عمار و راه‌های نرفته


سحر دانشور
نویسنده و مستندساز
جشنواره عمار در حوزه زنان چه می‌تواند بکند؟ برای این پرسش باید به نسبت میان عمار و موضوعات مربوط به حوزه زنان نگاه کرد و اولویت‌هایی که می‌تواند به عمار کمک کند را پیش روی نهاد.
* توجه به موضوعات مربوط به زنان: بدون شک بخشی از مطالبات موجود در لایه‌های زیرین جامعه و در میان مردم معمولی، مسائل مربوط به حوزه زن و خانواده است. مسائل و مطالباتی که هرازچندگاهی بواسطه برخی رسانه‌ها و همچنین رسانه‌های شخصی زنان کنشگر که در سال‌های اخیر در حال تبدیل شدن به تریبونی قابل توجه است پررنگ شده و گاه در مسیری غیر از مسیر مناسب امتداد می‌یابد.
 سکوت جریانات حامی انقلاب و کم‌توجهی به این موضوعات می‎تواند نقش‌آفرینی جریانات معاند را پررنگ‌تر کرده و حتی به مسأله‌سازی‌های بی‌مورد دامن بزند. از سوی دیگر سکوت جریانات متعهد و دلسوز مردم، زمینه‌ساز انحراف مطالبات حقیقی زنان را فراهم آورده و آنها را به بازیهای سخیف سیاسی بدل می‌کند، به نحوی که مطالبات حقیقی زنان در چنین بازی‌های سخیفی به محاق رانده می‌شود. در چنین شرایطی ضروری است جشنواره عمار که در میان مردم می‌زید و حیات خود را مدیون و مرهون بینش و آگاهی ایشان است با توجه جدی به این بخش از مطالبات جامعه، بسترسازی جهت طرح این مباحث را نیز فراهم آورد تا در درازمدت شاهد شکل‌گیری جریانات مطالبه‌گر حقیقی مردمی در زمینه مطالبات زنان باشیم.
*پرداختن به چهره زن جوان انقلاب اسلامی:‌ جشنواره عمار با وجود توجه به زنان نسل اول انقلاب اسلامی، به زنان جوان انقلاب اسلامی، بررسی و بازنمایی شاخص‌های ایشان، مسائل مربوط به زیست فردی و اجتماعی آنها و موضوعاتی که می‌تواند مخاطب را با چهره زن نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی آشنا کند کم‌توجه بوده است. در حقیقت ما با تصویر خاصی از زن جوان امروز انقلاب اسلامی در عمار مواجه نیستیم. مسأله‌ای که دامنگیر اکثر فعالین متعهد به آرمانهای انقلاب اسلامی بوده و هست. زنان در این حوزه یا به تعبیر برخی منتقدین بی‌صورتند و یا در حاشیه و یا حذف. در بهترین حالت زنان مطلوب در همان چهره زنان نسل اول بازنمایی می‌شوند، حال آنکه باید بتوان به شکل‌گیری تحرکات زن جوان انقلاب اسلامی در دهه چهارم و دهه‌های آینده کمک کرد و به شکل‌گیری تصویر این زن در رسانه‌ها کمک کرد.
*توجه به دختران جوان و نوجوان:‌ نپرداختن به حوزه دختران، ایده‌آل‌های فکری، مسائل، قهرمانان و حتی الگو برای دختران جوان و نوجوان نکته دیگری است که می‌تواند طیف مهمی از جامعه را از جریان عمار حذف کند. نیاز دختران نوجوان و جوان به شناخت خود، فهم هویت خویش و همچنین یافتن قهرمان و الگویی متناسب با خود که بتواند آنها را در مسیر رشد و هویت‌یابی یاری کند، نیازی بدیهی است. این جریان سینمایی می‎تواند با ورود به این مقوله در شکل‌گیری ابعاد دیگری در درون خود به مواجهه خود با سطوح مختلف قشری و سنی و مسائل‌شان وسعت ببخشد. از آنجا که جشنواره عمار، جریانی متقابل میان مردم و متولیان برگزاری است، می‌توان حمایت و توجه ویژه جشنواره به معدود فیلمسازان زن حاضر در ادوار جشنواره را زمینه‌ساز برطرف شدن بخشی از نقاط ضعف ذکر شده دانست. تمرکز ویژه بر زنان فیلمساز، ایجاد ارتباط وثیق میان آنها و اکران‌کنندگان، حمایت ویژه از سوژه‌های زنانه و طرح موضوعات مربوط به زنان در سرفصل‌های هرساله جشنواره می‌تواند بتدریج در شکل‌گیری نگاه ویژه جشنواره به زنان مؤثر باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7822/28/597292/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها