مصر – نیجریه، نبرد جذاب جام ملت‌ها

چالش بزرگ کی‌روش


مصر و نیجریه در گروه D جام ملت‌های آفریقا یکی از مهم‌ترین دیدارهای امشب را برگزار می‌کنند. عقاب‌های سبز به‌دنبال چهارمین قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا به مصاف شاگردان کارلوس کی‌روش در تیم فرعون‌ها می‌روند.
این دو تیم در رنکینگ فیفا فقط یک پله با یکدیگر فاصله دارند، هم در سطح قاره و هم در سطح جهانی. نیجریه تیم پنجم آفریقا و سی و ششم در جهان است و مصر در رده ششم قاره و رده سی و هفتم جهان است.
نیجریه البته بعد از سال 2013 که قهرمان آفریقا شد، روند بسیار بدی پیدا کرد و در دو دوره بعدی این تورنمنت از مرحله انتخابی صعود نکرد. آنها در سال 2017 در مرحله مقدماتی، با پنج امتیاز کمتر از مصر، در رده دوم گروهشان قرار گرفتند و به جام ملت‌های آفریقا نرسیدند. نیجریه البته در سال 2019 به این مسابقات راه یافت و مدال برنز را کسب کرد. آنها در مرحله نیمه‌نهایی مقابل الجزایر – که قهرمان شد – با نتیجه دو بر یک شکست خوردند.
نیجریه برای نوزدهمین بار به این رقابت‌ها راه پیدا کرده و در مرحله مقدماتی هم شکست نخورده است. آنها با گرنوت رور- مربی آلمانی‌شان - در مرحله مقدماتی چهار برد و دو تساوی به دست آوردند. نیجریه در شش بازی اخیر خود در تمامی رقابت‌ها تنها یک بار شکست خورده است. آنها البته در شش بازی اخیر برابر مصر، هیچ پیروزی‌ای کسب نکرده‌اند.
در طرف دیگر، مصر آخرین‌بار در سال 2010 قهرمان آفریقا شده است. آنها در فینال آن رقابت‌ها، غنا را با گل دقیقه 85 محمد ناجی شکست دادند. مصر در سه دوره بعدی به جام ملت‌های آفریقا راه نیافت و در سال 2017 که به این رقابت‌ها رسید، تا فینال رفت اما مقابل کامرون با نتیجه دو بر یک شکست خورد. کامرون در آن بازی پنجمین قهرمانی‌اش در آفریقا را به دست آورد. مصر در سال 2019 میزبان رقابت‌ها بود، اما در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل آفریقای جنوبی شکست خورد. آنها اخیراً هم در عرب کاپ به رده چهارم رسیدند. مردان کارلوس کی‌روش برای بیست و سومین بار در جام ملت‌های آفریقا بازی می‌کنند و از این حیث رکورددار هستند. آنها در مرحله مقدماتی این رقابت‌ها، در شش بازی چهار برد و دو تساوی داشتند و حالا با محمد صلاح، فوق ستاره خود به‌دنبال کسب موفقیت در این تورنمنت هستند. کارلوس کی‌روش که با انتقادهای زیادی در فوتبال مصر مواجه شده، در این تورنمنت فرصت دارد که جایگاه خود را در مصر تثبیت کند و پاسخ منتقدان را بدهد. چند هفته پیش از آغاز جام ملت‌های آفریقا بود که نیجریه به حضور پنج‌ساله  رور روی نیمکت خاتمه داد و حالا آگوستین اگواووئن، مدافع سابق این تیم روی نیمکت می‌نشیند. این مربی 56ساله تیمی پرستاره را در اختیار دارد. کلچی ایهاناچو و ویلفرید اندیدی از لستر سیتی، الکس ایووبی از اورتون و احمد موسی از فاتح کاراگمرک ترکیه در این تیم حضور دارند. موسی رکورد بیشترین بازی ملی برای نیجریه را دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7821/19/597054/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها