نسخه‌‌هایی از امید در جشنواره عمار


فرهنگی/ دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» در حالی شامگاه شنبه 18 دی‌ماه با برگزاری آیین افتتاحیه فعالیتش را به‌صورت رسمی آغاز کرد که غایب بزرگ این مراسم دبیر این جشنواره بود. نادر طالب‌زاده مجری و کارگردان سینما و تلویزیون به‌دلیل تشدید بیماری در بخش سی‌سی‌یو بستری شده است. در این مراسم علاوه بر تقدیر از برخی برگزیدگان آیین پاسداشت مرحوم محمدسرور رجایی نیز برگزار شد؛‌ نویسنده و شاعر افغانستانی که علی‌محمد مؤدب از شعرا و نویسندگان معاصر با این عبارات از او یاد کرد: «قصه رجایی قصه درختی است که وقتی زمینش را از دست داد به آسمانش چنگ زد، وقتی وطنش را از دست داد، وطنش را خودش ساخت. او محکم بر سر عهد خود با وطن فرهنگی‌اش ایستاد، او کلماتی چون «جهان فارسی» و «خون شریکی» را ساخت، آنها را آن‌قدر تکرار کرد تا این اصطلاحات در فرهنگ ما جا افتادند، ریشه‌های خود را رها نکرد بلکه شاخه‌هایش را به ابرها رساند، او ما را یاد سنگرسازان بی‌سنگر می‌انداخت، بازی می‌ساخت در حالی که داخل بازی نبود، مدیر فرهنگی بود اما دفتر نداشت، خودش خانه نداشت اما خانه‌ای در حوزه معنا برای ما ساخت.»
اکران مردمی این جشنواره از روز گذشته (19 دی‌ماه) در سینما فلسطین آغاز شده و تا بیست و سوم دی‌ماه ادامه دارد البته علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت عماریار Ammaryar.ir
به‌صورت مجازی هم به تماشای آثار این دوره بنشینند. مستند «دومینو» به کارگردانی میثم ملکی‌پور یکی از آثار برگزیده این دوره است که امروز (دوشنبه 20دی) در سانس چهارم اکران‌های مرکزی در سینما فلسطین به نمایش درمی‌آید. در این مستند میثم ملکی‌پور کوشیده تا تغییرات تفکر نسل‌های دهه 70 به بعد را در مواجهه با نگهداری از سگ بررسی و نتیجه‌گیری را به مخاطب خود واگذار کند و با بهره بردن از نگاه کارشناسی و علمی دامپزشکان و فعالان محیط زیست به نوعی این رفتار فرهنگی نوپا را به چالش بکشد. اعظم وایانی در یادداشتی با عنوان «سگ فحش نیست!» درباره «دومینو» برای «ایران» نوشته: «مستند نشان می‌دهد که حامی‌نماها باوجود شعارهای پر طمطراق هیچ اطلاع درستی از دنیای حیوانات ندارند و در عمل نمی‌توانند به خواسته‌های فطری و غریزی حیوان پاسخ دهند، به جای او تصمیم می‌گیرند و به جای او زندگی می‌کنند! انتخاب پرسش یکی از کارشناسان که می‌پرسد آیا چنین حامیانی حاضرند جای خودشان و حیوانشان عوض شود؟ پایان‌بندی مناسبی است چرا که همه می‌توانند جواب مشخصی داشته باشند اما بسیاری ازافراد از گفتن جواب خود وحشت خواهند داشت.»
فیلم «سوییپر» ساخته امین شجاعی از دیگر آثار برگزیده نیز در برنامه اکران‌های امروز (ساعت 20) قرار دارد.این فیلم داستان بازیکنی است در پست مدافع که رؤیای رفتن به لیگ برتر را دارد. زهرا بالش‌آبادی در بخشی از یادداشت خود با عنوان «نسخه‌‌ای شهرستانی از امید» برای «ایران» نوشته است: «پخش سرود فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» ساخته امیر داسارگر در سکانسی از فیلم به ما خاطرنشان می‌کند که با نسخه شهرستانی «منطقه پرواز ممنوع» مواجهیم. هر چند این فیلم جسارت‌های بازیگران نوجوان منطقه پرواز ممنوع را ندارد و بچه‌ها به دیدن سایت موشکی نمی‌روند و هواپیمای کنترلی توی دست ندارند اما در مقابل بیننده را با یک رؤیای لیگ برتری و یک کارخانه فرآوری رب گوجه مواجه می‌کند. اگر دوز علمی فیلمنامه در زمینه کاشت و فرآوری گوجه فرنگی بالا می‌رفت براحتی می‌شد ژانر پیشرفت را در تنه فیلم پیچید. تولید فیلم در ژانر پیشرفت آن هم در زمینه کشاورزی نسخه ایده‌آلی است برای درخشان کردن نقش تولید در میان آثار سینمایی، آنچه که در این سال‌ها برای مخاطب نوجوانان کمتر ذائقه‌سازی شده است.» متن کامل این یادداشت‌ها را می‌توانید در سایت ایران آنلاین بخوانید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7820/27/596936/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها