آسیا


فیلم عربستان از تسلیحات یمن،‌ هالیوودی از آب درآمد

گروه جهان/ «این نوع دلقک بازی نظامی از بالا تا پایین، دقیقاً دلیل باقی‌ماندن پادشاهی عربستان در باتلاق یمن به مدت 7 سال است.» این نخستین واکنشی بود که رسوایی اطلاعاتی «ترکی المالکی»، سخنگوی ائتلاف سعودی در یمن به دنبال داشت. به گزارش سایت شبکه خبری «المیادین»، سخنگوی ائتلاف عربستان در یمن روز شنبه 8 ژانویه (18 دی ماه) ویدیویی منتشر کرد و مدعی شد تصاویر آن مربوط به سوله‌ای در راس عیسی و بندر حدیده است که انصارالله موشک‌های بالستیک خود را در آن نگهداری می‌کند. وی با طرح همین ادعا تأکید کرد، از همین رو ائتلاف خود را مجاز می‌داند تا به این بندر حمله کند. پس از طرح ادعاها، اتهام‌ها و تهدیدها، وزارت خارجه یمن صحت این فیلم را تکذیب و فیلم منتشر شده را شکستی اخلاقی برای ریاض توصیف کرد. به گزارش «عربی 21»، فعالان رسانه‌ای نیز فاش کردند، این ویدیو در واقع بخش‌هایی از یک فیلم مستند امریکایی به نام «Severe Clear» است که سال 2009 با استفاده از فیلم‌های مستند کوتاهی که از جنگ امریکا در عراق وجود داشته، ساخته شد. در پی این رسوایی «خالد الجبری» فرزند «سعد الجبری»، معاون ولی‌عهد سابق سعودی، «ترکی المالکی» را به تمسخر گرفت و در توئیتی نوشت: «تا زمانی که اطلاعات از یک فیلم مستند درباره جنگ عراق ساخته می‌شود، این جنگ، هرگز پایان نخواهد یافت. بعدش چه؟ صحنه‌هایی از فیلم «نجات سرباز رایان» را نشان دهید و ادعا کنید که درجنگ پیروز شدید ؛تمام شد؟» «العالم» نیز درتحلیلی در همین ارتباط نوشته است: «ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی پس از ناتوانی خود در دستیابی به دستاوردهای میدانی در یمن، شروع به فیلمبرداری برای پیروزی‌های جعلی رسانه‌ای کرد و اکنون نیز به انتشار این ویدیو دست زده است. در حالی که انتشار این گونه فیلم‌های ساختگی به تمسخر ناظران و کارشناسانی تبدیل شده که این جعل‌ها را دلیلی بر ناتوانی و شکست می‌دانستند.

نتانیاهو، اولمرت را به دادگاه کشاند

گروه جهان/ دو نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در دعوایی حقوقی راهی دادگاه این رژیم شدند. به گزارش «الجزیره»، این دادگاه پس از آن تشکیل شد که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی از سلف خود «ایهود اولمرت» شکایت کرد. دلیل این شکایت نیز اظهارات سال گذشته «اولمرت» است که بعد از انتخاباتی که در پی آن از «نتانیاهو» خواسته شد استعفا دهد، نخست‌وزیر وقت رژیم، همسر و پسرش را بیمار روانی خواند. «نتانیاهو» خواستار غرامتی 270 هزار دلاری از «اولمرت» شده است.

رئیس جمهوری قزاقستان: کودتا شکست خورد

گروه جهان/«قاسم جومارت توکایف»، رئیس جمهوری قزاقستان در نشست مجازی پیمان امنیت جمعی در سخنانی آنچه را در کشورش رخ داد، کودتا خواند و تأکید کرد، کشورش این کودتا را پشت سر گذاشت. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «توکایف» در این سخنان با اشاره به اینکه شورش‌ها از خارج از این کشور هدایت می‌شد، گفت: «کاملاً آشکار بود که هدف از به راه انداختن این شورش‌ها، تخریب نهادهای قانونی و به دست آوردن قدرت است. این یک تلاش برای کودتا بود. آنها سعی داشتند نخست کنترل آلماتی، پایتخت را در دست بگیرند و سپس مناطق جنوبی و در نهایت کل کشور.» وی در این سخنان به طور ویژه از «ولادیمیر پوتین» برای گسیل نیروهای حافظ صلح پیمان امنیت جمعی به کشورش تشکر کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7821/4/597100/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها