اعلام موضع شفاف جمهوری اسلامی درباره «تضمین برای رفع تحریم»:

هر تحریمی که بعد از خروج امریکا از برجام وضع شده باید برداشته شود


گروه سیاسی/  هر تحریمی که امریکا بعد از خروج یکجانبه‌اش از توافق هسته‌ای به تصویب رسانده است، در فهرست پرشمار تحریم‌های برجامی جای می‌گیرد که واشنگتن برای احیای این توافق باید برای رفع آنها چاره‌اندیشی کند. این موضوعی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در جدیدترین مصاحبه خود با رسانه «الجزیره» آن را مورد توجه قرار داده است.
 وزیر خارجه در این گفت‌و‌گو تأکید کرده که ایران لغو همه تحریم‌های برجامی را دنبال می‌کند اما به گفته او این یکى از بخش‌هایى است که در میز مذاکره در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد. امیرعبداللهیان در این ارتباط گفت: «طرف امریکایى و غربی‌ها بر این باورند که در بهترین حالت آن بخش از تحریم‌های اعمال شده توسط ترامپ باید برداشته شود که ما را از منافع اقتصادی برجام محروم می‌کند اما ما معتقد هستیم باید هر تحریمی که پس از خروج امریکا از برجام وضع شده، برداشته شود». به اعتقاد وزیر خارجه وجود این اختلاف روی میز مذاکره نشان‌دهنده عدم حسن‌نیت امریکایی‌ها برای رسیدن به یک توافق خوب است.
ایران و کشورهای طرف توافق علاوه بر این، درباره ضمانت بخشیدن به هرگونه تفاهم احتمالی در وین هم اختلاف نظر دارند. وزیر خارجه در این زمینه گفته است: «وقتی ما از تضمین صحبت مى‌کنیم یعنى اینکه اولاً تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشود، ثانیاً تحریم‌هایی که برداشته می‌شود و لغو می‌گردد، مجدداً به بهانه دیگری از جمله بهانه قانونی که در کنگره تصویب شده یا قانونی که توسط رئیس‌جمهور امضا می‌شود، بازگردانده نشوند». به گفته او «اسنپ بک» هم یکى از موضوعاتى است که در درون برجام ایجاد تعارض کرده و فرصتى را برای طرف‌های مقابل فراهم کرده که هر وقت مایل باشند، با یک تصمیم سیاسی از تعهدات خود خارج شوند».
وزیر امور خارجه در حالی پیرامون تحولات جاری برجام موضع گیری کرده است که امروز چهارشنبه 22 دی ماه و بعد از گذشت ده روز از آغاز ادامه دور هشتم مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌ها، رایزنی‌های هیأت ایرانی با هیأت‌های 1+4 و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در سطوح مختلف ادامه دارد. در همین حال «مخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین، از نشست اعضای گروه ۱+۴ و امریکا، بدون حضور ایران، برای مقایسه متون خبر داد.
«سرگئی ریابکوف»، وزیر امور خارجه روسیه نیز در کنفرانس خبری پس از دیدار با هیأت امریکایی در ژنو گفت: «امکان دستیابی به توافق در پرونده هسته‌ای ایران وجود دارد». معاون وزیر خارجه روسیه توسعه برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های امریکا را چالش‌های پیش رو در گفت‌وگوهای وین مطرح کرد.
 تحریم هایی که باید لغو شود
اشاره وزیر خارجه به موضوع اختلافی ایران و کشورهای 1+4 پیرامون تحریم‌ها به مجموعه اقداماتی بازمی‌گردد که دولت امریکا پس از خروج یکجانبه از برجام علیه ایران در دستور کار قرار داد. همه تحریم‌های برجامی در حالی با یک فرمان اجرایی از سوی رئیس‌جمهور وقت امریکا علیه ایران اعمال شد که این کشور تصویب سلسله تحریم‌های جدیدی را به بهانه‌های دیگر سوای موضوع فعالیت هسته‌ای ایران در دستور کار قرار داد و از طریق آنها کوشید فعالیت‌های اقتصادی ایران را دچار اختلال کند. در همین چهارچوب «قانون مقابله با دشمنان امریکا از طریق تحریم‌ها» موسوم به قانون «کاتسا» از سوی کنگره و سنای امریکا تصویب و با امضای رئیس‌جمهور امریکا از سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) به بعد به یک قانون لازم‌الاجرا تبدیل شد. به موجب این قانون، امریکا بدون هیچ مدرک قابل استنادی ایران را بار دیگر به داشتن تسلیحات هسته‌ای خطرناک متهم می‌کرد؛ اتهامی که پیشتر در پروسه دستیابی به برجام رفع شده بود. همین اتهام کافی بود تا تحریم‌های مضاعفی(تا دو برابر) حتی نسبت به قبل از برجام به بهانه فعالیت‌های دفاعی کشورمان به تصویب برسد و همه فعالیت‌های موشکی بالستیک کشورمان و هر نوع همکاری با آن مورد تحریم قرار گیرد.
این در حالی است که تحریم‌های تصویب شده پس از خروج از توافق که تحت عناوین غیر برجامی به تصویب رسیده چنان ریسک ناشی از همکاری اقتصادی با ایران را بالا برده که کارکرد بخش‌های حیاتی اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار داده و تنها رفع تحریم‌های برجام نمی‌تواند گره‌گشای این نارسایی باشد. این چنین بود که ایران در همان آغاز مذاکرات اعلام کرد واشنگتن نمی‌تواند تحریم‌ها را به دو بخش برجامی و غیر برجامی تقسیم کند. حالا هم چنانکه وزیر خارجه در جدیدترین توضیحات خود پیرامون روند مذاکرات وین تأکید کرده این مسأله یکی از موضوعات اختلافی در چانه‌زنی‌های وین به شمار می‌آید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7822/2/597347/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها