غده‌های سمی به فوتبال آسیب می‌زند


حامد جیرودی / محمود حقیقیان کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران است که 40 بازی ملی و یک گل زده (ملی) در کارنامه‌اش به ثبت رسیده است. بازیکنی که سابقه بازی در تیم ملی جوانان را هم در کارنامه‌اش دارد و در سال ۱۳۵۹ به‌عنوان هافبک وسط تیم منتخب آسیا انتخاب شد. حقیقیان که متولد 25 آبان 1333 در تهران است، سابقه بازی و مربیگری در تیم‌های پاس تهران و شاهین تهران را در کارنامه دارد. او یکی از بازیکنان تحصیلکرده فوتبال ایران نیز به شمار می‌رود و فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۵۹ است و از سال ۱۳۶۱ با ورود به صنعت نفت، به فعالیت و تحقیق در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی پرداخت. حقیقیان در گفت‌و‌گویی که با خبرنگار «ایران» داشت، درباره وضعیت این روزهای خودش هم توضیح داد: «من مدتی مدیر ورزش شرکت نفت بودم و بعد به پتروشیمی و گاز رفتم و مربی تیم‌های داخلی و کارکنان‌شان هستم. به هر حال زندگی ما با فوتبال و ورزش بوده‌ و نمی‌توانم خودم را جدا از آن بدانم.»
حقیقیان درباره دوران بازیگری خودش یادآور شد: «من خوشبختانه این افتخار را داشتم که در رده‌های مختلف ملی بازی کردم و در بازی‌های آسیایی 1982 هم کاپیتان تیم ملی بودم. در رده باشگاهی هم سال‌ها بازیکن پاس بودم و دو بار قهرمان جام تخت جمشید شدیم. در ادامه هم به پیشنهاد زنده یاد ناصر حجازی به تیم شاهین که در مقطعی به شهباز تغییر نام داده بود رفتم و همزمان تحصیل هم می‌کردم. در ابتدا مهاجم بودم ولی در ادامه در پست‌های هافبک راست و هافبک وسط هم بازی کردم. 2 بار در سال هم به هافبک چپ می‌رفتم تا در بازی با پرسپولیس علی پروین را یارگیری کنم (می خندد).»
این پیشکسوت درباره وضعیت فعلی فوتبال کشورمان چنین نظر داد: «اگر بخواهم درباره فوتبال باشگاهی صحبت کنم که باید بگویم تیم‌ها در لیگ برتر با مشکلات زیادی رو به رو هستند. به طور مثال همین اتفاقی که برای استقلال و پرسپولیس رخ داده و ما به‌دلیل اینکه یک سری مسائل را از فیفا و AFC مخفی کرده بودیم، حالا دچار این وضعیت شده‌ایم و تیم‌های‌مان نمی‌توانند در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کنند. در رده‌های پایین‌تر لیگ هم که گاهی خبرهایی عجیب مبنی بر تبانی و دلال‌بازی برخی از تیم‌ها و افراد را می‌شنویم که به فوتبال ما ضربه می‌زند. من خودم 5 سالی عضو هیأت مدیره صنعت نفت بودم و گاهی مسائلی را می‌دیدم که باعث تأسف بود. فوتبالی که باید پاک باشد و جوان‌ها را به سمت خوبی هدایت کند، درونش یکسری غده‌های سمی است که باعث آسیب رسیدن به آنها می‌شود. زمان ما پول نبود و این مسائل هم خدا را شکر نبود ولی از موقعی که پول آمده از راه درست آن استفاده نمی‌کنیم.»
حقیقیان درباره شرایط تیم ملی در آستانه صعود به جام جهانی گفت: «تیم ملی خدا را شکر کارش را انجام می‌دهد و موفق است اما نباید اجازه بدهیم که برخی حاشیه‌ها به سراغ این تیم بیاید و فکر می‌کنم اگر از این مرحله هم صعود کنیم و به جام جهانی برویم، یکسری مشکلات تیم مشخص می‌شود. تا موقعی که تیم ملی می‌برد، همه خوشحالند و همه چیز بر وفق مراد است ولی گاهی مشکلات خودش را به‌صورت جدی نشان می‌دهد. البته برخی از تیم ملی انتقاد می‌کنند که به نظرم همه آنها سازنده نیست. ما یک مربی با پول کم آورده‌ایم که دارد کارش را انجام می‌دهد و عقل سلیم می‌گوید که باید حمایتش کرد تا تیم ملی به سرمنزل مقصود برسد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7822/19/597249/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها