حرفه‌ای‌گری در فوتبال ایران نمی‌بینیم


حامد جیرودی/ عباس موسیوند، پیشکسوت فوتبال ایران دارای یک ویژگی خاص است. چرا که سابقه حضور در سطح حرفه‌ای در ۵ رشته ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، کشتی و تنیس روی میز را در کارنامه‌اش دارد. او که 4 سال‌ هم بازیکن شاهین بود، در گفت‌و‌گویی که با خبرنگار «ایران» داشت، در این خصوص گفت: «زمان ما این طور نبود که یک نفر فقط در یک رشته ورزشی بتواند فعالیت کند. به همین خاطر من علاوه بر فوتبال، در 4 رشته دیگر هم فعالیت می‌کردم و حتی به قهرمانی ایران هم رسیدم. والیبال، بسکتبال، کشتی و تنیس روی میز از جمله ورزش‌هایی بود که من آنها را هم تجربه کردم. در فوتبال ابتدا در تیم کاوه بودم و بعد به عضویت تیم جوانان برق درآمدم و زیر نظر ناصر ابراهیمی بازی می‌کردم. بعد هم کاپیتان تیم منتخب تهران شدم و قهرمان ایران شدیم. آن موقع همزمان کاپیتان تیم والیبال پرسپولیس هم بودم. بعد به ابومسلم و در ادامه به هما رفتم. بیشترین دوره حضورم از سال 59 تا 63 در شاهین بود ولی بعد از آن تا سال 72 هم در تیم‌های دیگری فوتبال بازی کردم. آنقدر به ورزش و فوتبال علاقه داشتم که تا نزدیک سن 50 سالگی هم در تیم‌های کارگری به بازی ادامه دادم و حتی به قهرمانی ایران هم رسیدم. در سال‌های بعد هم مربیگری در تیم‌های بانک تجارت و مهر شمیران را هم تجربه کردم.»
او که از بازیکنان قدیمی فوتبال تهران به شمار می‌رود و متولد 1334 است، درباره شرایط این روزهای فوتبال ایران چنین نظر داد: «فوتبال ایران در سال‌های اخیر تنها اسمش حرفه‌ای شده ولی اگر بخواهیم به مسائل مختلف نگاه کنیم، حرفه‌ای‌گری نمی‌بینیم. در گذشته بازیکن کم بود اما بیشترشان از لحاظ فنی و تکنیکی در سطح بالایی قرار داشتند ولی الان بازیکن زیاد داریم ولی کیفیت بازیکنان سابق را ندارند. من با اینکه مدتی است بیمار هستم و بیشتر اوقات در خانه‌ام ولی بازی‌های لیگ و تیم ملی را دنبال می‌کنم ولی بازیکن خاصی را نمی‌بینم که در حد بازیکنان بزرگ گذشته باشد. بیژن ذوالفقارنسب، ابراهیم آشتیانی، مصطفی عرب، رضا عادلخانی، غلامحسین مظلومی، عباس مژدهی و برادرش مسعود بازیکنانی بودند که در تیم‌های پرسپولیس و استقلال می‌درخشیدند و قهرمانی‌های زیادی را به دست آوردند.»
موسیوند درباره تیم ملی هم گفت: «بحث تیم ملی فرق می‌کند. چرا لژیونرهای خوبی در حال حاضر داریم که در تیم‌های مختلف اروپایی بازی می‌کنند و با حضور آنها ایران قدرت بسیار زیادی پیدا کرده و به همراه بازیکنان داخلی جمع خوبی را تشکیل داده‌اند که امیدوارم بزودی بتواند به جام جهانی 2022 صعود کنند. البته با وجود موفقیت تیم ملی، فدراسیون فوتبال با حاشیه‌های مختلفی دست به گریبان است و این ممکن است در آینده به تیم ما ضربه بزند. به هر حال، انتظار اهالی فوتبال ایران این است که تیم ملی تقویت شود و بتواند در جام جهانی از گروهش هم بالا برود و امیدوارم همان حرفه‌ای‌گری که در فوتبال اروپا وجود دارد، به فوتبال ایران هم منتقل شود و دیگر شاهد مشکلاتی از قبیل حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا نباشیم. این اتفاق تلخی بود که من به‌عنوان یک بازیکن سابق از پیش آمدن آن ناراحت شدم و امیدوارم هر چه زودتر شرایط حرفه‌ای خوبی برای آنها به وجود بیاید.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7821/19/597056/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها