مخالفان بودجه


در جلسه علنی روز گذشته مجلس هشت تن از نمایندگان مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال آینده سخنرانی کردند و هر یک ایرادات خود را به کلیت یا بخش‌هایی از بودجه پیشنهادی دولت مطرح کردند.

گودرزوند: یارانه ای که به دلار 4200 می‌دهید، به دست مردم نمی‌رسد، اما حذفش کنید شوک‌آور است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت هیچ مدلی برای جایگزینی حذف ارز ترجیحی پیش‌بینی نکرده است، بیان کرد: افزایش درآمد مالیاتی در شرایط رکود دست در جیب مردم کردن است. مهرداد گودرزوندچگینی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1401 عنوان کرد: جا دارد در ابتدا از تلاش دولت برای رفع مشکلاتی که طی دهه های گذشته به این دولت منتقل شده،  تقدیر و تشکر کنیم. نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی نکات مهم در لایحه بودجه مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود خواهد آورد، یکی از نکات برجسته موضوع ارز 4200 تومانی است. در حال حاضر این یارانه که روی ارز 4200 تومانی اعمال می‌شود، بدرستی به دست مردم نمی‌رسد، اما تجربه نشان داده هر گاه ارز دو نرخی را به تک نرخی تبدیل کرده ایم، شوک بزرگی به بازار وارد و چندصد درصد تورم به اقتصاد کشور تحمیل شده است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم با بیان اینکه راه جایگزین برای حذف ارز ترجیحی به هیچ عنوان در لایحه بودجه 1401 شفاف و مشخص نیست، اضافه کرد: آنچه مسئولان دولتی عنوان می‌کنند این است که پرداخت نقدی قرار است جای ارز 4200 تومانی را بگیرد، اما باید در نظر داشت که این پرداخت‌های نقدی همواره کشور را با تورم‌های جدی مواجه کرده است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: دولت حتی پس از اینکه لایحه‌ای دوفوریتی برای حذف ارز 4200 تومانی ارائه داد، هیچ مدل جایگزینی برای این مهم نداشت و این مسأله قطعاً اقتصاد کشور را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد. وی یکی دیگر از ایرادات لایحه بودجه را کم کردن ردیف‌ها برشمرد و ادامه داد: کم کردن ردیف‌ها موجب افزایش لابی گری و ایجاد رانت خواهد شد، همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که کم کردن ردیف‌ها ایجاد خواهد کرد، عدم پاسخگویی دستگاه‌ها به نمایندگان مجلس است.

فرهنگی: ارز 4200 تومانی را حذف نکنید

نماینده مردم تبریز در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ خواستار بازگشت آن به دولت جهت اصلاح شد چرا که این بسته سیاستی از نظر وی قابلیت اجرا ندارد. محمدحسین فرهنگی در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال 1401 کل کشور در مخالفت با آن با بیان اینکه جایگزین مناسبی برای حذف ارز 4200 تومانی وجود ندارد، گفت: این موضوع به معنای فشار بر امنیت غذایی مردم، افزایش تورم و بروز انواع مشکلات دیگر است. نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: افزایش 62 درصدی مالیات، تولید را بشدت متأثر می‌کند که نتیجه آن تورم مضاعف است که برخلاف شعارهای داده شده خواهد بود و صرفاً مالیات‌دهندگان سابق تحت فشار قرار می‌گیرند. وی در ادامه با بیان اینکه به اسم بودجه انقباضی، حقوق‌ها 10 درصد افزایش پیدا کرده است و از سوی دیگر 60 درصد مالیات را افزایش داده‌اند، عنوان کرد: این موضوعات تورم مضاعفی را بر کالاها، حمل‌ونقل و مایحتاج عمومی تحمیل می‌کند. وی تأکید کرد: از سوی دیگر بسیاری از ردیف‌های پروژه‌ها در لایحه بودجه حذف شده و راه‌حلی برای آن اندیشیده نشده است لذا از آنجایی که لایحه بودجه بسته سیاستی است، باید به دولت بازگردد تا نسبت به آن تجدیدنظر شود. این عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع درآمدهای نفتی ذکر شده در تبصره 14 این لایحه قابلیت اجرا نداشته و بسته سیاستی متفاوتی می‌خواهد که لازم است دولت نسبت به آن بازنگری کند چرا که در مجلس قابل بررسی نیست.

کوچکی‌نژاد: بودجه ۱۴۰۱ بوروکراسی اداری را افزایش می‌دهد

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حذف ردیف‌های متعدد بودجه‌ای موجب افزایش بوروکراسی اداری و سردرگمی سازمان‌ها و نهادهای مختلف خواهد شد. جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1401 گفت: پیش‌بینی رشد 8 درصدی در بودجه سال آینده هیچ مبنای علمی ندارد و ما دلیل قانع کننده‌ای برای این پیش‌بینی در بودجه نیافته‌ایم. نماینده مردم رشت در مجلس یازدهم افزود: 36 درصد بودجه به نفت وابسته است و در عین حال صندوق‌های تأمین اجتماعی مطالبات زیادی از دولت دارند که این پیش‌بینی در بودجه دیده نشده است. همچنین منابع هدفمندی در قالب بودجه دیده نشده است و [تحقق] مبلغ 400 همت مورد نیاز به طور شفاف در بودجه نیامده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس افزود: خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه افزایش چشمگیری داشته و اجازه دولت به انتشار اوراق در صورت کسری موجب بدهی دولت خواهد شد. همچنین منابع پیش‌بینی شده برای طرح جهش تولید کفاف برنامه دولت برای ساخت یک میلیون مسکن را نمی‌دهد و 10 هزار میلیارد تومان اعتبار در این بخش با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته همخوانی ندارد. وی با انتقاد از کاهش ردیف‌های بودجه‌ای گفت: بسیاری از ردیف‌ها در بودجه کاهش یافته و نهادها و سازمان‌های مختلف ذیل بخش‌ها و وزارتخانه‌ها دیده شده‌اند و این اتفاق موجب افزایش بوروکراسی و سردرگمی فراوان در سال آینده خواهد شد. کوچکی‌نژاد در پایان تصریح کرد: آنچه که مطرح شد نگرانی مجلس درخصوص معیشت و مسائل بودجه‌ای است، اما بی‌شک هیچ شکاف و فاصله‌ای بین دولت و مجلس در جهت حل مشکلات مردم وجود ندارد.

پاک فطرت: بودجه ۱۴۰۱ سفره مردم را کوچک تر می‌کند

نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم با بیان اینکه در بودجه سال آینده کشور، با وجود افزایش ۶۰ درصدی مالیات‌ها، منابع صرف پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری می‌شود، گفت: ۱۰ درصد افزایش حقوق با توجه به تورم ۴۰ درصدی، سفره مردم را کوچک تر می‌کند. علیرضا پاک فطرت در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1401، گفت: بودجه با همان ساختاری که در گذشته وجود داشت، تدوین شده است و توجهی به بودجه عمرانی نشده است در حالی که پروژه‌های عمرانی در کشور سال‌هاست در گوشه فراموشی رها شده است، دولت عزمی برای ساماندهی آن در بودجه 1401 ندارد. نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم افزود: 200 هزار کیلومتر راه روستایی در بودجه سال آینده مغفول مانده و آسیب دیدگان اجتماعی و مظلومان مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و همه کارمندان و کارکنان دولت به غیر از مدیران بانک‌ها و خصولتی‌ها از این بودجه ناراحت هستند و دولت به جای خرید خدمت و فعالیت به خرید زمان و ساعت در نظام پرداخت توجه کرده است و این بودجه، بودجه ضد تولید است. وی ادامه داد: در دنیا از مردم مالیات گرفته و صرف زیرساخت‌ها و توسعه امکانات می‌شود، اما در بودجه سال آینده کشور، با وجود افزایش 60 درصدی مالیات‌ها، منابع صرف پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری می‌شود و وضعیت مردم تغییر خاصی نمی‌کند. همچنین 10 درصد افزایش حقوق با توجه به تورم 40 درصدی، سفره مردم را کوچک تر می‌کند. همچنین متأسفانه قیمت سوخت و انرژی در بودجه 1401 شفاف نیست و 80 درصد بودجه صرف پرداخت حقوق‌ها می‌شود.

دلخوش اباتری: دولت بر چه مبنایی  نرخ ارز را ۲۳ هزار تومان پیش‌بینی کرده است

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس با بیان اینکه افزایش حقوق کارکنان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ زیر ۱۰درصد تعیین شده، گفت: دولت نرخ ارز را ۲۳ هزار تومان پیش‌بینی کرده است، این رقم بر چه مبنایی پیش‌بینی شده است؟ به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سیدکاظم دلخوش اباتری در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1401 با اشاره به مباحث مطرح شده توسط رئیس‌جمهور در این نشست گفت: رئیس‌جمهور مطرح کرد که حقوق کارکنان را اصلاح کرده، در حالی که اصلاحات در لایحه مدیریت خدمات کشوری توسط مجلس انجام شد و در لایحه بودجه اصلاح جدیدی انجام نشده است و دولت در بودجه سال آینده افزایش حقوق زیر ۱۰درصد را پیش‌بینی کرده است. چرا دولت نرخ ارز  را ۲۳ هزار تومان پیش‌بینی کرده است، این رقم بر چه مبنایی پیش‌بینی شده است؟ وی با اینکه هیچکدام از نمایندگان موافق به‌صورت کامل موافقت نکردند، گفت: نمایندگان موافق بر این باور بودند که لایحه دارای ایراداتی است و اصلاحات باید در کمیسیون و در مرحله تلفیق صورت گیرد و در این رابطه بودجه‌ای که ۷۰ درصد آن مشکل دارد را چطور می‌خواهید اصلاح کنید، نمونه آن افزایش ۷۰ درصدی مالیات در بودجه است.  سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم بیان کرد: از سوی دیگر دولت برای فروش نفت، قیمت دلار ۲۳ هزار تومانی در نظر گرفته است چرا نرخ ارز ۲۳ هزار تومان پیش‌بینی شده اگر تحریم ادامه پیدا کند که قیمت دلار بیشتر می‌شود، اگر تحریم برداشته شود باید نرخ دلار کم شود اینکه قیمت ارز را اینگونه در نظر می‌گیرند یعنی فشارها به مردم تشدید می‌شود.
دلخوش یادآور شد: دولت می‌خواهد ارز ۴۲۰۰ را حذف کند، آن هم برای کالاهایی که مستقیم با معیشت مردم در ارتباط است، نتیجه آن افزایش هزینه حمل‌ونقل و سایر هزینه‌ها است. تصور نکنید که فقط ارز ترجیحی از ۲۳ قلم را حذف می‌کنید بلکه این کار روی ۷۰۰ یا ۸۰۰ قلم کالا اثر می‌گذارد، امروز دامداران و مرغداران نمی‌توانند علوفه مورد نیاز برای دام خود را تأمین کنند، این یعنی شما باید به‌دنبال واردات گوشت یخ زده باشید، تزریق پول کم به مردم با افزایش فزاینده تورم یعنی دست کردن در جیب مردم و نابودی تولید. وی با بیان اینکه دولت بر چه اساسی به رشد ۸ درصدی رسیده است؟ گفت: با این وضعیت قیمت نهاده‌های کشاورزی ۵ برابر افزایش پیدا می‌کند، از طرف دیگر اختیاراتی به استانداران برای بحث صندوق توسعه و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داده شده که کار درستی نیست. با کلیات مخالفت کنید تا دولت اصلاحات لازم را در بودجه اعمال کند.

ایزدخواه:  به دشمن پالس می‌دهید که تورم تحریمی را به سایر کالاها بیفزایید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه عدالت‌محور نیست، گفت: دولت در کمیسیون تلفیق به این پرسش که قرار است نرخ دلار در سال آینده چه عددی باشد، پاسخ نمی‌دهد. اگر به سراغ نرخ‌های آزاد رویم میل به گران کردن دلار در دولت ایجاد می‌شود تا با گران کردن آن کسری بودجه خود را جبران کند. روح الله ایزدخواه در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1401 گفت: امروز یوم‌الحساب دولت بوده و مهم‌ترین تصمیم سالانه مجلس در حال شکل‌گیری است؛ مجلس امروز مطالبه‌گر است نه دولت. باید شعارها و صحبت‌های آقای رئیسی را که پیش از این مطرح کرد در لایحه ارزیابی کنیم. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کلیات لایحه بودجه با وجود تغییرات جزئی خوب، 5 ایراد اصلی دارد، افزود: ما در مجلس نمی‌توانیم این ایرادات را اصلاح کنیم، بنابراین باید لایحه بودجه به دولت بازگردد تا شاکله آن دوباره نوشته شود چرا که بودجه دلاریزه شده است. حال این سؤال مطرح می‌شود که تقویت پول ملی چگونه در هنگام اجرای این لایحه محقق می‌شود. وی با بیان اینکه نرخ محاسبه دلار در بودجه امسال 11 هزار و500 تومان در نظر گرفته شده، حال آن که در بودجه سال آینده 23 هزار تومان محاسبه شده است، ادامه داد: آیا این پیش‌بینی به معنای بالا بردن کف قیمت دلار نیست؟ دولت با چه تدبیری به‌دنبال کنترل نرخ ارز خواهد بود.  ایزدخواه تصریح کرد: واردات در سال آینده با نرخ ETS محاسبه می‌شود، این یعنی شاهد 5 برابر تورم کالاهای وارداتی خواهیم بود، به این معنا که در سال آینده بهای کالاهای اساسی و وارداتی گران می‌شود. وی با طرح این پرسش که آیا تورم‌های چندگانه موجود در لایحه بودجه به دشمن پالس نمی‌دهد که تورم تحریمی را به سایر تورم‌ها بیفزاید و با این امر شاهد پول داغ باشیم، تصریح کرد: نکته مهم قدرت خرید مردم است که یارانه نقدی آن را جبران نمی‌کند.  وی با طرح این پرسش که تقویت پول ملی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است در لایحه بودجه چگونه اتفاق می‌افتد، افزود: تمام درآمد دولت از حذف ارز حدود 200 هزار میلیارد تومان است، آیا دولت نمی‌توانست این اعتبار را از بانک‌ها که مراکز تجاری بزرگ می‌سازند یا شرکت‌هایی که 160 هزار میلیارد تومان از محل گران شدن ارز سود کردند، دریافت کند.
 ایزدخواه تصریح کرد: مطرح می‌شود که ارز ترجیحی به هدف اصابت نکرده، اگر این ادعا درست است چگونه با حذف ارز 4200 تومانی قیمت مرغ دو برابر می‌شود. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی آقایان که در دولت مسئولیت ندارند و انتساب به مراجعی دارند، اعلام می‌کنند که در سال آینده ارز تک‌نرخی می‌شود این در حالی است که بودجه هنوز در مجلس تصویب نشده است. وی با بیان اینکه بودجه عدالت‌محور نیست، اضافه کرد: در حال حاضر 25 میلیون نفر زیر خط فقر هستند، دولت توضیح دهد که با این لایحه چه تعداد از این افراد کاهش می‌یابد.
ایزدخواه با بیان اینکه از اقتصاد مقاومتی و جهش در تولید حرف در بودجه زده نشده، ادامه داد: نگاره‌های مکتب پولی شیکاگو همچنان حاکم بر بودجه است و دولت فقط به کسری بودجه خود توجه کرده و به نکاتی مانند رفع تبعیض طبقاتی و رکود حاکم بر تولید بی‌توجه بوده است.

قادری: اعتبارات پیش‌بینی شده برای عادلانه شدن دریافتی میان دستگاه‌ها کافی نیست

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: اگرچه ۱۵ درصد هزینه‌های جاری کاهش پیدا کرده اما معتقدم این مقدار کافی نیست و باید مبالغ بیشتری کاهش پیدا می‌کرد، ضمن آنکه مبالغ پیش‌بینی شده برای عادلانه شدن دریافتی میان دستگاه‌ها کافی نیست. جعفر قادری در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1401، هدف از این مخالفت را اصلاح بودجه عنوان کرد و گفت: هدف‌گذاری رشد 8 درصدی در لایحه بودجه را بسیار خوشبینانه می‌دانم و فکر می‌کنم با محدودیت منابع تحقق رشد 8 درصدی امکان‌پذیر نباشد لذا نیاز به ساز و کارهای جدیدتری دارد، همچنین ظاهراً فروش اوراق در لایحه دولت کاهش پیدا کرده اما در عمل معتقدم فروش اوراق بیشتری اتفاق خواهد افتاد. نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در توزیع قیر و توزیع عوارض ارزش افزوده اختیار به وزرا داده شده اما این شکل از قانونگذاری درست نیست چرا که این کار برای نظارت بر عملکرد وزرا و دولت مشکل ایجاد می‌کند و ساز وکار کاملی برای صندوق توسعه عدالت استانی پیش‌بینی نشده و منابع چندانی برای تأمین زیرساخت‌های مسکن با توجه به هدف‌گذاری مجلس و دولت در نظر گرفته نشده و در کاهش هزینه‌ها جدیت لازم به خرج داده نشده است. وی افزود: اگرچه 15 درصد هزینه‌های جاری کاهش پیدا کرده اما معتقدم این مقدار کافی نیست و باید مبالغ بیشتری کاهش پیدا می‌کرد، همچنین به جذب منابع بخش‌های غیردولتی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام توجه نشده، لذا نیاز است در این زمینه ساز و کارهای تکمیلی توسط مجلس دیده شود ضمن آنکه برخی از احکام سال گذشته که مورد توجه مجلس بود حذف شده که باید احیا شوند. عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: احکام پیش‌بینی شده برای عادلانه شدن دریافتی میان دستگاه‌ها و قوا کافی نیست ضمن آنکه به تهاتر نیز توجه نشده است و نیاز است مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه انتظار داشتیم که برای حل مشکل صنایع مبالغ بیشتری در لایحه بودجه 1401 در نظر گرفته می‌شد، گفت: معضل کشور در حال حاضر خشکسالی است لذا باید توجه بیشتری به طرح‌های انتقال آب می‌شد همچنین برای بهبود فضای کسب وکار نیاز بود دولت برخی از تشکل‌های موازی را حذف  و ساز وکارهایی برای این کار پیش‌بینی کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس ادامه داد: اگرچه 10 هزار میلیارد تومان برای فناوری اطلاعات در لایحه بودجه پیش‌بینی شده اما اکنون راهی جز این نداریم و باید توجه بیشتر و جدی تری از سوی دولت به این مهم شود. همچنین باید قانون پایانه‌های فروشگاهی قبل از ورود به سال آینده به مرحله اجرا درآید تا امکان وصول وجود داشته باشد.

عسگری:  ارز ترجیحی حذف شود شوک به جامعه وارد می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه بیش از ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر هستند، گفت: میلیون میلیون خانوار به زیر خط فقر رفته‌اند، فقر یعنی ستون فقرات مردم شکسته است، چرا متوجه این شکستن نمی‌شوید، مردم تحمل فشار جدید را ندارند لذا نمی‌توان شوک جدید قیمتی به مردم وارد کرد. مهدی عسگری در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1401، گفت: نکته اول اینکه ما نباید نگاه سیاسی به بررسی کلیات بودجه داشته باشیم و اینکه برخی می‌گویند چون اولین بودجه دولت آقای رئیسی است باید حتماً به آن رأی موافق داد اما اینگونه نیست، ما باید نگران شکاف و فاصله بین ملت و حاکمیت باشیم و این مسأله مهم امروز کشور است. نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس ادامه داد: اگر دولت دچار خطای محاسباتی شود ما باید به او هشدار دهیم یا کار او را توجیه کنیم؟ اگر کسانی در دستگاه تصمیم‌سازی دولت او را دچار انحراف کرده‌اند تکلیف مجلس چیست؟، محافظه کاری، قتلگاه انقلاب است این جمله رهبر حکیم انقلاب بود لذا باید گفت؛ محافظه کاری هیچ نسبتی با انقلابی‌گری ندارد و ما باید امروز مبتنی بر واقعیت جامعه تصمیم‌گیری کنیم. وی افزود: کلیات این لایحه اشکالاتی مانند عدم شفافیت، ضعیف بودن رویکرد عدالت اجتماعی، عدم انقباضی بودن بودجه با وجود آنچه گفته می‌شود نسبت به منابع عمومی در قیاس با عملکرد 1400، 83 درصد افزایش داشته است. حال سؤال این است آیا با تصویب کلیات امکان اصلاح این احکام وجود دارد یا خیر؟ مثلاً اگر حداقل ارزی که باید برای کالاهای اساسی بگذاریم را 15 میلیارد دلار محاسبه کنیم حدود 350 هزار میلیارد تومان مابه التفاوتی است که در واقع تغییر ارز ترجیحی در منابع بودجه خواهد گذاشت که می‌شود بالغ بر 23 درصد از منابع بودجه و طبیعتاً ما [بعداً] چنین اصلاحاتی را نمی‌توانیم در مجلس انجام دهیم. بنابراین باید این کلیات به مجلس بازگردد و در آنجا اصلاح شود. وی محور سخن خود را بحث تورم عنوان کرد که محصول نرخ ارز در لایحه بودجه است و گفت: نکته اول اینکه عدم توجه دولت به قانون اصلاح ساختار بودجه است و بعد هم نرخ دلار را اینگونه افزایش دهد، ارز ترجیحی حذف شود و در نهایت یک شوک تورمی جدید به جامعه وارد کنیم. این بودجه حاوی سه نوع تورم سنگین در بخش افزایش نرخ ارز است. نخست آنکه تورم نفتی حاصل از تغییر نرخ تسعیر ارز فروش و صادرات نفت است که جداول بودجه نرخ تسعیر دو برابر شده و به 23 هزار تومان رسیده است. عسگری ادامه داد: تورم دوم، تورم وارداتی است که از طریق افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک اتفاق می‌افتد. موضوع بعدی حذف ارز  4200  تومانی کالاهای حیاتی است که این با ارز جهانگیری متفاوت است چرا که ارز جهانگیری سال 97 شامل 1200 قلم کالای غیر ضروری می‌شد امروز درباره ارز ترجیحی 5 قلم کالای اساسی به علاوه گندم و دارو صحبت می‌کنیم که در لایحه بودجه حذف شده است. این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: آیا با این فشار سنگین اقتصادی که از طریق تحریم ناجوانمردانه بر مردم تحمیل شده، مردم توان تحمل شوک تورمی جدیدی را دارند یا خیر. سؤال دوم این است که آیا دولتی که تازه مستقر شده و 80 درصد مدیران میانی آن هنوز تغییر نکرده‌اند و بخش اعظمی از این مدیران اعتقادی به این تحولات ندارند، چگونه می‌تواند چنین جراحی بزرگی را محقق کند. وی تأکید کرد: بیش از 10 میلیون خانوار زیر خط فقر هستند.








آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7820/9/596949/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها