رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس:

برای سال آینده در کل 16 میلیارد دلار داریم، پس باید عاقلانه تصمیم بگیریم


رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سال آینده در کشور۶۵۰ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌شود، گفت: کل درآمد نفتی ما ۲۶ میلیارد دلار است که صرفاً ۶۲.۵ درصد آن را می‌توانیم تبدیل و استفاده کنیم.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست علنی روز یکشنبه، 19 دی ماه مجلس شورای اسلامی درباره کلیات لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، گفت: چندین سال است علی رغم اینکه قیمت برخی ارقام مانند سوخت و ارز ترجیحی را ثابت نگه داشتیم اما تورم 50 درصدی را به مردم تحمیل کرده‌ایم، اگرچه این عوامل تأثیر دارد اما ریشه‌های اصلی تورم در جای دیگر است. نخستین ریشه در منابع و مصارفی است که دولت آن را درست نبیند، در واقع مصارف را بدون وجود داشتن منابعی بالا ببرد و مجبور به استقراض شود که ما این را در بودجه 1401 خط قرمز خود دانسته‌ایم یعنی خلق پول و استقراض از بانک مرکزی خط قرمز ما شده است.
وی ادامه داد: امسال به لطف خدا و با وجود تحمیل همه هزینه‌ها از دولت قبلی به دولت سیزدهم اجازه ندادیم از بابت دولت خلق پول شود و این افتخاری برای دولت سیزدهم است. نکته دوم دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است، ریشه این در کجاست؟ ریشه در این است که ما یک مقدار ارز محدود داریم مثلاً 15 میلیارد دلار که باید با آن هم ارز ترجیحی بدهیم و هم باید بانک مرکزی آن را در [سازوکار] نیمایی بفروشد و به حساب خزانه واریز کند که ما بتوانیم حقوق دهیم اما این دو را نمی‌تواند انجام دهد به همین دلیل ارز ترجیحی را می‌دهد یا به حساب خزانه واریز می‌کند و در نهایت در بازار 23 تومان یا 24 تومان خریداری می‌کند و 4200 به وزارت جهاد کشاورزی می‌دهد و این سبب می‌شود پایه پولی بالا برود و تورم خلق شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: در سال 1401 کل درآمد نفتی ما یک میلیون و 200 هزار بشکه است البته برخی از دوستان می‌گویند امکان ندارد ما به این فروش برسیم ضمن آنکه 26 میلیارد دلار کل درآمد نفتی ما می‌شود، با کم کردن سهم صندوق و سهم شرکت ملی نفت و 3 درصد مناطق محروم حدود 62.5 درصد می‌ماند یعنی 16 میلیارد دلار، باید با این پول 380 هزار میلیارد تومان در خزانه بابت هزینه‌های جاری و عمرانی واریز کرد و هم اینکه باید ارز ترجیحی را نیز پرداخت کرد، آیا چنین چیزی امکان دارد؟
میرکاظمی بیان کرد: اگر ارز ترجیحی را پرداخت کنیم بازار به همین روند ادامه پیدا خواهد کرد و اگر به خزانه واریز شود دیگر نمی‌توان ارز ترجیحی را پرداخت کرد اما در چند سال گذشته به‌دلیل اینکه ارز نداشته بانک مرکزی به قیمت 23تا24 هزار تومان خریده و 4200 پرداخت کرده یعنی پایه پولی و هزینه‌ها را بالا برده است اما نمی‌توان این شرایط را ادامه داد لذا باید به یک تعادلی رسید.
وی اضافه کرد: چگونه می‌توانیم هزینه 30 میلیارد دلاری برای کشور بتراشیم در حالی که 16 میلیارد دلار داریم لذا باید عاقلانه تصمیم گرفت و این سؤال را مجدداً مطرح می‌کنم در 2 سال گذشته قیمت سوخت و ارز ترجیحی تغییر نکرده اما چرا تورم 50 درصد است؟ برای اینکه ارز را اینجا داده و جایی که باید کنترل می‌کردیم پایه پولی را بالا برده، خلق نقدینگی کرده و استقراض کرده‌ایم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نباید بار را به دوش محرومین انداخت، تأکید کرد: ما می‌خواهیم باری که به دوش محرومین افتاده را برداریم ضمن آنکه درآمد نفتی ما 26 میلیارد دلار است که صرفاً 62.5 درصد آن را می‌توانیم تبدیل و استفاده کنیم. (با فرض اینکه 20 درصد به صندوق توسعه ملی دهیم) و اینکه تمام درآمد مالیاتی ما حدود 450 هزار میلیارد تومان است اما فقط 650 هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کنیم. میرکاظمی ادامه داد: در سال آینده باید 650 هزار میلیارد تومان (همت) برای پرداخت حقوق تأمین شود. از سوی دیگر باید 200 همت بابت بازپرداخت اوراق و بدهی گذشته تأمین شود. 175 همت فقط مربوط به سررسید اوراق است که پیش از این استفاده شده و ما باید آن را پرداخت کنیم.
وی با بیان اینکه 200 همت برای صندوق‌های لشکری و کشوری و 200 همت برای بازپرداخت اوراق و بدهی‌ها در سال آتی باید تأمین شود، افزود: باید 400 همت برای صندوق‌ها و بازپرداخت اوراق در نظر گرفت. رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم ادامه داد: دولت باید منابع مصوباتی مانند همسان‌سازی را که پیش از این تصویب شده است تأمین کند، در حال حاضر صندوق‌ها 6 الی 7 درصد را پرداخت و مطرح می‌کنند که نمی‌توانند پرداخت کنند، بنابراین دولت آن را پرداخت می‌کند. میرکاظمی با بیان اینکه تمام مالیات پیش‌بینی شده حدود 450 همت است، گفت: برخی مطرح می‌کنند که علت رشد این میزان مالیات چیست؟ باید به این نکته توجه کنیم که 270 همت برای مالیات در سال‌جاری مصوب شد که عملکرد امسال بین 310 تا 320 همت خواهد بود، در واقع براساس این عملکرد منابع مالیاتی را افزایش دادیم و نه براساس مصوبه. وی با بیان اینکه متوسط رشد مالیات 40 تا 44 درصد است، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از مالیات، ارزش افزوده است و با توجه به تورم 50 درصدی، باید این سؤال مطرح شود که آیا ارزش افزوده به همین میزان رشد نمی‌یابد و آیا نباید از آن مالیات گرفته شود؟
رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم تصریح کرد: پیش از این بسیاری از پایه‌های مالیاتی اخذ نمی‌شد که در بودجه سال آینده مقرر است از این پایه‌ها مالیات اخذ شود. فرار مالیاتی به‌صورت جدی در حال پیگیری است.
میرکاظمی با اشاره به صحبت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 یادآور شد: براساس صحبت‌های ایشان، 2 میلیون نفر مؤدی جدید از تراکنش‌های بانکی شناسایی شده، افرادی که کار اقتصادی می‌کنند، اما هیچگونه پرونده مالیاتی ندارند، این در حالی است که مالیات از حقوق کارمندان دریافت می‌شود.
ادامه در صفحه 8

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7820/6/597012/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها