امیر حاج‌رضایی در گفت‌وگو با «ایران» :

حذف سرخابی‌ها نشان‌دهنده حضور مدیران ناتوان و بی‌اخلاق است

فوتبال ایران هیچ هفته‌ای را بدون حادثه تلخ پشت سر نمی‌گذارد فوتبال مان هیچ استعداد مدیریتی ندارد بیشتر فجایع در فدراسیون کفاشیان و تاج اتفاق افتاد

محمد محمدی سدهی/ هر روز اخبار جدیدی درخصوص حذف سرخابی‌ها از آسیا توسط رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ اخباری که بیش از پیش عمق فاجعه را نشان می‌دهد. دیروز اسنادی در رسانه‌ها منتشر شد که این اسناد نشان می‌دهد ایرادات شکلی و محتوایی مختلفی به مدارک پرسپولیس و استقلال وارد شده که از جمله آن می‌توان به بارگذاری بدون امضای مدیرعامل و هیأت مدیره، به‌روز نبودن، فاقد مُهر بودن، جعل و فتوشاپ و از همه مهم‌تر مسائل حسابرسی مالی و بحث مالکیت مشترک اشاره کرد. اما نکته مهم این بود که فرصت سه ماهه که کمیته استیناف به سرخابی‌ها داده، مورد تأیید ای‌اف‌سی نبوده و به این ترتیب می‌توان گفت که از مهرماه گذشته، حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان مسجل شده بود.
امیر حاج‌رضایی، پیشکسوت و کارشناس فوتبال درخصوص این موضوعات به خبرنگار «ایران» گفت:‌ «این اتفاق بد کاملاً قابل پیش‌بینی بود و حالا گوشه‌هایی از این اتفاق تلخ در حال فاش شدن است. حذف پرسپولیس و استقلال نشان‌دهنده حضور مدیران ناتوان و بی اخلاق است که این موضوع باعث می‌شود تا فوتبال ملی ضربه بخورد. این نشان‌دهنده عدم صداقت و ناکارآمدی مدیرانی است که پشت درهای بسته و اتاق‌های خود تصمیمات عجیبی می‌گیرند و با این تصمیمات ضربات شدیدی بر پیکر فوتبال وارد می‌کنند.»
البته در این بین علی کفاشیان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال صحبت‌هایی درخصوص خطر حذف تیم ملی فوتبال از جام جهانی مطرح کرد که حاج رضایی این گونه درخصوص موضوع صحبت کرد: ‌«این هشداری بود که پیش از این همه پیشکسوتان فوتبال داده بودند و این نشان‌دهنده غفلت ملی است که برای جامعه ما تبعات زیان‌آور بسیار زیادی دارد. در جامعه‌ای که شرایط اقتصادی مناسبی ندارد، فوتبال می‌تواند برای زمان‌های حال و کوتاه مرهمی باشد بر دردهای مردم؛ بخصوص برای این 2 تیم که هواداران بسیار زیادی دارند که البته این دلخوشی هم از آنها گرفته شده است.»
این پیشکسوت فوتبال اعلام کرد: ‌«این سؤال پیش می‌آید که آیا دستگاه‌های ذیربط با مسببان این ماجرا برخورد می‌کنند و مقصران این اتفاق تلخ را به چالش می‌کشانند؟ یا همانند ماجرای مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال به فراموشی سپرده می‌شود. افرادی که چنین تصمیماتی می‌گیرند و زیان‌های مالی و حیثیتی به کشور وارد می‌کنند، آیا هزینه‌ها را خودشان پرداخت می‌کنند؟ ما پرونده‌های بسیاری در فیفا و ای‌اف‌سی داشتیم و در همه پرونده‌ها شکست خورده‌ایم، حتی شاکیان بهره و کارمزد دیرکرد خود را از ما گرفته‌اند، آیا این مبالغ را مدیران از جیب خود پرداخت می‌کنند؟»
او صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: ‌«مدیران ورزشی، شکست‌های مالی در پرونده‌های خارجی را از جیب مردم پرداخت می‌کنند و این دردآور است. بعد هم که این اتفاق می‌افتد، تبعات شکست‌ها را برگردن مدیران قبل از خودشان می‌اندازند و هیچکس پاسخگو نیست. چند سالی است که فوتبال ایران را دنبال نمی‌کنم و این به دلیل مسائل پیرامونی است که واقعاً دردآور است و فوتبال ایران هیچ هفته ای را بدون حادثه تلخ پشت سر نمی‌گذارد.»
حاج رضایی افزود:‌ «تیمی که در رنکینگ آسیا اول است، این همه مصیبت دارد. این نیروی انسانی بالقوه است که می‌تواند فوتبال ایران را در رنکینگ یک آسیا قرار دهد نه مدیران فوتبال. فوتبال ایران هیچ استعداد مدیریتی ندارد. مدیران ما زمانی که در تنگنا قرار می‌گیرند، با پیروزی‌های تیم ملی خود را موجه جلوه می‌دهند. همین آقای کفاشیان در یکی از انتقاداتی که به او شد ادعا کرد که هر وقت توانستید تیم را به جام جهانی ببرید، بیایید و انتقاد کنید! این مدیران تمامی معایب خود را در حضور تیم ملی در جام جهانی پنهان کرده‌اند. آیا باید تمام فوتبال ما صعود به جام جهانی باشد؟ پس بحث مدیریت، سرمایه‌گذاری، مبارزه با فساد و کمبود زیرساخت‌ها چه می‌شود؟»
این پیشکسوت فوتبال اینگونه به کمبود زیرساخت‌ها اشاره کرد:‌ «در شمال کشور که از نظر آب و هوایی شرایط مناسب است، می‌بینیم که چمن ورزشگاه‌ها مصنوعی است!؟ این حیرت‌انگیز است و این نشان‌دهنده ناکارآمدی مدیریتی است. تا در روی این پاشنه بچرخد باید در انتظار اتفاقات بدتر برای فوتبالمان باشیم.»
او درخصوص عملکرد شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال اظهار داشت:‌ «فدراسیون کنونی 10 ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده و به نظر من این زمان مناسبی برای قضاوت نیست. بیشتر فجایع در فدراسیون کفاشیان و تاج اتفاق افتاد. درون این فدراسیون‌ها مدیریتی وجود نداشت و مدیریت تنها در جهت منافع شخصی بود، نه منافع ملی. در نهایت اتفاقات کنونی درخصوص سرخابی‌ها نشان‌دهنده ناکارآمدی مدیران گذشته فدراسیون فوتبال و 2 تیم پرسپولیس و استقلال است.»
این پیشکسوت فوتبال صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد:‌ «باشگاه‌ها تابع فدراسیون فوتبال هستند و مگر می‌توانند سرخود کاری انجام دهند که مسئولان فدراسیون حالا توپ را به زمین باشگاه‌ها بیندازند؟ البته این مشکلات تنها مختص فدراسیون نیست و باشگاه‌ها هم چنین شرایطی دارند اما فدراسیون فوتبال باید کار خود را به درستی انجام دهد تا این موضوع به باشگاه‌ها هم منتقل شود.»
او درباره صحبت‌هایی که درخصوص خصوصی‌سازی سرخابی‌ها مطرح می‌شود، اینگونه پاسخ داد: ‌«15 سال پیش من را به عنوان عضوی از جامعه فوتبال به مراسمی دعوت کردند که در مورد خصوصی‌سازی باشگاه‌ها بود اما هیچ اتفاقی نیفتاد. ضرب‌المثلی است که می‌گوید:«حقیقت روی 2 پا قرار دارد و دروغ روی یک پا» چقدر ما می‌خواهیم یک پا بایستیم؟ چقدر و به چه ارزشی می‌خواهیم با دروغ پست‌های مدیریتی‌مان را حفظ کنیم؟ تا زمانی که مدیران ورزشی ما صادقانه با مردم صحبت نکنند، در واقع این مشکلات وجود خواهد داشت و اوضاع فوتبال ما بدتر هم خواهد شد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7821/17/597161/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها