اخبـــــار

تجمع اعتراضی راننده‌های اتوبوسرانی خصوصی


گروه اجتماعی/حدود 500 راننده اتوبوس بخش خصوصی تهران دیروز دست به تحصن زدند. این پنجمین تحصن صنفی رانندگانی بود که در این دو سال صدایشان را به فرمانداری، شهرداری و قوه قضائیه رسانده بودند؛ اما چون وعده‌های پیش از این به نتیجه نرسیده بود، بیستم دی ماه امسال، «پاستور» را به‌عنوان آخرین محل تجمع صنفی خود برگزیدند.
رانندگانی که شعار سیاسی نمی‌دادند، نوشته روی پلاکاردهایشان کاملاً صنفی بود و البته درخواستشان رسیدگی به وضعیت شرکت خصوصی اتوبوسرانی بود که ظاهراً در این مدت به وعده‌هایی که داده عمل نکرده است. رانندگانی که دیروز در نزدیکی‌های پاستور، کاملاً مسالمت‌آمیز تجمع کرده بودند خواستار حل مشکلاتی شدند که در نبود نظارت بر بخش اتوبوسرانی شرکت‌های خصوصی اتفاق می‌افتد. آنها در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران»، از بیکار شدن اجباری طی این دو سال به خاطر اسقاط اتوبوس‌ها و واگذاری اتوبوس‌های جدید به شرکت واحد اتوبوسرانی گلایه داشتند.
آقای فراهانی، راننده اتوبوس یکی از این شرکت‌های خصوصی می‌گوید: در ابتدا قرار بود 82.5 درصد هزینه اتوبوس را وزارت کشور پرداخت و 17 و نیم درصد را شرکت خصوصی! اما ما این سهم را پرداختیم. درحالی که فقط 4 دونگ اتوبوس به نام ما شد و آن دو دونگی که حالا باید رسماً به نام ما باشد، به نام شرکت خصوصی اتوبوسرانی است. جالب اینکه آنها وعده داده بودند بعد از 7 و در نهایت 10 سال 6 دونگ به نام ما می‌شود. اما تا الان زیر حرفشان زده‌اند و یارانه کارت بلیت هم که دولت می‌پردازد به جیب آنها می‌رود.
ما روزانه حدود 500 مسافر سوار می‌کنیم که 1500 تومان آن که می‌شود روزی یک میلیون و 500 هزار تومان معلوم نیست به کجا می‌رود؟ الان از حدود 6 هزار اتوبوس بخش خصوصی فقط 2 هزار دستگاه کار می‌کند و تعداد زیادی در صف اسقاط است. راننده دیگری می‌گوید: اتوبوس من حدود 450 روز است که خوابیده و من به اجبار با اسنپ کار می‌کنم.
اتوبوس من در سامانه جنت‌آباد است. اما در سامانه‌های دیگر مثل 17 شهریور، شهرری، افسریه و تهرانپارس هم تعداد زیادی اتوبوس خوابیده‌اند. برخی 600 روز تا دو سال است که اتوبوس ندارند و سراغ دستفروشی و پیک موتوری رفته‌اند. درحالی که ما روزانه 17 ساعت نزدیک به 3 شیفت برخلاف رانندگان اتوبوس شرکت واحد روی اتوبوس کار می‌کردیم. اسقاط شاید 100 میلیون تومان هم به ازای اتوبوس به ما ندهد اما هزینه خرید یک اتوبوس کمتر از 4 و نیم میلیارد تومان نیست.
ما ترجیح می‌دهیم که اتوبوس‌هایمان زیر آفتاب بپوسد اما سراغ‌شان نرویم. تا الان 52 شکایت کرده‌ایم که کارشناس رسمی دادگستری هم به نفع ما رأی داده اما هیچ اتفاقی نیفتاده است. دیروز هم مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در تجمع ما حضور یافت و وعده‌هایی داد که امیدواریم به نتیجه برسد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7821/25/597168/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها