دبیر کمیته علمی کشوری کرونا مطرح کرد

ضرورت واکسیناسیون 5 تا 11 ساله ها


دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ در تشریح آخرین وضعیت انتشار سویه امیکرون کرونا در کشور، گفت: باتوجه به شیوع امیکرون در کشورهای جهان و در کشورهای اطراف ما از جمله در بحرین و کویت، به نظر می‌رسد که ما در چند هفته آینده شاهد پیکی از امیکرون در کشور باشیم، لذا توصیه اعضای کمیته به صورت مصوب این بود که حتماً بر تزریق دوز سوم تأکید شود و این اقدام صورت گیرد. باتوجه به اینکه اکنون حدود ۹ میلیون نفر در کشور ما دوز سوم را تزریق کردند، نیاز است که ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر دیگر وارد تزریق دوز سوم شوند و حتماً دوز سوم را تزریق کنند.
جماعتی ادامه داد: باتوجه به اینکه شیوع امیکرون در افراد جوانتر بیشتر است. بنابراین واکسیناسیون آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.
به گزارش مهر، وی گفت: نکته دیگر این است که باتوجه به اینکه حدود ۱۰ درصد جامعه ما در سن ۵ تا ۱۱ سال هستند، خود واکسیناسیون این افراد می‌تواند از ایجاد پیک و چرخش ویروس در جامعه جلوگیری کند. مطالعات کشورهای دیگر هم نشان داده که اطفال، حدود ۳۰ درصد بر اثر امیکرون گرفتار شدند و یک‌سوم اینها در بیمارستان‌ها بستری شدند. باتوجه به محدودیت تخت‌های آی سی یو در کشور ما برای اطفال، این موضوع یکی از مواردی است که اگر مدارس باز شوند اما واکسن در این سنین تزریق نشود و این افراد گرفتار شده و خدایی نکرده نیاز به آی‌سی‌یو داشته باشند، در کل کشور می‌تواند یک بحران ایجاد کند. به همین دلیل ضرورت واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ سال باز هم مورد تأکید کمیته علمی قرار گرفت. نکته دیگر این است که باتوجه به اینکه امیکرون در کشورمان تقریباً دارد شیوع پیدا می‌کند و در دو تا سه هفته آینده به احتمال زیاد به پیک خودش می‌رسد، کمیته علمی در نظر گرفت که حتماً بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد و این بازگشایی انجام نشود تا دو سه هفته آینده مشخص شود که در کجای کار هستیم.
وی درباره تعداد مبتلایان به امیکرون در کشور تا کنون نیز گفت: طبق گزارش‌ها بر‌اساس آزمایش‌های انجام شده حدود ۵۰۰ بیمار را گزارش کردند که بر اساس آزمایش‌هایی است که در آزمایشگاه‌های ما است  تقریباً ۲۷ درصد از کل تست‌هایی که انجام شده در هفته گذشته، مربوط به امیکرون بوده است که نشان می‌دهد در عرض یک هفته اینقدر افزایش یافته که می‌تواند در چند هفته دیگر به پیک خودش برسد. جماعتی با تأکید بر لزوم واکسیناسیون آنفلوانزا نیز گفت: یکی از مواردی که کمیته علمی روی آن تأکید دارد، این است که حتماً واکسن آنفلوآنزا در افراد پرخطر تزریق شود. زیرا اکنون تعدادی از افرادی که در بیمارستان‌ها با عنوان امیکرون بستری شدند و حتی در آی سی یو بودند، مبتلا به آنفلوآنزا بودند. بنابراین لزوم تزریق واکسن آنفلوانزا هم مورد تأکید کمیته علمی قرار گرفت.

کدام واکسن کرونا برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال مجوز می‌گیرد؟
رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به اینکه کدام واکسن برای تزریق به کودکان ۵ تا ۱۱ سال علیه کرونا مجوز دریافت می‌کند، گفت: واکسن تولید شده این مرکز احتمالاً تا پایان ماه مجوز تزریق دریافت خواهد کرد.
علیرضا بیگلری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مطالعات سازمان غذا و دارو روی واکسن پاستوکووک را برای گروه سنی ۲ تا ۱۸ سال مورد تأیید قرار داده است، گفت: طبق تصمیم سیاستگذاران ارشد بهداشتی کشور، این نوع واکسن در حال حاضر برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال قابل مصرف است، در حالی‌که علاوه بر بالغین مجوز جهت تزریق  واکسن برای کودکان ۲ تا ۱۸ سال  دریافت شده است.
وی افزود: هم‌اکنون کمیته فنی واکسن برای سنین ۵ تا ۱۱ سال موافقت خود را اعلام کرده است و منتظر بررسی‌های بیشتر هستیم تا در ستاد کرونا مجوز را برای این گروه سنی دریافت کنیم که در این صورت پاستوکووک، تنها واکسن ایرانی است که برای گروه سنی فوق مجوز تزریق را دریافت کرده است؛ البته واکسن سینوفارم که واکسنی وارداتی است این مجوز را دارد.
رئیس انستیتو پاستور ایران یادآور شد: قطعاً واکسن پاستوکووک برای سنین ۵ تا ۱۱ سال تصویب خواهد شد و احتمال می‌دهیم که حداکثر تا پایان این ماه تصمیمات لازم در این‌خصوص اتخاذ شود.

فاصله تزریق دوز دوم و سوم واکسن‌ها، یک ماه شود
عضو کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا با هشدار نسبت به روند افزایشی سویه امیکرون کرونا در کشور و اهمیت تزریق دوز سوم واکسن، گفت: لازم است فاصله بین دوز دوم و سوم واکسن را کاهش دهیم و به یک ماه برسانیم تا افراد زودتر بتوانند دوز سوم را تزریق کنند؛ زیرا شاید فرصتی تا موج امیکرون نداشته باشیم.
به گزارش ایسنا، دکتر پیام طبرسی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، گفت: ما در کمیته علمی تصمیمات علمی را گرفته و ستاد ملی برای اجرای آنها تصمیم‌گیری می‌کند. واقعیت این است که خطر امیکرون بیخ گوش ماست. در کشورهای اروپایی، امریکایی، کشورهای اطراف ما مانند بحرین، کویت و..‌. که گزارش شده تعداد موارد بالای ۹۰ درصد نسبت به چند مدت قبل افزایش پیدا کرده است که نشان می‌دهد امیکرون به ما نزدیک است. وی افزود: گزارشات در خود ایران و در مواردی که تست شده متأسفانه آمار امیکرون در تست‌های انجام شده، رو به افزایش بوده و باتوجه به خصوصیات این ویروس که اگر شروع به افزایش کند، مواردش به صورت تصاعدی بالا می‌رود، بنابراین طی دو تا سه هفته آینده ممکن است که با پیک مواجه شویم.
وی گفت: برای اینکه کمتر دچار مشکل شویم، سه نکته عمده باید رعایت شود؛ اول تأکید مجدد بر رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و... که می‌تواند به جلوگیری از گسترش بیماری کمک کند. دوم تزریق دوز سوم واکسن است، اکنون بین افرادی که دو دوز یا یک دوز تزریق کردند با کسانی‌که دوز سوم تزریق کردند، فاصله زیادی داریم. به‌طوری که ۱۰ میلیون نفر دوز سوم را تزریق کردند و ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز عقبیم. امروز در کمیته علمی بحث شد که اگر امکان‌پذیر باشد، ما فاصله بین دوز دوم و سوم را کاهش دهیم و به یک ماه برسانیم تا افراد زودتر بتوانند دوز سوم را تزریق کنند. زیرا شاید فرصتی تا موج امیکرون نداشته باشیم. طبرسی گفت: موضوع دیگری که بحث شد، افزایش قدرت تست است. زیرا اکنون بیماری‌های ویروسی دیگری مانند آنفلوانزا در جامعه در حال چرخش است و راه اینکه بتوانیم افراد دچار کرونا را شناسایی کنیم تا بتوانند خودشان را قرنطینه کنند، انجام تست است. باید میزان تست‌مان را هم افزایش دهیم.
وی گفت: امید ما این است که با رعایتی که مردم انجام می‌دهند در استفاده از ماسک و تسریع تزریق دوز سوم واکسن، بتوانیم شدت موج را کاهش دهیم. اما اینکه مواردمان در دو - سه هفته آینده افزایش می‌یابد، واقعیتی است که با آن مواجهیم. اگر وارد یک پیک شویم که وسعت زیادی داشته باشد، باید قدرت تست‌مان افزایش یابد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7820/12/596953/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها