توان موشکی سپاه در گفت وگو با سردار موسوی جانشین فرمانده نیروی هوافضای سپاه:

موشک‌ها برای عبور از پدافند دشمن تجهیز شدند


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی روزهای اخیر اقدام به برگزاری یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین رزمایش‌های خود در حوزه‌های زمینی، دریایی و هوافضا کرد که در این میان رزمایش موشکی بیش از بقیه مورد توجه قرار گرفت.
تهاجم‌های موشکی در زمین و دریا علیه اهداف مختلف و بویژه شبیه‌سازی حمله به نیروگاه اتمی رژیم صهیونیستی (دیمونا) از مهم‌ترین سرفصل‌های خبری این رزمایش بود.
در خلال این رزمایش همچنین اعلام شد که موشک‌های ایرانی به سرجنگی‌های جدید مجهز شدند که می‌توان آنها را تا لحظه اصابت به هدف هدایت کرد و این یکی از راه‌های مهم برای عبور از سامانه‌های پدافندی ضدموشکی دشمن است.
همزمان با سالروز حمله موشکی سپاه به پایگاه امریکایی عین الاسد در عراق که 2 سال قبل به‌عنوان اولین سیلی از سلسله انتقام‌های ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی انجام شد، در گفت‌و‌گوی کوتاهی با سردار سید مجید موسوی جانشین فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بررسی مختصر ابعاد این ماجرا و نیز رزمایش موشکی اخیر این نیرو پرداختیم.
 در سالگرد حمله به عین الاسد یک سؤال این است که پایگاه امریکا از چه سامانه‌های پدافندی بهره می‌برد؟ آیا تنها چند سامانه «سی رم» داشت یا سامانه‌های دیگری هم بوده است؟
 تا پیش از اجرای عملیات شهید سلیمانی و تهاجم موشکی به پایگاه عین‌الاسد، امریکایی‌ها تصوری از مورد حمله قرار گرفتن به این گونه را نداشتند، لذا دفاع هوایی قابل توجهی را مستقر نکرده بودند، ضمن آنکه دفاع در برابر ضربات موشکی امر بسیار دشوار و سختی است.
 پیش از این گفته شد که در این حمله از سرجنگی‌های مخصوص سرکوب پدافند هم استفاده شد، کمی در این باره توضیح دهید.
 در عملیات شهید سلیمانی موشک‌ها علیه اهداف مشخصی از پایگاه عین الاسد که محل استقرار تجهیزات رزمی و آشیانه‌های هدایت و کنترل پهپادها بود بکار گرفته شد که کارآمدی و اثربخشی بیشتری داشته است.
 درصد موفقیت حمله به عین الاسد در کل چقدر بود؟ هم به لحاظ شلیک همه موشک‌ها و هم میزان دقت در اصابت.
 عملیات شهید سلیمانی بر مبنای طرح‌ریزی و اهداف مشخص کاملاً موفق ارزیابی می‌شود و حجم آتش موشکی اجرا شده مطابق پیش‌بینی بوده است و در خصوص دقت اصابت موشک‌ها هم بهترین گواه، گزارشات تصویری خود امریکایی‌ها از خسارت‌هاست.
 در رزمایش اخیر گفته شد که از سرجنگی‌های جدید با قابلیت هدایت در فاز نهایی و تغییر مسیر برای رسیدن به هدف استفاده شده، چقدر این سرجنگی‌ها امکان عبور از سامانه‌های ضد موشکی امریکا و رژیم صهیونیستی را دارند؟
دشمن در تلاش است با ترکیب سامانه‌های ضد موشکی در لایه‌های مختلف تأثیر عملیات موشکی را کاهش دهد، این در حالی است که اقدامات تاکتیکی و تکنیکی موشکی از جمله مانورپذیری و تغییر تراژکتوری پروازی در فاز نهایی، سپر دفاع موشکی آنها را ناکارآمد خواهد کرد.
 آیا این سرجنگی‌ها قابلیت نصب روی همه موشک‌های بالستیک ایرانی را دارند؟
بله، اساساً تمام سامانه‌های موشکی که قابلیت مانورپذیری را دارند از خانواده موشک‌های بالستیک هستند که تا انتهای مسیر نیز هدایت می‌شوند و از این ویژگی مانورپذیری بهره‌مند هستند.
 توان موشکی امروز ما در مقابله با سامانه‌های ضدموشکی امریکا و رژیم صهیونیستی در نبرد واقعی چقدر است؟
به طور قطع و یقین بکارگیری تاکتیک‌ها و تکنیک‌های ضد سپر موشکی موجب ناکارآمدی و بی‌خاصیت شدن دفاع ضد موشکی خواهد شد و این واقعیتی است که رژیم صهیونیستی در برابر حملات راکتی نیروهای جبهه مقاومت در جنگ‌های اخیر بخوبی آن را تجربه کرده است.
 یکی از شبهات رزمایش اخیر این بود که برخی موشک‌ها شلیک نشد، آیا اینها موشک‌های رزرو بودند یا دلیل دیگری داشت؟
در همه رزمایش‌ها به طور معمول برای ارتقای سطح آمادگی‌ها، سازمان رزم بیشتری برای اجرای تمرینات و افزایش شایستگی رزمی نیروها و ارتقای مهارت‌ها به صحنه رزمایش فراخوان می‌شوند، این یک امر طبیعی و معمول است.
 موشک‌های بالستیک دوربرد در این رزمایش علیه چه اهدافی به کار گرفته شد؟
 با توجه به برد تعیین شده برای موشک‌های دوربرد، اهدافی در منطقه عمومی شمال سیستان و بلوچستان به‌عنوان محل اصابت انتخاب شده بود.
 تأثیر توان موشکی ما چه تأثیری در ارتقای توان جبهه مقاومت بویژه لبنان و فلسطین دارد؟
 توانمندی‌های حوزه دفاعی جبهه مقاومت تابع اصل ظروف مرتبطه است، یعنی هرچه توان در مرکزیت این محور و جبهه تولید می‌شود، در سایر اعضا نیز تأثیر می‌گذارد.
 پیام شبیه‌سازی نیروگاه اتمی دیمونای رژیم صهیونیستی در رزمایش اخیر به‌عنوان هدف چه بود؟
تفهیم این نکته که ایران اسلامی و مقتدر مرعوب یاوه گویی و عملیات روانــــی ســــران رژیـــــم جــعلی صهیــــونـــیستی نخواهد شد و هرگونه خــــطا و اشتباه در محــــاســـــــبات می‌تواند به نابودی این رژیم منجر شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7822/24/597267/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها