محمد رویانیان در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کرد

شنیدم سهامدار پرسپولیس هستم شوکه شدم


حامد جیرودی/ عدم صدور مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس و حذف آنها از تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، همچنان یکی از سوژه‌های داغ فوتبال ایران است. محمد رویانیان مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس در این باره به خبرنگار «ایران» گفت: «این اتفاق یک شبه و یک ماهه و دو ماهه رخ نداده است. سال 90 تصویب شد که این 2 باشگاه واگذار شوند و دو سه سال وقت دادند که مقدمات آن انجام شود ولی از سال 93 تا 1400 هم باید اقدامات مربوط به واگذاری‌شان انجام می‌شد و هم باید رفع نقایص می‌شد تا به باشگاه‌های حرفه‌ای تبدیل شوند اما در این 7 سال اقدام خاصی انجام نشد. در حالی که هم فدراسیون و هم وزارت ورزش باید شاخصه‌های حرفه‌ای‌سازی استقلال و پرسپولیس را پیگیری می‌کردند و به اطلاع AFC می‌رساندند.»
او به این سؤال که آیا در مدت مدیریت او در پرسپولیس اقدامی در این باره شد یا نه، پاسخ داد: «بله ما اقدامات مختلفی برای الزامات ‌حرفه ای‌سازی انجام دادیم. اول از همه آکادمی باشگاه پرسپولیس را راه‌اندازی کردیم که پیش از آن مجوز نداشت و تیم‌های پایه و مدارس فوتبال را راه‌اندازی کردیم. دانشگاه پرسپولیس را تأسیس کردیم. شرکت تجاری و هلدینگی را برای درآمدزایی باشگاه به ثبت رساندیم. با فردی به نام آقای دکتر محمودی برای حرفه‌ای‌سازی باشگاه قرارداد بستیم تا مقدمات این کار را انجام دهد ولی از سال 92 به بعد که از باشگاه جدا شدم، این کارها دیگر پیگیری نشد.»
رویانیان درباره اینکه آیا حالا می‌توان امیدوار بود که سرخابی‌ها خصوصی شوند، عنوان کرد: «ما راهی جز این نداریم. البته بحث خصوصی‌سازی و شیوه آن خیلی مهم است. بحث چگونگی مالکیت و مدیریت هم دیگر موضوعاتی است که باید به آنها توجه شود ولی اینها همه روی سر وزیر فعلی ورزش انباشت شده است. حرف‌هایی که قبلاً زده می‌شد روی کاغذ بوده ولی در عمل اقدامی نشده است. حالا همه مسائل روی دوش آقای سجادی افتاده و ایشان باید تصمیم بگیرد. آنچه مشخص است این است که خصوصی‌سازی قانون است و بعد از آن هم باید نظام باشگاه‌داری را به حد استاندارد برسانیم. حتی با وجود یک سال محروم شدن این مراحل باید طی شود. این بیمار نیاز به جراحی دارد و باید مراحل بهبودی اش را طی کرد.»
اما باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هر کدام به نوعی کمیته بدوی و کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای را در حذف شدن‌شان از آسیا مقصر می‌دانند. رویانیان در این رابطه چنین نظر داد: «من هم این ایراد را می‌گیرم. من سؤالم از کمیته بدوی و استیناف این است که چرا ابتدا با باشگاه‌ها این مشکلات را برطرف نکردید؟ مدیریت کلان فوتبال با فدراسیون فوتبال و همین کمیته هاست و باید کمک می‌کردند تا ایرادها برطرف شود تا مجوزشان صادر شود. یکدفعه پشت این دو باشگاه را خالی کردن درست نیست. این محصول عدم چند سال سهل‌انگاری بوده و باید عاقلانه با آن برخورد کرد. همین آقای مصطفوی یکی از کسانی است که با او رابطه ندارم و ایشان از مخالفان من بوده و هست ولی واقعیت این است که او یک آدم کاردان و توانمند است. حالا صرف نظر از اینکه چه کسی مقصر بوده یا نه حرف من این است که استقلال و پرسپولیس باید شاخص‌های حرفه‌ای‌گری را به دست آورند و آقای مصطفوی، هر دو باشگاه، فدراسیون و وزارت و دولت باید دست به دست هم بدهند تا مشکلات برطرف شود تا ایران سربلند شود. علیه هم صحبت کردن که مشکلی را حل نمی‌کند.»
رویانیان درباره این خبر که 2.5 درصد از سهام استقلال و 2 درصد از سهام پرسپولیس به اشخاص واگذار شده و نیم درصد از سهام باشگاه پرسپولیس در اختیار اوست و نیم درصد هم در اختیار مرحوم جعفر کاشانی بوده، چنین واکنشی داشت: «من هم این خبر را شنیدم و شوکه شدم. گفته‌اند این اتفاق در دوران آقای علی آبادی افتاده ولی ایشان از سال 84 تا 88 رئیس سازمان تربیت بدنی بود. بعدش هم آقای سعیدلو آمد. من نیمه دوم سال 90 مدیرعامل پرسپولیس شدم. چطور پیش‌بینی می‌کردند که من می‌آیم و آن موقع نیم درصد از سهام را به نامم زدند؟ اگر هم این کار را انجام داده باشند، به من نگفته‌اند و در جریان نبوده و نیستم. اصلاً مگر می‌شود سهام دولتی به اشخاص واگذار شود؟ بعد خود آن اشخاص خبر نداشته باشند خیلی جالب است! نکته دیگر اینکه من و آقای کاشانی خدابیامرز که بزرگ ما بود، در یک دوره به‌عنوان مدیرعامل و هیأت مدیره با هم نبودیم. در دوره‌ای که ایشان بود، من در پرسپولیس نبودم و بعد از من آمد.»
مدیرعامل اسبق سرخپوشان در این میان به اتفاق عجیب دیگری اشاره کرد: «الان چرا اسم من را آورده‌اند؟ به‌دلیل اینکه من در 10 سال گذشته تنها مدیرعامل قانونی پرسپولیس بوده‌ام! چرا که تنها مدیری که در این دهه به روال قانونی انتخاب شد و نامش در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شد، من بودم. من سال 92 از پرسپولیس رفتم ولی تا 5 سال بعد نام من به‌عنوان مدیرعامل قانونی ثبت بود. بعد از من 7 مدیرعامل آمدند که حکم قانونی نداشتند. به جز آقای گرشاسبی که نامش در سال 97 در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده است.»
او درباره چگونگی رخ دادن این اتفاق‌های عجیب عنوان کرد: «مگر تازه اعلام کرده‌اند که این باشگاه‌ها باید حرفه‌ای شوند؟ چند سال است که گفته‌اند. فقط دنبال قهرمانی بوده‌اند یا ببرند. مدیریت که فقط این نیست. باید ساختار باشگاه را درست کرد. سال 90 در مجلس تصویب شد که با توجه به اینکه استقلال و پرسپولیس حرفه‌ای هستند، دولت حق هیچ گونه پرداختی را از خزانه به آنها ندارد و نباید پولی اختصاص یابد. باشگاه حرفه‌ای هم یعنی باشگاهی است که خودش پول درمی‌آورد. اقتصادی است.»
رویانیان درباره اینکه بدهی به بازیکنان و مربیان خارجی و داخلی هم مشکلات زیادی را در این راه به وجود آورد عنوان کرد: «الان مسأله اصلی بدهی نیست اما وقتی ساختاری به وجود نیامده، بدهی مشکل‌ساز می‌شود، پرداخت به بازیکنان مشکل ایجاد می‌کند و رفت و آمد و هزینه‌های پرواز تیم به شهرستان، پول هتل، پول کارمندان، هزینه نگهداری از زمین تمرین و... هم باعث دغدغه می‌شود. ما سعی کردیم در دوره خودمان در کنار این مسائل به ساختارسازی هم بپردازیم. بازیکنان خوبی مانند سیدجلال حسینی، محسن بنگر، حسین ماهینی، محمد قاضی، مهرداد پولادی و کریم انصاری فرد را جذب کردیم و ستاره‌های بزرگ آسیا مانند علی کریمی و مهدی مهدوی کیا را هم داشتیم. همین آقای گل محمدی هم که بهترین مربی حال حاضر ایران است سرمربی‌مان بود. حالا شرایط به گونه‌ای پیش رفت که قهرمان نشدیم ولی فضای باشگاه را به سمت حرفه‌ای پیش بردیم. پرسپولیس حالا هم می‌تواند قهرمان شود اما نه با این حاشیه‌ها و مشکلات و حالا هم امیدوارم همه کمک کنند تا پرسپولیس و استقلال به وضعیت خوبی دست پیدا کنند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7821/18/597170/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها