آسیا


خروج صلحبانان درپی تشکیل دولت جدید قزاقستان

گروه جهان/ با بازگشت آرامش نسبی به قزاقستان پس از حدود یک هفته از تظاهرات‌های اعتراضی، رئیس‌جمهور این کشور در حکمی «علی خان اسماعیل اف» را به‌عنوان نخست‌وزیر جدید منصوب کرد و از اتمام مأموریت صلحبانان روسی خبر داد. به گزارش «الجزیره»، «قاسم جومارت توکایف» که پیشتر دولت این کشور را برای آرام کردن معترضان برکنار کرده بود، برای سامان دادن به شرایط «علی خان اسماعیل اف»، معاون نخست‌وزیر سابق را برای تصدی پست ریاست دولت به پارلمان معرفی کرد و این سیاستمدار 49 ساله با گرفتن رأی اعتماد از مجلس سفلی فعالیت خود را آغاز کرد. در همین حال بنا به اعلام «گاردین»، «توکایف» در بیانیه‌ای خطاب به پارلمان قزاقستان، از تکمیل فرایند خروج صلحبانان روسی ظرف 10 روز آینده خبر داد. وی گفت: «مأموریت اصلی صلحبانان پیمان امنیت جمعی با موفقیت تکمیل شد و قرار است ظرف دو روز برنامه خروج تدوین و تا 10 روز آینده فرایند تکمیل شود.» ناآرامی‌های قزاقستان که پس از افزایش بهای سوخت خودرو، صدها نفر را به خیابان‌ها کشاند و دست‌کم 164 پلیس و نیروی غیرنظامی نیز کشته و هزاران نفر دستگیر شدند، در شرایطی نیروهای صلحبان روسی را وارد این کشور کرد که مقامات قزاقستان و روسیه بحران پیش آمده را کودتایی برنامه‌ریزی شده از سوی تروریست‌های خارجی می‌دانستند. برخی از تحلیلگران آسیای میانه معتقدند درگیری داخلی میان طبقه ثروتمندان منتخب این کشور، مهم‌ترین عامل ایجاد این خشونت بی‌سابقه در دوران 30 ساله پس از فروپاشی شوروی سابق به شمار می‌رود.

اتهام‌زنی امریکا به مقاومت اسلامی «نجباء»

یک اندیشکده امریکایی با ارائه لیستی از عملیات‌ها علیه اهداف نظامی وابسته به ارتش امریکا در عراق و سوریه، جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» را به‌عنوان عامل اصلی حمله به مواضع ایالات متحده در این دو کشور معرفی کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نمایندگی نُجَباء در ایران، بنا بر گزارش اخیر «انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» (WINEP) این جنبش اثرگذارترین گروهی است که حملات ضدامریکایی در خاک عراق و سوریه را هدایت می‌کند و علاوه بر مشارکت در عملیات‌های نامنظم علیه کاروان‌های لجستیک امریکا، عامل اصلی حملات پهپادی به پایگاه نظامی «ویکتوریا» در مجاورت فرودگاه بغداد است. تحلیلگران این اندیشکده با اشاره به هدف قرار گرفتن پایگاه‌های امریکا در شرق سوریه، هسته‌های موشکی نُجَباء را عامل احتمالی این حملات نیز خواندند. این اندیشکده همچنین تأکید کرده است، سایر گروه‌های مقاومت عراقی نیز به این جنبش ملحق شده‌اند.

درخواست کمک 5 میلیارد دلاری برای افغانستان

گروه جهان/ سازمان ملل تأمین بسته امدادی 5 میلیارد دلاری در سال 2022 را تنها راهکار رهایی افغانستان از بحران انسانی چند ده ساله‌اش اعلام کرد. به گزارش «فرانس پرس»، به باور کارشناسان، سازمان ملل در حالی بالاترین رقم کمک را برای یک کشور درخواست کرده که قرار است 4.4 میلیارد دلار صرف کمک به ساماندهی داخلی افغانستان و 623 میلیون دلار نیز برای رفع نیازهای آوارگان افغان در مرزها هزینه شود. براساس گزارش سازمان ملل 22 میلیون نفر در داخل افغانستان و بیش از 5.7 میلیون نفر افغان آواره در کشورهای همسایه نیازمند کمک هستند. «مارتین گریفیتس»، رئیس بخش امداد سازمان ملل گفت: «این پیامی لازم‌الاجرا است؛ در را به روی مردم افغانستان نبندید.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7822/4/597212/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها