در غیبت رئیس سِنی پارلمان و بدون حضور فراکسیون اکثریت شیعی مجلس صورت گرفت

بازگشت پرحاشیه الحلبوسی به ریاست پارلمان


زهره صفاری/ نخستین نشست پارلمان عراق به رغم حواشی  بسیار، با برگزاری انتخاباتی محرمانه برای انتخاب رئیس و معاونان مجلس این کشور به پایان رسید و «محمد الحلبوسی» با 200 رأی برای دومین بار بر کرسی ریاست نشست.
به گزارش «فرات نیوز»، رأی‌گیری برای انتخاب رئیس پارلمان عراق در شرایطی برگزار شد که پس از بالا گرفتن اختلافات میان «جریان چهارچوب هماهنگی شیعیان» و نمایندگان جنبش صدر درباره تعیین فراکسیون اکثریت و نابسامانی وضعیت جسمانی «محمود مشهدانی»، رهبر سِنی پارلمان و رقیب اصلی «محمد الحلبوسی» برای تصدی کرسی ریاست و انتقال او به بیمارستان، جلسه پارلمان با وقفه‌ای کوتاه روبه‌رو شد. همزمان نمایندگان چهارچوب هماهنگی شیعیان و حزب اشراقه کانون جلسه را ترک کردند و مجموع نمایندگان باقیمانده به کمتر از 250 نفر رسید. اما در همین حال با ممانعت جانشین «مشهدانی» برای ادامه جلسه، «الدراجی» کنترل جلسه را به دست گرفت و با توزیع برگه‌های رأی، فرایند انتخاب رئیس پارلمان به صورت محرمانه ادامه یافت. این در شرایطی بود که «مشهدانی» با ترخیص از بیمارستان، خود را همچنان رئیس پارلمان خواند و بر لغو نشست تأکید کرد. به رغم این مخالفت‌ها رأی‌گیری به پایان رسید و پس از شمارش آرا، «محمدالحلبوسی» با 200 رأی بر «محمود مشهدانی» با 14 رأی پیروز و 14 رأی نیز باطل اعلام شد. به این ترتیب «الحلبوسی»، نخستین رئیس پارلمانی شد که برای نخستین بار از سال 2003 برای دو بار بالاترین مقام پارلمان را در اختیار گرفته است. در همین حال «حکیم الزاملی» با 182 رأی به عنوان معاون اول و «شاخوان عبدالله» نیز با کسب 180 رأی به عنوان معاون دوم رئیس پارلمان برگزیده شدند. «الحلبوسی» پس از این انتصاب دوباره، سخنرانی کوتاهی داشت و بر انجام فرایند انتخاب رئیس جمهوری در فرصت 30 روزه پیش رو تأکید کرد.
انتقاد و استقبال از رئیس جدید
چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق که غایب بزرگ پروسه انتخاب رئیس پارلمان جدید بود، در بیانیه‌ای مخالفت خود را با نتیجه جلسه و هیأت رئیسه منتخب اعلام کرد. به نوشته ایسنا، این ائتلاف تأکید کرد به دلیل نبود ریاست جلسه پارلمان در مراسم انتخاب «محمد الحلبوسی»، این نتیجه را به رسمیت نمی‌شناسد: «ما طبق قانون اساسی کشور بزرگترین فراکسیون هستیم و در برابر تصمیمات انفرادی و غیرمسئولانه خواهیم ایستاد.»
«همام التمیمی»، نماینده حزب فتح به رویترز گفت: «آنچه در داخل پارلمان اتفاق افتاد غیرقانونی بود و تبعات سنگینی در سطح حکومتی خواهد گذاشت.»
اما «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر با تأکید بر خروجی نشست اول پارلمان و تأیید آن، مراحل آتی پیش روی دولت و پارلمان را «دشوار» خواند. به گزارش «العالم» وی در توئیتی نوشت: «همه جناح‌های سیاسی در پارلمان و دولت در مقطع دشواری قرار دارند. اما برداشته شدن نخستین گام در مسیر ساختن یک کشور آزاد و عراقی مستقل و بدون هیچگونه فرقه‌گرایی و فساد را به مردم عراق تبریک می‌گویم.»
«مسعود بارزانی»، رهبر کردستان عراق نیز در بیانیه‌ای به «الحلبوسی» تبریک گفت و انتخاب هیأت رئیس جدید را شروعی فوق‌العاده در فرایند سیاسی عراق اعلام کرد. همزمان به نوشته «شفق نیوز»، سفارت امریکا در بغداد در بیانیه‌ای از ابقای «الحلبوسی» در کرسی ریاست پارلمان استقبال کرد و نوشت: «امیدواریم دولت آتی عراق، برآمده از خواست مردم این کشور باشد و برای حاکمیت، حقوق بشر، امنیت و اقتصاد عراق کار کند.»
براساس قوانین سیاسی عراق از سال 2005 و پس از سقوط حکومت «صدام»، نخست‌وزیر از شیعیان، رئیس پارلمان از احزاب سنی و رئیس جمهوری از میان کردها برگزیده می‌شود. اما در این میان فراکسیون اکثریت نقشی تعیین کننده در  انتخاب نخست وزیر دارد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7821/4/597098/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها