رئال مادرید- بارسلونا در سوپرجام متفاوت اسپانیا

چرا ال‌کلاسیکو در عربستان برگزار می‌‌شود؟


فرخ حسابی / اولین ال‌کلاسیکوی سال 2022 بین بارسلونا و رئال مادرید در اسپانیا انجام نخواهد شد، بلکه این مسابقه امشب ساعت 22:30 به میزبانی عربستان سعودی برگزار می‌‌شود. اما دلیل سازمان لیگ اسپانیا (لالیگا) برای انتخاب این کشور چیست؟
ال‌کلاسیکو، مهم‌ترین مسابقه فوتبال در فوتبال باشگاهی اسپانیاست، نه فقط به خاطر تعداد زیاد مخاطبانی که این بازی را تماشا می‌‌کنند بلکه به خاطر نبرد  رو در روی بزرگ‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال اسپانیا، یعنی رئال مادرید و بارسلونا. پس به چه دلیل تصمیم گرفته شد که نه تنها این مسابقه بلکه کل سه مسابقه سوپرجام اسپانیا (دو نیمه نهایی و یک فینال) در این کشور عربی خلیج فارس برگزار شود؟ قبل از پاسخ به این سؤال بهتر است نگاهی کوتاه به تاریخچه ال‌کلاسیکوهایی بیندازیم که خارج از خاک اسپانیا انجام شده‌اند. تاکنون دوبار این اتفاق افتاده است؛ اولی یک رقابت دوستانه در میامی (جام بین‌المللی قهرمانان که در پیش‌فصل فوتبال انجام می‌شود) که در آن بازی بارسلونا با گل‌های مسی، راکیتیچ و جرارد پیکه با نتیجه 3-2 برنده شد، گل‌های رئال را هم اسنسیو و کواچیچ به ثمر رساندند. برای دومین مورد باید به خیلی قبل‌تر برگردیم. سال 1982  رئال و بارسا در بازی رده‌بندی تورنمنتی با  عنوان جام ریاست جمهوری در ونزوئلا و شهر بارکیسیمتو به مصاف هم رفتند که بدون تماشاگر برگزار شد و در آن رئال مادرید با یک گل به پیروزی رسید. زننده گل مادریدی‌ها در آن بازی، ویسنته دل‌بوسکه سرمربی سال‌های بعد رئال بود.
تغییرات مهم
تغییراتی که در این تورنمنت ایجاد شده هم در شکل برگزاری و هم در زمینه اسپانسرها و سرمایه‌گذاران است. بری جذاب‌تر کردن این تورنمنت، لالیگا تصمیم گرفت شکل برگزاری سوپرجام را تغییری اساسی بدهد. تا پیش از این و به شکل سنتی نبرد بین قهرمان لیگ و جام حذفی اسپانیا، برنده سوپرجام را مشخص می‌‌کرد. اما از فصل 20-2019 نایب قهرمان هر دو تورنمنت نیز به سوپرجام اضافه شدند.
شگفتی دوم
این تصمیم البته مخالفانی در ابتدا داشت. با وجود این جنجال‌ها وقتی بیشتر شد که سازمان لیگ اسپانیا خبر شگفت‌انگیز دیگری را در مورد انتخاب میزبان رقابت‌ها اعلام کرد: سوپرجام اسپانیا در اسپانیا برگزار نمی‌شود و عربستان سعودی میزبان این رقابت که حالا به شکل تورنمنت در آمده است، خواهد بود. دلیل؟ قطعاً مسائل اقتصادی. لالیگا به صراحت اعلام کرد که برای درآمدزایی بیشتر امتیاز میزبانی این مسابقات را به کشوری دیگر واگذار کرده است.
سال قبل هم قرار بود این مسابقات در عربستان انجام شود که به دلیل شیوع کرونا این قضیه منتفی شد. قرارداد عربستان با لالیگا سه ساله است که قابلیت تمدید تا 10 سال را دارد. مبلغ دریافتی لالیگا در سه سال اول 120 میلیون یورو است که قابلیت افزایش تا 300 میلیون یورو را دارد و تیم‌های رئال مادرید و بارسلونا نیز دست‌کم هفت میلیون یورو بابت حضور خود در این رقابت‌ها دریافت می‌‌کنند. دو تیم دیگر نیمه نهایی اتلتیکو مادرید و اتلتیک بیلبائو هستند که مبلغ کمتری نسبت به رئال و بارسا صرفاً برای حضور خود در این تورنمنت دریافت می‌‌کنند. تیم قهرمان نیز حدود 14 میلیون یورو دریافت خواهد کرد.
نایب قهرمانی رئال در سال گذشته در لیگ اسپانیا و قهرمانی بارسلونا در جام حذفی باعث شد که دو غول فوتبال اسپانیا در مرحله نیمه نهایی در ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض به مصاف هم بروند. سال قبل این امکان وجود داشت که دو تیم در فینال به مصاف هم بروند اما بارسلونا در نیمه نهایی مقابل اتلتیکو مادرید شکست خورد.
افت بارسلونا در چند وقت اخیر و بعد از جدایی لیونل مسی به این معنی است که فشار روی این تیم و سرمربی‌اش ژاوی برای شکست دادن حریف به مراتب بیشتر است. ژاوی باید در این بازی ثابت کند که این توانایی را دارد که بارسلونا را به روزهای خوب خود برگرداند.
شرایط متفاوت
رئال مادرید با 17 امتیاز اختلاف نسبت به بارسلونا در صدر جدول لالیگا قرار دارد و بارسا در این فصل به سهمیه لیگ قهرمانان اروپا قانع است. کریم بنزما و وینیسیوس جونیور روی هم تنها دو گل از کل تیم بارسا کمتر زده‌اند. در اروپا هم دو تیم در یک رقابت نیستند، رئال در یک‌هشتم‌ نهایی لیگ قهرمانان است و بارسلونا در پلی‌آف صعود به یک‌هشتم‌ نهایی لیگ اروپا.
روی کاغذ شانس رئال مادرید برای برنده شدن در این مسابقه به مراتب بیشتر است و این برتری این بار برخلاف همیشه یک برتری اثبات شده است. اینکه معمولاً گفته می‌‌شود در ال‌کلاسیکو شرایط دو تیم تعیین‌کننده نیست و موقعیت تیم‌ها در جدول معیار خوبی برای تعیین نتیجه نیست، این بار شاید چندان مصداق درستی نداشته باشد. چرا که بارسلونا واقعاً تبدیل به یک تیم متوسط شده و رئال مادرید در شرایط بسیار خوبی به سر می‌‌برد.
بارسلونا اگر از پنجمین باخت متوالی در ال‌کلاسیکو فرار کند، یک شگفتی بزرگ حذفی صورت می‌‌گیرد. آنقدر شانس رئال مادرید برای پیروزی در این بازی زیاد است که از نظر خیلی‌ها باخت نزدیک برای بارسلونا پیروزی محسوب می‌شود. آنچلوتی بعد از برد 4 بر یکشنبه شب برابر والنسیا گفت: «روی کاغذ ما شانس بیشتری برای بردن داریم، اما این فقط یک فرضیه است و باید دید در عمل چه می‌شود.»
رئال مادرید در 247 بازی برابر بارسلونا 99 پیروزی به دست آورده در حالی که بارسلونا 96 برد داشته. 52 بازی هم مساوی شده.
اخبار دو تیم
رونالد آرائوخو و فرانکی دیونگ از مصدومیت رها شده‌اند اما سرخی روبرتو  و اریک گارسیا همچنان درگیرند. اریک گارسیا در جریان تساوی یک بر یک شنبه شب بارسلونا برابر گرانادا مصدوم شد و بازیکن سابق منچسترسیتی تا پنج هفته نمی‌تواند بازی کند. گاوی هم که در این بازی اخراج شد، در بازی بعدی لالیگا محروم خواهد بود. پدری و فران تورس اگرچه به ریاض رفته‌اند اما معلوم نیست بتوانند در این بازی مهم نقشی داشته باشند.
رئال مادرید به جز گرت بیل که حتی روی نیمکت هم نمی‌تواند بنشیند، هیچ مصدوم دیگری ندارد. دنی کارواخال هم که از مصدومیت رها شده اگر شرایط ایده‌آل بدنی داشته باشد، جای لوکاس واسکس را در دفاع راست می‌‌گیرد. بعید است مربی ایتالیایی تغییرات زیادی در ترکیب تیمی ایجاد کند که با یک بازی برتر تیم سرسخت والنسیا را شکست داده.

ترکیب احتمالی

بارسلونا:
تراشتگن، دست، پیکه، لنگله، آلبا، گونزالس، بوسکتس، گاوی، دمبله، دیونگ، دپای
رئال مادرید:
کورتوآ، کارواخال، میلیتائو، آلابا، مندی، کروس، کاسمیرو، مودریچ، آسنسیو، بنزما و وینیسیوس




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7822/19/597245/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها