کشف مهر سنگی ساسانی با نقش خرگوش در مازندران


ایران زمین - باستان‌ شناسان جوان ایرانی در کاوش‌های سواحل دریای مازندران، مُهر سنگی با نقش «خرگوش» متعلق به دوره ساسانی و گِل‌مُهرهایی با نقوش جانوری از جمله گاو کوهان‌دار (ورزا)، قوچ، گوزن و مرغابی را کشف کرده‌اند که در زمره کمیاب‌ترین و مهم‌ترین کشف‌های باستان‌شناسی شمال ایران به شمار می‌آید. به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، میثم فلاح ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی «قِلاکتی گِل» ـ که حدود دو هفته پیش از این کشف مهم خبر داده بود، با شفاف‌تر شدن جزئیات این مُهرها در توضیحات بیشتری، گفت: در دو فصل از کاوش‌های علمی باستان‌شناسی در تپه قلاکتی گِل محله سُرخ‌رود استان مازندران، با کشفیاتی مواجه هستیم که در نوع خود در منطقه بی‌نظیرند و در ایران به‌عنوان یافته‌های شاخص مطرح می‌شوند.
او افزود: کشف نخستین گِل‌مُهرها با نقوش جانوری همچون گاو کوهان‌دار (ورزا)، قوچ، گوزن و مرغابی و کتیبه پهلوی ساسانی با نام اشخاص و القاب حاکمیت و مذهبی در اطراف این نقوش، در زمره مهم‌ترین یافته‌های فصل نخست کاوش در این محوطه بوده است.
او با بیان‌ این‌که کاوش فصل دوم در قلاکتی، علاوه‌ بر پیدایی نخستین معماری خشتی مربوط به دوران اشکانیان، کشف مُهری سنگی با نقش خرگوش متعلق به دوره ساسانی را نیز در پی داشت، اظهار کرد: خرگوش در این دوره نماد ماه، باروری و نگهبانی است.
فلاح گفت: این کشفیات، تحلیل‌ها و نگاه‌های ما را به سمت و سویی برده که قلاکتی را کانونی بسیار مهم و مرکز محور در دوران تاریخی (مشخصاً اشکانی ـ ساسانی) شمال ایران بدانیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7820/10/596918/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها