سخنگوی ناجا:

مجازات ها بازدارنده نیست


گروه حوادث / افزایش سرقت‌های خرد، جمع‌آوری معتادان متجاهر، موفقیت در کشف جرایم سایبری و دستگیری 25 فروشنده اینترنتی داروهای سقط جنین از موارد مهمی بود که سخنگوی ناجا در نشست خبری خود به تشریح آنها پرداخت.به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، سردار مهدی حاجیان، معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا در نشست خبری روز گذشته در حالی که از افزایش 9 درصدی سرقت‌های خرد در کشور خبر داد در این باره گفت: ۵۲ درصد سرقت‌ها درکشور در زمره سرقت‌های خرد بوده که عوامل مختلفی در وقوع آن تأثیرگذار هستند. اما سؤال این است آیا مجازات‌هایی که برای سارقان خرد درنظر گرفته می‌شود بازدارنده است و سارقی که دستگیر می‌شود آیا امکان اصلاح او فراهم است؟ ما سارقانی داشتیم که بیش از ۲۰ فقره سابقه داشتند چون مجازات‌ها بازدارنده نیست، این سرقت‌های خرد باعث ایجاد ناامنی ذهنی در جامعه می‌شود.
سردار حاجیان همچنین از افزایش 9 درصدی در کشف سرقت‌ها  خبر داد و گفت: میانگین کشفیات در همه سرقت‌ها ۹ درصد افزایش داشته است اما برای کاهش وقوع نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها هستیم.
وی در ادامه از کشف 89 درصدی جرایم در حوزه پلیس فتا خبر داد و افزود: در حوزه پلیس فتا جرایم پیچیده و فنی اتفاق می‌افتد اما در این حوزه به توانمندی رسیده‌ایم. در حوزه جرایم سازمان یافته ۱۹۵ پرونده کشف شده است که ۶۵ فقره فیشینگ، ۳۴ فقره کلاهبرداری بانکی و ۹۴ فقره کلاهبرداری اینترنتی بوده است. همچنین در ماه گذشته بیش از ۲۵ متهم را که فروشندگان داروهای سقط جنین در بستر اینستاگرام بودند شناسایی و دستگیر کردیم و ۷۲ تارنما مسدود شده است.
وی با اشاره به اقدامات پلیس امنیت اقتصادی نیز گفت: یکی از مشکلات کشور قاچاق کالا است که باعث کاهش تولید و بی‌نظمی در نظام توزیع می‌شود و با راه‌اندازی پلیس اقتصادی در گمرک امروز در بحث مبارزه با قاچاق کالا و جرایم گمرکی پرونده‌های کشف شده، ۴۵۸ درصد افزایش کشف داشته‌ایم. در حوزه قاچاق کالا حدود 10 درصد دستگیری متهمان در این زمینه نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.
معاون اجتماعی انتظامی کشور درباره جمع‌آوری معتادان کشور نیز گفت: جمع‌آوری معتادان برای نیروی انتظامی کشور کار ساده‌ای است، اما نگهداری و بازتوانی معتادان کار سختی است که نهادهای متعددی در این زمینه نقش دارند. رئیس جمهور در بازدید از مرکز نگهداری معتادان سروش دستورات ارزشمندی صادر کردند و امیدوارم با همکاری شهرداری‌های سراسر کشور و سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌های مرتبط ،معتادان متجاهر ساماندهی شده و به فرایند اجتماعی شدن آنها کمک کنیم.
سخنگوی ناجا درباره همکاری با پلیس اینترپل گفت: در سازمان جهانی اینترپل ۱۹۱ عضو وجود دارد و ایران جزو مؤسسان این سازمان است. ساختار این سازمان و پلیس بین‌المللی ایران یک ساختار حرفه‌ای است که بیش از ۸۵ سال است در کشور ما فعالیت دارد. در اکثر پرونده‌ها پلیس بین‌المللی ایران موفق بوده است. اینکه می‌پرسند پس چرا خاوری به کشور برنگشته، باید گفت که پلیس آن کشور برای استرداد باید اراده داشته باشد، اعلان قرمز برای ایشان صادر  و محل آن شناسایی شده و مکاتباتی نیز صورت گرفته است اما به صراحت گفته‌اند مسئولان کشور کانادا اراده‌ای برای استرداد وی ندارند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7821/26/597076/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها