هنرمندان در فضای مجازی


سالروز دیگری از شهادت حضرت فاطمه (س) از بانوان قدسی عالم رسیده؛ بانویی که در جهان اسلام از جایگاه خاصی برخوردار است و البته برای شیعیان بیشتر. اتفاقی دینی-تاریخی که چند روزی است در جای جای کشورمان رد پای پررنگی از آن دیده می‌شود؛ از کوچه و خیابان‌هایی که با پارچه‌های مشکی رخت عزا برتن کرده‌اند تا مطالبی که بخشی از فضای مجازی را به خود اختصاص داده است.

#هشتگ‌ یا زهرا
در این بین می‌توان سری به هشتگ‌هایی که با عنوان‌هایی همچون «#یا_زهرا» درج شده‌اند زد تا مطالبی خواندنی در این رابطه یافت. یکی از صفحاتی که ادمین آن، با مطالب دینی و احادیث از دنبال‌کنندگان صفحه‌اش میزبانی می‌کند تصویری از حضرت آیت‌الله بهجت منتشر کرده با این عنوان که: «همه اولاد فاطمه(س) اند.» در ادامه‌اش نیز نقل قولی از وی آمده: «تمام شیعیان به منزله اولاد فاطمه (س) هستند، ولی خدا می‌داند که چه کارهایی می‌کنیم که شاید سبب شود آن حضرت از ما و کار ما ناراضی شود. در محضر بهجت /جلد 1/ ص 183» در صفحه دیگری با همین هشتگ «#یا_زهرا» گفته‌ای از حضرت علی (ع) آمده با این مضمون: «هرگاه فاطمه (س) را می‌دیدم، تمام غم و غصه‌هایم برطرف می‌شد. کشف الغمة فی معرفة الائمة/ص 363» در صفحه دیگری اشعاری در مدح حضرت فاطمه آمده که از جمله‌شان این شعر است: «ما گوشه‌نشینان غم فاطمه‌ایم/ محتاج عطا و کرم فاطمه‌ایم/ عمریست که از داغ غمش سوخته‌ایم/ دلسوخته عمر کم فاطمه‌ایم» که البته اسمی از سراینده آن نیامده و جست وجوی نام شاعر با خودتان.

فضای مجازی و پاسخ سؤالاتی برای جوان‌ترها
تدفین شبانه حضرت فاطمه(س) از آن ماجراهایی است که بنابر متقضیات صورت گرفت؛ اتفاقی که شاید چرایی آن برای مخاطبان کم سن و سال و بویژه نوجوانان سؤال باشد. در این رابطه بازهم می‌توان به نقل‌قولی از آیت‌الله بهجت رجوع کرد که در این رابطه گفته: «علت تأکید حضرت زهرا(س) در این وصیت مهم خود به علی علیه السلام که: (من را شبانه دفن کن!) برای اعلام جدایی و نارضایتی از دستگاه حاکمه و طبل مخالفتی بود که صدای آن تا روز قیامت برای مسلمان و کافر ثابت و باقی است.در محضر بهجت/ جلد 1/ ص131»

ویژه ‌برنامه‌ای برای گرامیداشت بانوی دو عالم
چند روزی است که شاهد برپایی تئاترواره «ببخشید؛ زیاد میشه» هستیم. بر اساس حکمت مطرح شده در خطبه فدک، بهترین راه زنده نگاه داشتن میراث فاطمی، یاد گرفتن و انتشار اندیشه این بانوی بزرگ است و مراسم مذکور که با همت گروه فرهنگی هنری میراث با هدف ترویج فرهنگ فاطمی در حال برگزاری است که به همین علت میزبانی علاقه‌مندان را به عهده دارد. این تئاترواره از دوشنبه سیزدهم دی ماه شروع شده و تا جمعه همین هفته، برابر با 17 دی ماه در سالن کوشک باغ هنر ادامه خواهد داشت. این برنامه در دو سانس ساعت ۱۹ و ۲۱ و پنجشنبه و جمعه سانس ویژه ساعت ۱۷، ۱۹ و ۲۰ برگزار می‌شود. برای شرکت در این برنامه تنها 20 هزارتومان به ازای هر نفر دریافت می‌شود که صرف امور خیریه خواهد شد. در این شب‌ها طی برپایی ویژه برنامه‌هایی همچون تئاتر، نواهای دلنشین، سخنرانی انگیزشی، آموزش مهارت‌های زندگی، افتتاحیه یک پویش و معرفی چند کسب و کار لحظاتی جذاب برای شرکت کنندگان ایجاد شود.

شب شعر فاطمی
شب شعر فاطمی با عنوان (آستان مهر)  هم برنامه دیگری است که شب گذشته برپا شد، این ویژه نامه به همت حوزه هنری و همزمان با ایام فاطمیه میزبان علاقه‌مندان بود؛ مراسمی که در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، مصادف با سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برگزار شد. از جمله شاعران حاضر، آن طور که پیش‌تر نام آنان منتشر شده بود می‌توان به یوسفعلی میرشکاک، سعید حدادیان، علی محمد مؤدب، مرتضی امیری اسفندقه و عبدالجبار کاکایی اشاره کرد.

قطعه‌ای به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س)
علی لهراسبی از جمله خوانندگانی است که قطعه‌ای به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) آماده کرده است. این کار که «مادرانه» نام دارد،  سال ها پیش تولید شده و محصول مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) است؛ ترانه این قطعه از روزبه بمانی، ملودی هم کار «فؤاد غفاری» و تنظیم را هم هومن نامداری برعهده داشته است. این روزها این ترانه در فضای مجازی بازنشر می‌شود.

کتابی خواندنی برای کودکان
«حضرت فاطمه (س)» از مجموعه 14 قصه 14 معصوم دربردارنده داستان‌هایی برای کودکان دبستانی است، داستان‌هایی که به همت حسین فتاحی، نویسنده با سابقه کودک و نوجوان و از سوی نشر قدیانی روانه کتاب‌فروشی‌ها شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب می‌توان به قلم شیوا و ساده‌نویسی فتاحی اشاره کرد. محمدرضا دادگر تصویرگری این داستان‌ها را برعهده داشته، از دیگر نکات مثبت کتاب حضرت فاطمه(س) می‌توان به تلاش نویسنده برای تألیف آثار دینی- تاریخی آن هم بر اساس مستندات تاریخی و پژوهشی اشاره کرد، تلاشی که در نتیجه‌اش خانواده‌ها می‌توانند با خیالی آسوده دست به خرید کتاب مذکور بزنند. آن‌طور که در شناسنامه کتاب آمده، این داستان‌ها مناسب دبستانی‌ها هستند، با این حال والدینی که فرزندان خود را به قصه شنیدن عادت داده‌اند هم می‌توانند آنها را   برای کودکان کمتر از این سن هم بخوانند و اگر جایی نیاز بود خود دست به ساده‌سازی مضامینش بزنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7817/24/596569/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها