در دیدار فرستاده ویژه رئیس جمهور ترکمنستان با آیت الله رئیسی رقم خورد؛

تقدیم پیام کتبی «سردار محمداف» به رئیس جمهور


گروه سیاسی/ در آستانه سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور ترکمنستان به کشورمان که می‌‌توان آن را گامی دیگر در توسعه روابط منطقه‌ای ایران دانست، روز گذشته «سردار بردی محمداف» فرستاده ویژه رئیس جمهور ترکمنستان که از سوی «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان همراهی می‌‌شد، پیام کتبی «قربانقلی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان را تقدیم آیت‌الله رئیسی کرد. این حضور در عالی‌ترین سطح، آن هم پیش از سفر رئیس جمهور این کشور به ایران، نشان دهنده عزم و انگیزه دولت این کشور برای گسترش مناسبات دو طرفه است، مناسباتی که از حوزه‌های مختلف اقتصادی و انرژی تا سیاسی و فرهنگی قابل گسترش است.
به رغم این، منشأ این تحول را می‌‌توان در این سخن آیت‌الله رئیسی در دیدار«سردار بردی محمداف» یافت که دیدار دوجانبه با رئیس جمهور ترکمنستان در عشق‌آباد و تماس‌های تلفنی طرفین آغاز فصل جدیدی در توسعه روابط دو کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیسی در این دیدار عنوان کرد: در این گفت‌وگوها با اتخاذ تصمیمات مناسب موانع موجود در توسعه همکاری‌ها از جمله در بخش حمل و نقل و انرژی رفع شده و زمینه گسترش و تعمیق روابط دو کشور تسهیل شده است. رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ مانعی در زمینه تحکیم و ارتقای همکاری در بخش‌های مختلف بویژه در حوزه انرژی، تجارت و بازرگانی وجود ندارد، گفت: ایران و ترکمنستان فقط دو کشور همسایه نیستند، بلکه رابطه خویشاوندی با یکدیگر داشته و دو ملت از ارتباط ریشه‌دار و عمیق فرهنگی و تاریخی برخوردار هستند.
«سردار بردی محمداف» نیز در این دیدار پس از تقدیم پیام کتبی «قربانقلی بردی محمداف» و قدردانی از تلاش دولت ایران در چند ماه گذشته برای گسترش و تحکیم روابط با ترکمنستان، گفت: مصمم هستیم سطح روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف بویژه گاز، حمل ونقل،‌ اقتصاد، بازرگانی و امور فرهنگی بیش از پیش افزایش دهیم. معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان روز گذشته همچنین با محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. مخبر در این دیدار بر عزم و اراده جدی ایران برای شناسایی ظرفیت‌ها، ‌نیازمندی‌ها و امکانات بین دو کشور تأکید و تصریح کرد که باید با توسعه روابط، دو کشور تبدیل به الگویی از روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی برای سایر کشورهای منطقه شوند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7820/2/596996/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها