درباره بازتاب‌های نقش هم گفت: «بیشتر واکنش‌ها مثبت و مربوط به هم نامی من با تختی بود. همه فکر می‌کردند که با تختی نسبت دارم و بعضی‌ها هم باورشان نمی‌شد که چنین نیست و می‌گفتند احتمالاً نسبتی‌داری و خودت نمی‌دانی. البته زمانی هم که کشتی می‌گرفتم این شباهت فامیلی باعث شد تا بعضی وقت‌ها حریفانم از من حساب ببرند(باخنده) ولی من خودم هیچ وقت فکر نمی‌کردم که بخواهم تختی شوم. چون او یک شخصیت بزرگ در تاریخ ایران است که ویژگی‌های بسیار ارزشمندی داشته و شخصیتی دست نیافتنی است و تنها می‌توان از او الگوبرداری کرد.»
محسن تختی درباره اینکه از بین خودش، علیرضا گودرزی که نقش نوجوانی تختی و شاهرخ شهبازی که نقش اواخر عمر آقاتختی را بازی کرده، کدام بهتر بود؟ پاسخ داد: «هر دو خوب بودند چون آنها هم مثل من سابقه کشتی گرفتن داشتند ولی احساس می‌کنم علیرضا از ما بهتر بود که الان هم کشتی می‌گیرد.» او که شغلش آتش نشان است درباره از خودگذشتگی که در این شغل باید باشد و یکی از خصوصیات رفتاری تختی هم بوده، چنین نظر داد: «نمی خواهم کلیشه‌ای صحبت کنم ولی چیزی که از تختی یاد گرفتم این است که در خدمت مردم باشم. فکر می‌کنم او مردم دارترین چهره ورزشی تاریخ ایران بوده و حالا شغل ما هم طوری است که در خدمت مردم هستیم و امیدوارم بتوانم در این مسیر موفق باشم.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7817/23/596554/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها