کشتی پهلو گرفته در غم


احسان سالمی
نویسنده
شهادت حضرت زهرا(س) مصیبتی‌ست که تا قیامت قلب هر شیعه‌ را آزار می‌دهد و دل‌ او را می‎سوزاند. مصیبت بزرگی که سرآغاز دیگر مصایب تاریخ شیعه بوده واست و تا همیشه تاریخ در خاطره همگان باقی خواهد ماند، البته این موضوع دلیل بر این نمی‌شود که نویسندگان و هنرمندان و صاحبان ذوق و قلم به سراغ ثبت و ضبط دقیق این حادثه در حافظه تاریخی شیعه نروند، موضوعی که تاکنون اتفاق افتاده است و نمونه بارز آن فقر منابع مناسب در رابطه با این ماجرا در ادبیات داستانی کشورمان به‌عنوان پایگاه شیعیان جهان است. حادثه‌ای به این عظمت آنقدر زوایای پیدا و پنهان دارد که پرداختن به آنها و به تصور کشیدنشان در بیش از هزاران کتاب بگنجد.
«کشتی پهلو گرفته» از معدود آثار داستانی‌  است که در این حوزه تألیف شده است و تاکنون بی‌رقیب بوده است، هرچند که این بی‌رقیب ماندن دلیل دیگری نیز دارد که آن قوت قلم سیدمهدی شجاعی نویسنده آن و تسلط خوب او بر منابع و کتاب های تاریخی مرتبط با حضرت زهرا(س) و زندگانی ایشان است.
این کتاب نامه غم و سوگواری است؛ مطالب آن مفید و نسبتاً مختصر است که در ۱۶۰ صفحه نوشته شده و ۱۴ فصل دارد. این کتاب به زندگی حضرت فاطمه از ابتدای تولد تا شهادت آن حضرت می‌پردازد. این کتاب روایت‌کنندگان متعدد دارد. هرکدام از فصل‌های کتاب را یکی از وابستگان و آشنایان حضرت فاطمه نقل می‌کند که گویا با آن حضرت درد دل می‌کنند و حین آن اطلاعاتی از زندگی حضرت را به ما می‌گویند. این اطلاعات منحصر به زندگی حضرت فاطمه نمی‌شود و در کنار آنها، نویسنده، گریزی می‌زند به ظلم‌هایی که به کل خاندان اهل بیت (ع ) و پنج تن آل عبا روا شد. راویان فصل‌های متعدد کتاب عبارتند از: فصل اول حضرت محمد(ص)، فصل دوم حضرت خدیجه(س)، فصل سوم خود حضرت زهرا(س)، فصل چهارم حضرت علی(ع)، فصل پنجم امام حسن(ع)، فصل ششم امام حسین(ع)، فصل هفتم مجدداً حضرت زهرا(س)، فصل هشتم حضرت زینب(س)، فصل نهم فضّه، فصل دهم حضرت‌ ام کلثوم(س)، فصل یازدهم اسماء، فصل دوازدهم برای بار سوم حضرت فاطمه(س)، فصل سیزدهم مجدداً حضرت امیرالمؤمنین(ع) و فصل چهاردهم از زبان آسمان. رویکرد نویسنده توجه به مظلومیت حضرت زهرا و شهادت آن حضرت بوده و این اتفاق باعث شده کتاب به‌صورت روضه‌ای گویا و خواندنی دربیاید که هر فاطمیه بتوان آن را خواند و اشک ریخت. کشتی پهلو گرفته را شاهکارمهدی شجاعی می‌دانند، برای اولین بار نشر جوان در سال ۶۹ چاپ کرد، سپس انتشارات مدرسه ناشرش شد. با تأسیس انتشارات کتاب نیستان نشر کتاب را این انتشارات برعهده گرفت که تاکنون ادامه دارد. این کتاب در سال ۹۷ به چاپ ۵۱ رسید، هرچند در شناسنامه کتاب آن را جزو ادبیات نوجوان دسته‌بندی کرده‌اند، لحن و محتوایش برای بزرگسالان نیز مناسب است.
نویسنده: سید مهدی شجاعی
تاریخ چاپ: 1400
تعداد صفحات: 152 / نوبت چاپ: پنجاه و هفتم

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7817/24/596571/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها