افزایش کلاهبرداری درتبادل رمز ارزها


امید علوی
عضو هیأت مدیره انجمن بلاکچین
 این روزها بحث کلاهبرداری در حوزه رمزارزها و تبادل آنقدر زیاد شده که مردم هر روز در این حوزه متضرر شده و سرمایه‌های خود را از دست می‌دهند.
باید گفت چند مشکل در کنار هم باعث شده بحرانی در بحث رمزارزها و دارایی‌های دیجیتالی ایجاد شود که اولین آن ناشی از ضعف قوانین در حوزه سایبری و دارایی‌های دیجیتال است. از سوی دیگر نبود دسترسی به مجامع بین‌المللی برای موارد قضایی و استرداد مجرمانه باعث شده کلاهبرداران بی‌شرمانه اقدام به جمع‌آوری سرمایه مردم کرده و آن را از کشور خارج کنند و باعث نابودی سرمایه مردم شوند. مشکل دیگری که در این حوزه وجود دارد قانونگذار هم در قانونگذاری فناوری‌های نوین خیلی کند عمل می‌کند.
به نظر می‌رسد بزرگترین مشکل سردرگمی حاکمیت و دستگاه‌های ذیربط است از این‌رو باعث شده نظارت کافی هم وجود نداشته باشد و در چنین فضایی براحتی حجم کلاهبرداری‌ها زیاد شود.
البته از آنجایی که حوزه بلاکچین و به عبارتی استخراج رمزارز و تبادل آنها سیال بوده و بسرعت تغییر یافته و بروز می‌شود به همین دلیل است که دنیا قانون سفت و سختی را برای این حوزه تدوین نکرده و بیشتر به‌دنبال قانونگذاری از طریق دستورالعمل‌های دولتی و نظارت است تا این حوزه را بیشتر بشناسند تا بتوانند در آینده قوانین بهتری را تنظیم کنند.
برای موفقیت در حوزه رمزارزها دولت و حاکمیت باید از نظرات بخش خصوصی که خود درگیر در این زمینه است، بدرستی نظرخواهی کند. با اینکه بخش خصوصی طرحی برای قانونگذاری و تنظیم‌گری به دولت ارائه داده است اما به مشورت این بخش اهمیت داده نمی‌شود.
باید گفت این حوزه به‌صورت دستوری قابل کنترل نیست از این‌رو نباید قوانین محدودکننده برای استخراج رمزارز وضع کرد، چراکه اقدام‌های دستوری فقط باعث زیرزمینی شدن ماینینگ و تبادل رمزارز با مراکز بدون مجوز می‌شود.
به عبارتی چون رمزارز ماهیت غیرمتمرکزی دارد نمی‌توان در این حوزه سلبی برخورد کرد و باید بستر شفاف و قانونمندی را برای آن ایجاد کرد تا فعالیت‌های سالم در بستر شفاف و قانونی انجام شود و دولت و دستگاه ناظر بخش‌های تاریک و معاملات بدون قانونی رصد کنند.
از این‌رو امیدواریم حال که محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نماینده وی برای ساماندهی حوزه رمزارزها شده است دولت و حاکمیت از سردرگمی تصمیم‌گیری در این حوزه خارج شوند و با ساماندهی همه قانونمند فعالیت کنند و مردم نیز در مراکز قانونی تبادل رمزارز را انجام دهند. دقیقاً مانند آنچه اخیراً در ترکیه رخ داد. وقتی ترکیه با کاهش نرخ لیر خود مواجه شد بلافاصله برای جبران این کاهش، رمزارز را به رسمیت شناخت تا مردم سرمایه خود را در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند تا جلوی ضرر را بگیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7822/11/597225/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها