نخستین نشست مجلس عراق با تأخیرهای مکرر، کفن پوشی شماری از نمایندگان و بدحالی رئیس آن برگزار شد

التهاب در پارلمان عراق



زهره صفاری/ نخستین جلسه پارلمان عراق پس از حدود سه ماه کشمکش و هیاهو برای انتخاب رئیس جدید و معاونان مجلس این کشور، با چندین ساعت تأخیر تشکیل اما در کمتر از دو ساعت به‌دلیل شدت درگیری‌ها به جنجال کشیده شد و با بیماری رئیس پارلمان و … ادامه یافت.
به گزارش «فرات نیوز» عراق، در این جلسه که با ادای سوگند نمایندگان شکل رسمی به خود گرفت، چهارچوب هماهنگی شیعیان با ارائه سندی با نام 88 نماینده شامل گروه‌های شیعی، برخی احزاب سنی و کرد معترض به نتایج انتخابات، خود را به‌عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمانی معرفی کرد. به گزارش «شفق نیوز» همین امر سبب اعتراض نمایندگان جنبش صدر به عنوان پیشتاز انتخابات شد و درگیری لفظی بالا گرفت. طوری که شمار نمایندگان که در ابتدای نشست 325 نفر بود به 190 نفر کاهش یافت. بنا بر گزارش ها، نمایندگان چهارچوب هماهنگی، ائتلاف های «الجیل الجدید» و «اشراقیه کانون»، اتحادیه میهنی کردستان و همچنین «خالد العبیدی»، «مثنی السامرایی» و «طلال الزوبعی»، از نمایندگان پارلمان از نشست خارج شدند.
در میانه درگیری نمایندگان «محمود المشهدانی»، رئیس جلسه نخست پارلمان که گفته می‌شود برای جایگاه ریاست با «محمد الحلبوسی» رقابت تنگاتنگی دارد، حال جسمانی‌اش به هم ریخت و به بیمارستان انتقال یافت.
به گزارش شبکه العالم به نقل از سومریه نیوز، اوضاع پیچیده عراق، فرایند سیاسی در این کشور را برای تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی با مشکلات بسیاری همراه کرده است و کارشناسان معتقدند علت این بحران تکیه جریان صدر بر شمار کرسی‌های خود در انتخابات و تعامل با گروه هماهنگی شیعیان به عنوان یک قدرت فردی و نه یک فراکسیون است. این در شرایطی است که هیچ یک از احزاب در این دوره از انتخابات موفق به کسب اکثریت 329 کرسی مجلس نشدند.
اما نشست نخست پارلمان جدید که در آن حزب «مقتدی صدر» با 73 کرسی در آن پیشتاز انتخابات شده است، به دلیل عدم توافق داخلی برخی فراکسیون‌های احزاب عراقی بر سر کاندیداهای نهایی خود ابتدا از ساعت 11 به 11 و نیم و پس از آن به درخواست گروه‌های سیاسی شیعی عراق به 3 بعدازظهر موکول و سرانجام در ساعت 4 عصر دیروز برگزار اما به جنجال کشیده شد.
براساس تصاویری که در رسانه‌های عراق منتشر شد، در حالی که گردان‌های «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر در آستانه نشست دیروز در شماری از مناطق بغداد بویژه مناطق مهم و اصلی مرکز پایتخت مستقر شده بودند، نمایندگان جریان صدر با کفن در ساختمان پارلمان حاضر شدند، نمایندگان جنبش «امتداد»، حزبی که از تظاهرات معترضان اکتبر 2019 برآمده، پیش از ورود به مجلس در میدان التحریر بغداد تجمعی نمادین داشتند و نمایندگان کرد با لباس سنتی و محلی کردی در صحن پارلمان حضور یافتند.
«حمزه حداد»، تحلیلگر اقتصادی و سیاسی عراق معتقد است: «تقسیمات سیاسی عراق و اینکه هیچ یک از احزاب موفق به کسب اکثریت پارلمان نشده‌اند، انتخاب دولت حداکثری را با مشکلاتی همراه کرده است. به عبارت دیگر فرایند تشکیل دولت بدون ائتلاف امکانپذیر نخواهد بود اما با توجه به نتایج نشست‌های مختلف احزاب در چند هفته اخیر، دولت آینده از تشکیل دولت حداکثری یا دولت توافق ملی خارج نیست.»
به گزارش ایسنا، در آستانه نشست دیروز یک منبع سیاسی مطلع عراقی در گفت‌و‌گو با شفق نیوز اعلام کرد، جریان صدر «حاکم الزاملی» و «حسن الکعبی» را به عنوان گزینه‌های تصدی پست معاون اول رئیس پارلمان معرفی کرد و همزمان چارچوب هماهنگی شیعیان نیز «احمد الاسدی»، «عطوان العطوانی» و «عالیه نصیف» را برای این پست پیشنهاد داد. این در حالی است که دو حزب کرد دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق بر سر نامزدی «شاخوان عبدالله» برای پست معاون دوم رئیس پارلمان توافق کرده‌اند. یک منبع در ائتلاف تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی» نیز اعلام کرد که رئیس سابق پارلمان در تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه جریان صدر و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق و تعیین یکی از پنج فرد مذکور برای تصدی پست معاون اول رئیس پارلمان است و برخی منابع شانس «احمد الاسدی» از چارچوب هماهنگی و «حاکم الزاملی» از جریان صدر را بیش از رقبایشان می‌دانند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7820/4/596941/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها