فرمول ساخت سریع یک سریال کمدی


محمدرضا رضایی
به نظر شما برای ساخت یک سریال کمدی ۹۰ قسمتی به چه ابزاری نیاز است؟ آیا آماده‌اید تا همچین سریالی بسازید و یک چند ماهی را از بیکاری دربیایید و یک لقمه نان سر سفره زن و بچه‌تان ببرید؟ پس با ما همراه باشید.
در ابتدا شما به یک ایده نیاز دارید. خب پس برای شروع اصلاً مشکلی نیست؛ ما پیشنهاد شگفت‌انگیزی داریم، یک ایده اصیل و موفق که هرکس برده راضی بوده و به یک نان و نوایی رسیده است. فرض کنید چند خانواده که با هم ارتباطی ندارند و یا هیجان‌انگیزتر از آن، چند خانواده که با هم مشکل دارند، مجبور می‌شوند برای یک مدت در یک عمارت بزرگ، کنار هم زندگی کنند. تمام، ایده شما آماده است.
شاید فکر کنید مرحله بعدی، نگارش یک فیلمنامه قوی با شوخی‌های گیرا و خلاقانه است؛ اشتباه نکنید، مرحله دوم پیدا کردن یک عمارت بزرگ و مجلل است که بشود لوکیشن تمام موقعیت‌های سریال. این عمارت باید آنقدر باشکوه باشد که مخاطب محو تماشای آن بشود و خیلی به سایر اجزای سریال دقت نکند. پس در این مرحله هم نباید غصه فیلمنامه و داستان را بخورید، از قدیم هم گفته‌اند که دو چیز را خدا خودش جور می‌کند، یکی پول عروسی و دیگری فیلمنامه سریال کمدی.
در قدم سوم بیفتید دنبال بازیگر کمدی، البته نه هر بازیگری، بلکه بازیگری که لنگ فیلمنامه و متن نباشد و برای خلق شوخی بتواند روی توانایی‌های خودش تکیه کند؛ مثلاً همین علی صادقی خودمان، مزه می‌اندازد عین قند؛ یا حسین رفیعی که دیگر خوراک خودمان است، کافی است یکم ادای فَ‌فَ را دربیاورد تا مخاطب از خنده بیفتد کف زمین.
حتماً با خودتان فکر می‌کنید الان دیگر وقت تهیه یک فیلمنامه درست و حسابی است؟ در جواب باید بگوییم که خیر! چرا اینقدر دنبال فیلمنامه‌اید؟ فیلمنامه و شوخی این‌جور کارها، در دل خود کار شکل می‌گیرد. شما فقط کافی است زحمت بکشید شب قبل از فیلمبرداری یک موقعیت برای هر قسمت سریال پیدا کنید که آن هم خیلی کار سختی نیست. بالاخره این همه موقعیت کمدی در سریال‌های طنز داخلی و خارجی وجود دارد، کافی است یک دستی سر و رویشان بکشید و انتخابشان کنید.
و حالا در پایان موقعیت انتخاب شده را برای بازیگرانتان تعریف کنید و ولشان کنید جلوی دوربین تا با استعداد ذاتی خودشان در آن موقعیت‌ بازی کنند، نمک بریزند، دیالوگ بگویند و داستان را جلو ببرند. همین! این کار سختی بود؟ حالا اگر احیاناً میزان نمک کار مورد رضایتتان نبود، یکی دو دقیقه از پشت صحنه‌های خنده‌دار را هم بزنید تنگ کار و تمام. تبریک می‌گوییم، حالا شما یک سریال کمدی دارید که تا هر موقع از سال که بخواهید می‌توانید کشش بدهید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7822/27/597280/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها