پدیده سنگ‌نما در سواحل دریای مازندران موقتی است


ساری - این روزها تصاویری از عقب‌نشینی آب سطح دریا در منطقه غرب استان در فضای مجازی دست به دست می‌شود که برخی دلیل آن را عقب رفت و کاهش آب دریای خزر به‌خاطر تغییرات اقلیمی اعلام کرده‌اند اما یک کارشناس مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی نظر دیگری دارد.
به گزارش فارس، همایون خوشروان عضو هیأت مدیره مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی گفت: پدیده سنگ‌نما، ماندگاری کوتاه‌مدتی دارد، تا یکی دو ماه آینده که یخ‌های بخش شمالی دریای خزر ذوب و روان‌آب‌های خزر به سمت جنوب جاری می‌شود ما شاهد از بین رفتن پدیده سنگ‌نما خواهیم شد و متوجه می‌شویم که در واقع این سنگ‌نماها به زیر آب خواهند رفت.
وی اظهار کرد: این پدیده سنگ‌نما در اوج کاهش سطح تراز آب دریای خزر سالانه اتفاق می‌افتد.
این کارشناس افزود: دریای خزر پیک افزایش سطح تراز سالانه خود را در ماه جولای یعنی میان خرداد و تیر ماه به‌خاطر روان‌آب‌های سیلابی رودخانه ولگا تجربه می‌کند و پایین‌ترین پیک کاهنده مربوط به ماه دسامبر است که باعث می‌شود ما کمترین میزان سطح تراز آب را شاهد باشیم. عضو هیأت مدیره مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی بیان کرد: باتوجه به اینکه در سال ۲۰۲۱ سطح تراز آب دریای خزر با سرعتی بیش از ۴برابر نسبت به سال ۲۰۲۰ دچار کاهش شده، می‌بینیم در برخی مناطق که اصطلاحاً مناطقی حساس هستند به لحاظ مورفولوژیکی عقب‌نشینی آب دریا سبب شده پدیده‌ای به‌نام سنگ‌نما رخ دهد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7820/10/596919/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها