موشک‌های 400 کیلومتری در همسایگی اسرائیل

دیمونا زیر بُرد موشک‌های حزب‌الله


حزب‌الله لبنان به‌عنوان مهم‌ترین عضو جبهه گروه‌های مقاومت اسلامی علیه رژیم اشغالگر قدس در منطقه، امروزه به توانایی‌های موشکی قابل توجهی دست یافته است.
اولین اصل در تحلیل و تبیین توانمندی حزب‌الله اصل ظروف مرتبط است! بیان این اصل فیزیکی در حوزه مکانیک سیالات شاید بی‌ربط به نظر برسد اما واقعیت این است که عزم جمهوری اسلامی این است که هر دستاورد نظامی حاصل شده در ایران که به درد حزب‌الله می‌خورد و توسط آنها قابل استفاده بوده و قابل انتقال به لبنان است، در اختیار این رزمندگان قرار گیرد. پهپادها و موشک‌ها به طور گسترده‌ای شامل این دیدگاه می‌شوند.
این اصل توسط افراد مختلفی از جمله شهیدان حسن طهرانی مقدم به‌عنوان مهم‌ترین شخصیت حوزه عملیات موشکی کشور و حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه بخوبی اجرا شد.
در جنگ سال 2006 رژیم صهیونیستی علیه لبنان که به جنگ 33 روزه معروف شد، حزب‌الله روزانه تا صدها راکت را با بردهای مختلف تا 70 کیلومتری مرز به داخل نواحی اشغالی فلسطین شلیک کرد.
تخمین منابع صهیونیست ها نشان می‌دهد که این توان امروزه به شلیک چند هزار راکت در روز هم می‌تواند برسد. ضمن اینکه به اذعان منابع مختلف از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی، حزب‌الله به سلاحی با برد 400 کیلومتر هم مجهز شده است.
همچنین به گفته سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، مقاومت اسلامی امروز موشک‌های نقطه زن با بردهای مختلف هم در اختیار دارد که معادله راهبردی جدیدی را در منطقه رقم می‌زند.
در واقع با وجود افزایش قدرت و تنوع سامانه‌های پدافندی اسرائیل که اتفاقاً بنا بر درس‌های گرفته شده از جنگ 33 روزه صورت گرفت، سلاح‌ مقاومت هم امروزه از راکت‌های گراد و فجر3 و 5 به نمونه‌های هدایت شونده آنها و موشک‌هایی در رده فاتح110 ارتقا یافته است.
درگیری و انهدام این موشک‌ها خصوصاً وقتی سامانه پدافندی دشمن با شلیک خیل عظیمی از راکت‌ها اشباع شود، بسیار دشوار خواهد بود؛ تاکتیکی که توسط مقاومت اسلامی در نوار غزه هم در جنگ‌های مختلف در برابر سامانه گنبد آهنین به کار گرفته شد و راکت‌های مقاومت موفق به عبور از این سامانه و برخورد به نواحی مهم شدند.
موشک‌های جدید علاوه بر نیاز به زمان بسیار کمتر برای آماده‌سازی و شلیک از دقت بسیار بالاتر هم برخوردار هستند و علاوه بر سرعت حرکت بالا که نشان داده از جمله نقطه ضعف‌های پدافند صهیونیست‌هاست و نیز استفاده از مواد کامپوزیت و رنگ‌های جاذب امواج رادار می‌توانند بواسطه تاکتیک استفاده ترکیبی با راکت‌ها از پدافند دشمن عبور کنند.
پس از آن، این صهیونیست‌ها هستند که باید با اماکن حساس و راهبردی خود در هر منطقه‌ای از سرزمین‌های اشغالی که قرارگرفته است، خداحافظی کنند؛ امری که نتایج عملیات انتقامی نیروهای محور مقاومت در ازای تهاجم صهیونیست‌ها به پایگاه تی4 سوریه آن را اثبات کرد.
در این عملیات با شلیک راکت‌های فجر5 معمولی و هدایت شونده به‌صورت ترکیبی، مقرهای حساس یگان های شنود و جنگ الکترونیک و برخی دیگر از استحکامات صهیونیست‌ها منهدم شد ولی پدافند این رژیم نتوانست این حملات را خنثی کند.
در آخرین درگیری مقاومت اسلامی در غزه علیه تهاجم اسرائیل هم که سامانه‌های پدافندی این رژیم خصوصاً گنبد آهنین در اوج آمادگی قرار داشتند، راکت‌های مختلفی با قدرت تخریب مختلف موفق به عبور از سد این سامانه و اصابت به مناطق مختلف در محدوده‌های شهری و نظامی شدند.
این مثال‌ها نشان می‌دهد که پدافند موشکی رژیم صهیونیستی اشکالات متعددی دارد که موشک‌های پیشرفته در اختیار حزب‌الله و تاکتیک‌های به کارگیری جدید و هوشمندانه می‌تواند بر آنها غلبه کند.
موشک‌های تاکتیکی و نقطه‌زن «فتح» با برد 120 کیلومتر و سرعت 4 ماخ و نیز با قابلیت استفاده از انواع سرجنگی انفجاری شدید، ترکشزای منفجر شونده در ارتفاع و نفوذگر در بتن که از پرتابگر 6تایی شلیک می‌شوند، از دیگر تسلیحات مهم و تأثیرگذار قابل استفاده توسط حزب‌الله در رویارویی‌های آتی با دشمن صهیونیستی خواهد بود.
حزب‌الله لبنان البته امروز به موشک‌های ضدکشتی جدید هم مسلح شده همان‌طور که در جنگ 33 روزه نیز با شلیک فقط یک موشک موفق به هدف قرار دادن یک ناوچه پیشرفته ساعر صهیونیست‌ها شد.
علاوه بر این، موشک‌های ضدزره جدیدتر و پیشرفته‌تر نیز در اختیار مقاومت اسلامی قرار گرفته که در کنار موشک‌های قبلی و شلیک همزمان، امکان غلبه بر سامانه‌های دفاع فعال مانند تروفی که روی تانک‌ها و زره‌پوش‌های اسرائیل نصب شده را خواهد داشت.
انواع پهپادها و برخی تسلیحات پدافند هوایی هم در سالیان گذشته در اختیار رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در حزب‌الله قرار گرفته است که پرواز یکی از این پهپادها با فناوری نه چندان جدید در اواخر دهه 1380 تا نزدیک نیروگاه اتمی دیمونا شوک بزرگی برای رژیم صهیونیستی بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7822/23/597265/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها