رزمندگان پابرهنه یمن شگفتی می‌سازند

آرامکو آرام نمی‌گیرد


طی جنگ 7 ساله تحمیلی برخی رژیم‌های عربی علیه یک ملت عرب دیگر اما مظلوم به‌نام یمن، هیچ چیز جز زبان مقاومت برای کاهش فشارها بر این کشور جوابگو نبوده است. در طول این سال‌ها، این ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بودند که با دفاعی جانانه در عرصه زمین، تمام امیدهای ائتلاف متجاوز عربی را به یأس بدل کردند.
اما برای تأثیرگذاری بر روند نبرد و حرکت به سمت پذیرش صلح یا دست‌کم آتش بس از سوی دشمن، رزمندگان یمنی با بهره‌گیری از پهپادها و موشک‌های خود به اهداف راهبردی در عمق عربستان سعودی به‌عنوان چشم فتنه خصومت با مردم یمن حمله کردند.
رزمندگان یمن علاوه بر استفاده از راکت‌های برد کوتاه، انواع قابل هدایت از راکت‌ها را نیز وارد رزم کرده‌اند که با دقت بالایی به هدف اصابت می‌کند.
موشک‌های بالستیک همچون «قاهر» و «برکان» در انواع مختلف هم در طی این سال‌ها علیه اهدافی در مناطق مختلف عربستان سعودی در غرب و شرق این کشور تا برد 1300 کیلومتر و حتی علیه پایتخت این کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
مشهورترین حمله یمنی‌ها به عربستان، حمله گروهی از پهپادها و موشک‌ها به پالایشگاه شرکت «آرامکو» در غرب شبه جزیره عربستان در اواخر شهریور 1398 است.
حملات متعددی با موشک‌های بالستیک نیز به ریاض، پایتخت عربستان صورت گرفت که پس از مدتی توقف به علت چند مقابله موفق سامانه‌های پاتریوت، یک حمله غافلگیرانه در فروردین 1399 با موشک ناشناخته‌ای به‌نام «ذوالفقار» صورت گرفت که فیلم‌های مرتبط با طی مسیر اشتباه توسط چند موشک پاتریوت شلیک شده، تا مدتها در فضای مجازی پربازدید بود و این عدم موفقیت پاتریوت و اصابت موشک به پایتخت، اعلام تداوم توانایی ارتش یمن بر حملات موشکی به حساس‌ترین منطقه شبه جزیره عربستان بود.
تعدادی از پهپادهای ارزان قیمت یمنی با موشک‌های گرانقیمت هوا به هوای امریکایی و انگلیسی ساقط شدند که به کاهش شدید موشک‌های موجود در اختیار جنگنده‌های عربستانی منجر شد اما تعداد زیادی از حملات هم علیه این فرودگاه‌ها که محل پرواز جنگنده بمب افکن‌های عربستانی بود توسط پهپادهای یمنی موفق بود.
در یکی از آخرین حملات خاص ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که شگفتی‌های زیادی در پی داشت، موشک کروزی به‌نام «قدس2» به یکی دیگر از تأسیسات مهم نفتی عربستان متعلق به شرکت آرامکو در حوالی بندر مهم جده اصابت کرد.
هدف مورد اصابت توسط موشک قدس2 یکی از مخازن بزرگ فرآورده‌های نفتی در یک مجتمع بزرگ پالایشی بوده است.
نمونه اول موشک قدس در یک نمایشگاهی از دستاوردهای موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در اوایل تابستان 1398 رونمایی شد. «قدس1» موشک کروزی با ساختار ساده و مرسوم این رده از موشک‌ها است.
موشک قدس1 در چند حمله عمقی به خاک عربستان با موفقیت به اهداف خود اصابت کرده و طبیعی است که میزان صحت عملکرد این موشک در این حملات توسط متخصصان یمنی ارزیابی شده است.
این بار حمله موشکی به بندر جده که یکی از مهم‌ترین مناطق اقتصادی عربستان سعودی بوده و در فاصله حدود 600 کیلومتری از مرزهای رسمی کشور یمن قرار دارد صورت گرفته است.
این بندر مهم توسط سامانه‌های متعدد پدافند هوایی شامل پاتریوت نسل 2 بهبود یافته یا PAC-2GEM با برد بلند و موشک‌های پاتریوت نسل 3 با برد متوسط به پایین حفاظت می‌شود.
سامانه‌های پدافند هوایی برد کوتاه موشکی و توپخانه‌ای نیز در زوایای مختلفی از محیط پیرامونی این بندر علاوه بر هواپیماهای آواکس و شکاری‌های اف15 در نقاط مختلف وجود دارند اما همان‌طور که این سامانه‌ها در حمله شگفت‌انگیز یمنی‌ها به پالایشگاه آرامکو در شهریور 1398 موفق به ثبت عملکرد مثبتی نشدند در این حمله نیز موشک کروز قدس2 بدون مزاحمت به هدف خود اصابت کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7822/23/597264/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها