هنرمندان در فضای مجازی


طی روزهای گذشته اهل ادبیات، بیش از دیگر هنرمندان در صفحات مجازی فعال بودند و هر کدام به‌نوعی از آخرین فعالیت‌هاشان، کتاب و دورهمی‌های تازه‌ نوشتند و شاعران هم شعرهای جدیدشان را در صفحه‌های اینستاگرامی منتشر کردند. مروری می‌کنیم به بخشی از این صفحات.

چهره ها
شهرام اقبال‌زاده، نویسنده، مترجم و منتقد ادبیات کودکان و نوجوانان کشورمان در یادداشتی اینستاگرامی درباره کانون پرورش فکری کودک و نوجوان نوشته و یادی کرده از چهره‌هایی مثل توران میرهادی. در بخشی از این یادداشت آمده: «۱۸ دی سالگرد تأسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. به گمان من دهه ۴۰ اوج دوران شکوفایی هنر و ادبیات ایران از مشروطه تاکنون است؛ از جمله دهه‌ پرباری برای ادبیات کودک ایران بود. شکل‌گیری دو نهاد جریان ساز و تأثیرگذار چون شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، زمینه‌ساز استقلال ادبیات کودک همچون جریانی جدی و متفاوت از ادبیات بزرگسال شد. از دید توران میرهادی آموزش و پرورش قلب و مغز هر نظام اجتماعی است.»
پیمان معادی ، بازیگر سرشناس ایرانی از حضورش به عنوان داور در جشنواره بزرگ ساندنس امریکا خبر داده است. او در اینستاگرامش نوشته: «جشنواره فیلم ساندنس که به همراه جشنواره کن، ونیز و برلین از مهمترین رویدادهای سینمایی جهان محسوب می‌شود پیمان معادی بازیگر، نویسنده و کارگردان به عنوان یکی از داوران اصلی خود معرفی کرد. فیلم‌های بسیاری از فیلمسازان مشهور سینمای امریکا همچون کوئنتین تارانتینو، استیون سودربرگ، جیم جارموش و کوین اسمیت، برای نخستین‌بار در همین بخش جشنواره به نمایش درآمد و باعث ترقی و شهرت امروزه آنان شد. معادی به همراه چلسی بارنارد، تهیه‌کننده فیلم Her و C’mon C’mon و ماریل هلر، کارگردان Can you Ever Forgive me و بازیگر مینی سریال پرطرفدار Queen’s Gambit بخش مسابقه فیلم‌های بلند امریکایی را داوری خواهند کرد.»
تینا پاکروان ، کارگردان سریال «خاتون» از اضافه شدن مجید نوروزی به جمع بازیگران این سریال نوشته است. پاکروان با انتشار پوستری از شخصیت «مرتضی» با بازی نوروزی نوشته: «او قرار است مرتضی را زندگی ‌کند که دوست و همراه رضا فخار است و در گاراژ میرعظیم مشغول به کار...» خاتون بعد از وقفه‌ای چندماهه دو هفته است دوباره انتشار خود را از سر گرفته و پیش‌تر گفته‌ بود برخی از مشکلات تولید، باعث این وقفه شد و حالا دوباره خاتون در قالب نیم‌فصل دوم خود به بازار پلتفرم‌های اینترنتی آمده است.
احسان عبدی‌پور کارگردان جنوبی از فضا و حال و هوای مراسم‌های سینه‌زنی در جنوب در اینستاگرامش نوشته . عبدی‌پور که کارگردان فیلم‌هایی مثل «پاپ» و «میجر» است در بخشی از این یادداشت آورده: «از یه جایی لای دایره‌های سینه، عربی می‌گه: وینک؟! شلاقی و با همه ی هوای تو سینه و حنجره ش. «وینک»... «کجای؟» سی چی نیستی؟ سی چه امشو سینه سبکن، سی چه سقف نمیلرزه؟ سی چه ما ایجوری ایم؟...»

تازه‌های نشر
صفحه اینستاگرام مادر و کودک کتاب «جهان مال من است» را معرفی کرده و درباره آن نوشته است: «کتابی تصویری که خودم از خوندنش بسیار لذت بردم و با پایان کتاب حسابی سورپرایز شدم و در کل کتاب رو خیلی خیلی دوست داشتم. کتاب چند لایه است و داستانی که در لایه سطحی و اولیه اون شکل گرفته، جهانگردی یک پدر و پسر و سفر اونها به دور دنیاست ولی این تمام ماجرا نیست... در بین سفر، پدر و پسر با موانع و مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که از پس هر کدام به نحوی برمی‌آیند و راه حلی برای آن پیدا می‌کنند چون «جهانگردها هیچ وقت ناامید نمی‌شوند» شخصیت اصلی داستان، یک کودک دارای معلولیت است و این قضیه می‌تواند نقطه قوت کتاب باشد برای گفت‌وگو درباره معلولیت با کودکان. به نظر من، کتاب برای کودکان بالای سه چهار سال می‌تواند مناسب باشد.»

اهل کلمه
آرش شفاعی شاعر به‌همراه تابلویی از نقاشی بیت الاحزان اثر حسن روح‌الامین شعری منتشر کرده که بند‌هایی از آن چنین است: «درک حقیر ماست از آن کوه سربلند/ پهلو شکسته، ناله به هر بام و در بلند/ پیشش هزار نرگس اگرچه ملیح، پست/ هیچ است هیچ، قامت شمشاد اگر بلند/ جسمى چو غنچه در پس ستر عفاف، گم/ روحى بزرگوار، شکیبا، نظر بلند/با تیغ لعن بر صف دشمن هجوم برد/ فرصت نداد تا که کند او سپر بلند»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7819/24/596907/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها